underlig oprygningsfejl
Fra : MooreHojer

Dato : 09-04-08 16:42

Hej NG

Har lidt problemer med en side i FF. Siden skal bestå af 2 kolonner (en
lille og en stor) og der gør den også i IE men i FF bliver den store kolonne
til to kolonner i sig selv.
Jeg har ikke kunnet finde nogen float i hverken html- eller css-filerne.

Siden kan ses på:
http://seglen21.dk/web/dansk/aktiviteter/ungdom.php?fejl=&page=16&start=

Der kræves brugernavn og password for at se siden da det er et
udviklingsmiljø:
Brugernavn: usenet
Password: usenet
Brugeren vil blive slettet kl. 23:59 d. 9/4/08 eller når derer fundet en
løsning på problemet.

--
MooreHojer

Fra : Allan Vebel

Dato : 10-04-08 00:13

MooreHojer skrev:

> Siden skal bestå af 2 kolonner (en lille og
> en stor)

Uden css ser det ud som 3 kolonner i tabelceller,
så jeg ved ikke helt hvad du vil opnå?

Prøv at undlade tabeller til design - det er normalt
det der skaber de største problemer.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : MooreHojer

Dato : 12-04-08 13:44

> Uden css ser det ud som 3 kolonner i tabelceller,
> så jeg ved ikke helt hvad du vil opnå?

Det jeg ønsker at opnå er to kolonner en smal til venstre og en bred til
højre.
Det er den brede til højre der opfører sig underligt og deler dens indhold
op i to kolonner...

> Prøv at undlade tabeller til design - det er normalt
> det der skaber de største problemer.

Har fjernet det men får stadig samme resultat...

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 12-04-08 15:16

> Har fjernet det men får stadig samme resultat...

Efter at den sidste rest af tabeldesign er fjernet og erstattet med div og
css så er den helt gal i IE hvor intet ligner hvad der skal...

Brugeren vil blive når der er fundet en
løsning på problemet.

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 12-04-08 16:23

> Efter at den sidste rest af tabeldesign er fjernet og erstattet med div og
> css så er den helt gal i IE hvor intet ligner hvad der skal...

Fandt synderen... der var sat align='left' på den table der indeholdt
kalenderen og når det blev fjernet forsvandet problemet...

Det giver dog et andet lille problem... når jeg har lavet spalter ved at
floate kolonne 1 og den ikke er lige så høj som kolonne 2, hvordan undgårjeg
så at kolonne 2 falder i under kolonne 1?

--
MooreHojer

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-04-08 17:04

MooreHojer skrev:

> [...]
> floate kolonne 1 og den ikke er lige så høj som kolonne 2, hvordan undgårjeg
> så at kolonne 2 falder i under kolonne 1?

Ku' du ikke lige fjerne det der login fis?
Det hører ingen steder hjemme, hvis du virkelig
vil ha' hjælp til din kode.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : MooreHojer

Dato : 12-04-08 17:13

> Ku' du ikke lige fjerne det der login fis?

Det login fis skyldes at det er et testmiljø der bruges til at teste
ændringer til den "rigtige" side (viborgip.dk) inden det ligges ud.
Ved at have login på sikre man at folk ikke fejlagtigt kommer ind på denne
side og tror at det de ser er den rigtige side og derfor får præsenteret
nogle data som ikke er "korrekte".

> Det hører ingen steder hjemme, hvis du virkelig
> vil ha' hjælp til din kode.

Hvorfor ikke? (er seriøst intresseret i hvorfor... det er ikke "næsvist"
ment)

--
MooreHojer

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 12-04-08 17:47

MooreHojer skrev:

> [...]
> side og tror at det de ser er den rigtige side og derfor får præsenteret

Der er da mange muligheder for at undgå det.
For eksempel kan du begrave siden dybt
i foldersystemet og/eller gi' den et
fjollet navn. Hvor mange tror du der
fejlagtigt kunne komme til at indtaste
seglen21.dk/viborgipunderkonstruktion20080410.html?

> Hvorfor ikke? (er seriøst intresseret i hvorfor... det er ikke "næsvist"
> ment)

Fordi du ber mange mennesker om en ganske
vist lille ulejlighed. Jeg ved ikke hvor mange,
der /ikke/ vil gøre sig ulejligheden, specielt
flere gange. Men hvis mange gør som dig vil det
helt sikkert føre til at færre vil interessere
sig for at kigge på din kode.

Med hensyn til float-layout kan jeg henvise
til
http://webdesign101.dk/layout/
måske især
http://webdesign101.dk/layout/eksempel2.php

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : MooreHojer

Dato : 12-04-08 19:24

> [...]
> fjollet navn. Hvor mange tror du der
> fejlagtigt kunne komme til at indtaste
> seglen21.dk/viborgipunderkonstruktion20080410.html?

Problemet med at begrave den dybt i et foldersystem er at det ikke længere
er en "kopi" af det rigtige site.
Dette giver nogle problemer omkring angivningen af sti i php-koden.

> [...]
> der /ikke/ vil gøre sig ulejligheden, specielt
> flere gange. Men hvis mange gør som dig vil det
> helt sikkert føre til at færre vil interessere

Kan godt se pointen i det, og det er da heller ikke den løsning jeg normalt
bruger.
Vil se på hvordan jeg kan gøre det nemmere fremover

> Med hensyn til float-layout kan jeg henvise
> til
> http://webdesign101.dk/layout/
> måske især
> http://webdesign101.dk/layout/eksempel2.php

synes jeg har gjort det samme som beskrevet her men får et andet resultat i
FF...

