form submit i FF
Fra : Birger

Dato : 09-04-08 12:32

Jeg har et problem med en form i FF.
Formen indeholder 13-14 input felter, en "Gem" knap og en "Fortryd" knap.

noget i denne retning :

<form action="editor_save.php" method="post">
labels og input felter
<input type="submit" value="Gem"><button
onclick="location.href='index.php'">Fortryd</button>
</form>

Og alting er fint. I hvert fald i IE.
editor_save.php, gemmer data i en database, og det virker som det skal.

Problemet er, at i FF gemmes data også, når "Fortryd" knappen
klikkes..!?!?!?
Jeg har prøvet at flytte "Fortryd" knappen ud af formen - men formen bliver
stadig submittet (gemt i databasen, via editor_save.php - som er den eneste
måde det kan lade sig gøre på...)

Andre der har stødt på noget lignende?
Hvordan kan man i FF, på en side der har en form, også have en knap der ikke
submitter formen?

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Birger

Dato : 09-04-08 12:41

En tilføjelse..

Jeg har midlertidigt løst problemet ved at tilføje en id på formen, og i
onclick sætte action tom.
Så bliver formen ikke submittet, og tingene virker som forventet..

<form id="fm" ...
....<button onclick="getElementById( 'fm').action = '';
location.href='index.php'">Fortryd</button>
</form>

Men det burde ikke være nødvendigt, for ikke at indsende en form..?

Birger
-----

Fra : Lars Madsen

Dato : 09-04-08 13:04

Birger wrote:
> [...]
>
> Andre der har stødt på noget lignende?
> Hvordan kan man i FF, på en side der har en form, også have en knap der ikke

har du prøvet at sætte eksplicit type på button? altså <button
type="button"...>, kunne tro at firefox sætter standard typen til 'submit'

Når jeg lave forms så bruger jeg altid variabel navne til at styre hvad der skal
ske, din Gem knap har ikke nogen variabel tilknyttet hvorved det kan være
vanskeligt at se hvad der rent faktisk blev trykket på. Ved at anvende variabel
navne kunne du også få din form til at fungere uden brug af javascript. Jeg
ville nok, vælge at fortryd knappen også kunne fanges serverside.

--

/daleif (remove RTFSIGNATURE from email address)

LaTeX FAQ: http://www.tex.ac.uk/faq
LaTeX book: http://www.imf.au.dk/system/latex/bog/ (in Danish)
Remember to post minimal examples, see URL below
http://www.tex.ac.uk/cgi-bin/texfaq2html?label=minxampl
http://www.minimalbeispiel.de/mini-en.html

Fra : Birger

Dato : 09-04-08 13:25

"Lars Madsen" <daleif@RTFSIGNATUREimf.au.dk> skrev i en meddelelse
> Birger wrote:
8X

> har du prøvet at sætte eksplicit type på button? altså <button
> type="button"...>, kunne tro at firefox sætter standard typen til 'submit'
8X

Tak for dit input - og det virker også.
type=submit er default iflg. standarden. Så problemet løst ved blot at
sætte type=button på.
Har altid opfattet <button> som neget andet end <input.. - men de er faktisk
ens (bortset fra at <button> kan have indhold og skal have end-tag).
Så fik jeg lært det også (hvis jeg kan huske det) ;>)

Birger
-----

Fra : Lars Madsen

Dato : 09-04-08 14:15

Birger wrote:
> [...]
> ens (bortset fra at <button> kan have indhold og skal have end-tag).
> Så fik jeg lært det også (hvis jeg kan huske det) ;>)

den er mere sjov som så, i nogle versioner af IE, kan man komme ud for at har
man flere <button type="submit" > i samme form om man trykker på en af dem så
melder IE at der er trykket på dem alle. Ret træls.
Specielt træls når man designer noget som også skal anvendes i Safari, i Safari
kan man style udseendet af <button> men det kan man ikke på <input type="submit"
....> som bliver nogle afrundede generiske knapper, ikke pænt når man blander det
med stylede <button>'s

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 09-04-08 23:08

Birger wrote:

> <form action="editor_save.php" method="post">
> labels og input felter
> <input type="submit" value="Gem"><button
> onclick="location.href='index.php'">Fortryd</button>
> </form>

Hvad er der galt med <input type="reset" value="Fortryd"> - suppleret med et
link_til_index.php anbragt udenfor formen?

Erik Ginnerskov

Fra : Birger

Dato : 10-04-08 13:20

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er der galt med <input type="reset" value="Fortryd"> - suppleret med
> et link_til_index.php anbragt udenfor formen?

Det er ikke ret meget logik i at resette data der ikke skal bruges.
Der er to knapper - Gem eller Fortryd oprettelse editering.
Det er et ønske/krav at de to muligheder præsenteres ens.
<input type="submit".. > er jo oplagt som Gem - Fortryd skal derfor være
mage til - altså en button af en slags.

Kan man sætte et link i en button (altså undgå js) ?

Birger
-----

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-04-08 23:06

Birger wrote:

> Det er ikke ret meget logik i at resette data der ikke skal bruges.

Tjah, hvis du vil undgå at data sendes, så ...

> Der er to knapper - Gem eller Fortryd oprettelse editering.
> Det er et ønske/krav at de to muligheder præsenteres ens.

Brotset fra den designerdefinerede tekst bliver submit og reset da også
ens - måske lige bortset fra bredden, hvis man ikke i css definerer den
præcist.

Erik Ginnerskov

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 11-04-08 01:58

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> skrev i meddelelsen

> Det er ikke ret meget logik i at resette data der ikke skal bruges.
> Der er to knapper - Gem eller Fortryd oprettelse editering.

Ved fortryd plejer jeg nu at trykke på tilbage-knappen i min browser eller
blot surfe videre på siden.
Dog undtagen et enkelt sted, hvor formularen kaldes frem via AJAX. Her har
jeg en "Luk"-knap (som er det samme som "Fortryd").

> Kan man sætte et link i en button (altså undgå js) ?

Ja (men nok ikke særlig kønt):

Umiddelbart ser det ud til at validere, selv om jeg ikke havde forventet
det.
Jeg har testet det, og det virker (i hvert fald i FF og IE7) selv om det
ligger inde mellem <form> og </form>, hvor action er sat til en helt tredje
side.