--
MooreHojer

Fra : MooreHojer

Dato : 12-04-08 19:51

> synes jeg har gjort det samme som beskrevet her men får et andet resultat
> i FF...

Det problem er løst ved at sætte float til right på indholdskolonnen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-04-08 00:26

MooreHojer wrote:

> Ved at have login på sikre man at folk ikke fejlagtigt kommer ind på
> denne side og tror at det de ser er den rigtige side og derfor får
> præsenteret nogle data som ikke er "korrekte".

Hvis der ikke er link til siden andre steder end i denne tråd og hvis sidens
indhold er ren mulmetekst, er der vist ikke nogen som tager de ekspoenrede
data alt for seriøst.

Jørgen har helt ret, at sætte login på en side, man gerne vil have hjælp
til, er ikke fremmende for lysten til at hjælpe.

Erik Ginnerskov

Fra : MooreHojer

Dato : 13-04-08 00:35

> Hvis der ikke er link til siden andre steder end i denne tråd og hvis
> sidens indhold er ren mulmetekst, er der vist ikke nogen som tager de
> ekspoenrede data alt for seriøst.

Problemet ligger i at domænet tidligere har været brugt til samme formål
(for samme site) og dengang fandt google den og vi fik derfor henvendelser
fra folk der klagede over at hjemmesiden ikke fungerede.
Vi har godt nok bedt google om at fjerne os fra index og lagt en metafil til
søgerobotterne i roden, men da det kan tagetid for alt at forsvinde har vi
valgt login som en ekstra sikring.

Teksten er desuden oftest ikke mulmetekst da sitet bruges til at teste bl.a.
nye moduler og de anvendte data stammer fra den "rigtige" side, men kan være
forældede.
F.eks. kører kalendersystemet på en database som er kopieret fra
originalsitet, men efterfølgende ændringer i originalen er af gode grunde
ikke i kopien.

> Jørgen har helt ret, at sætte login på en side, man gerne vil have hjælp
> til, er ikke fremmende for lysten til at hjælpe.

Helt enig, og har derfor og været ved at rode med serveren for at finde en
løsning så næste gang jeg har brug for hjælp slipper i for login

--
MooreHojer

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 13-04-08 01:06

MooreHojer wrote:

> Problemet ligger i at domænet tidligere har været brugt til samme
> formål (for samme site) og dengang fandt google den

Sæt denne kodestump i header på fremtidige testsider, så bliver de ikke
indekseret og links på siderne bliver ikke fulgt:

Erik Ginnerskov

Fra : MooreHojer

Dato : 13-04-08 01:07

kanon

--
MooreHojer

Fra : Allan Vebel

Dato : 12-04-08 21:30

Jørgen Farum Jensen skrev:

> Ku' du ikke lige fjerne det der login fis?

Det irriterer også mig, og nu kan jeg slet ikke
logge ind, så han får ikke mere fra mig

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : MooreHojer

Dato : 13-04-08 00:00

> Det irriterer også mig, og nu kan jeg slet ikke
> logge ind, så han får ikke mere fra mig

Som nævnt tidligere i tråden ville den angivne bruger blive slettet når
problemet var løst hvilket forklarer hvorfor du ikke længere kan komme ind

Som nævnt andetsteds i tråden vil jeg fremover finde en anden løsning hvor
login ikke er nødvendigt da jeg godt kan se problemet/bescæret i det.

--
MooreHojer

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-04-08 00:42

MooreHojer skrev:

> Som nævnt tidligere i tråden ville den angivne
> bruger blive slettet når problemet var løst

Det er forståeligt nok. Det der irriterer mig, er
at jeg ikke efterfølgende kan checke hvilken
virkning et givent forslag har haft på det problem
du har beskrevet, og hvordan du har løst det.

Det giver folk mindre lyst til at løse problemer,
når de ikke kan se frugten af deres arbejde, men
det har Jørgen jo fået dig til at forstå

Du har fortsat et stort arbejde med at fjerne
tabeller og lave valid kode - ellers ser det jo
nydeligt ud.

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.viborgip.dk%2F&ss=1&outline=1
og
http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A%2F%2Fwww.viborgip.dk%2F

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : MooreHojer

Dato : 13-04-08 00:48

> Du har fortsat et stort arbejde med at fjerne
> tabeller og lave valid kode - ellers ser det jo
> [...]

Den nye version (den som jeg søgte hjælp til) vil være 100% valid, det er
bl.a. en af grundene til at den er ved at få den store overhaling.
Den oprindelige version af siden er lavet i FP via WYSIWYG og vi har løbende
forsøgt at ryde op i koden, men da det er en meget krævende opgave at ryde
op i et helt site bliver den nu redesignet helt fra bunden.
"Se mor, uden tabeller"

--
MooreHojer

Fra : Allan Vebel

Dato : 13-04-08 01:06

MooreHojer skrev:

> [...]
> op i koden, men da det er en meget krævende
> opgave at ryde op i et helt site bliver den nu
> redesignet helt fra bunden. "Se mor, uden

Godt initiativ, Simon - stor ros til dig.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk