100% er ikke 100% - Problem med design vha~
Fra : Berit Kubel Andrease~

Dato : 08-04-08 20:11

Hej på Nyhedsgruppen

Jeg er ved at designe en side v.h.a. stylesheet, og det fungere
rigtig godt - bortset fra sidehøjen.
Den vokser sig alt for høj, og jeg forstå det ikke…

Siden kan ses her: http://www.soroe.dk/feriefond

Jeg har først oprettet en div id="side" (med midlertidig rød
ramme), i CSS'et er højen sat til 100%.

I den har jeg bl.a. div id="indhold", positioneret absolut på
"side", og ligeledes 100% høj (med midlertidig grøn ramme)

Begge elementer virker som om de fuldstændigt ligeglade med mine
højeangivelser, hvad gør jeg galt?

Mvh Berit

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Michael Haase

Dato : 08-04-08 20:33

Berit Kubel Andreasen skrev dette den 08-04-2008 21:10:
> [...]
> "side", og ligeledes 100% høj (med midlertidig grøn ramme)
>
> Begge elementer virker som om de fuldstændigt ligeglade med mine

Din "side" er 100% af størrelsen af det område i browseren, der viser
siden, som du skriver i din CSS at den skal være.

Din div id="indhold" er 100% af højden på din "side", men da du har
positioneret den med top = 36px, vil den så også fortsætte 36px på den
"forkerte" side.

--
Michael Haase

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-04-08 21:40

Berit Kubel Andreasen skrev:

> Siden kan ses her: http://www.soroe.dk/feriefond

Desuden mangler du at angive doctype og
tegnsæt - og så er det et par småfejl:

http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.soroe.dk%2Fcms%2Fsite.aspx%3Fp%3D3024&ss=1&outline=1

Det er en god ide med doctype, for at få det vist
ensartet i alle browsere.

I mange tilfælde er det nemmere at styre hvis du
blot stabler kasserne oven på hinanden, i stedet
for at bruge position:absolute;

og højde i % er noget Fanden har skabt Hvad
ønsker du at opnå med at sætte højde?

Check lige siden i Firefox, her bliver din css slet
ikke indlæst, fordi du starter den med @media
screen {

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Berit Kubel Andrease~

Dato : 09-04-08 10:30

Allan Vebel wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
>
> og højde i % er noget Fanden har skabt Hvad
> ønsker du at opnå med at sætte højde?
>
> Check lige siden i Firefox, her bliver din css slet

Hej Allan

Er godt klar over FF problemet, der kommer 2 stylesheets senere (screen og print), nu skal jeg bare lige have
designet til at spille.
Du har ret i at %'er er noget l..., men da det er et CMS-system jeg sidder med, har jeg ikke kontrol med hvor
meget tekst der kommer ind på siderne, og for at få hvid baggrund på alt tekst, ville jeg gøre sideindhold 100%
høj.
Når jeg er blevet lidt klogere og må tilbage til tastaturet.

Tak for hjælpen

Fra : Birger

Dato : 08-04-08 22:17

"Berit Kubel Andreasen" <kubeland@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> "side", og ligeledes 100% høj (med midlertidig grøn ramme)
>
> Begge elementer virker som om de fuldstændigt ligeglade med mine

For at begrænse visningen til kun at være inden for din div, kan du så vidt
jeg husker, sætte overflow : scroll; i css. Så får du en scrollbar inde på
siden, i stedet for i kanten af vinduet. Default for overflow er svjh
display - hvilket betyder at indhold vises, selvom det flyder over de
grænser man sætter.
(se f.eks. http://bbsorensen.dk?men=Software/AJAX - den div der viser
teksten er absolut positioneret og har overflow : scroll, og har derfor
scrollbar i div'en - ikke i browservinduet.)
100% er 100% - det regnes bare ikke fra det du tror. ;>)
For at en div regnes som inde i en anden, skal den omgivende positioneres -
IE regner den ikke nødvendigvis for positioneret fordi man giver den en
højde/bredde - man skal angive en position (f.eks. relative). Så vil de
div'er man placerer inde i den, bruge dens begrænsninger, i stedet for
elementet over den i hierarkiet (eller body).

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Allan Vebel

Dato : 08-04-08 23:36

Birger skrev:

> Så får du en scrollbar inde på siden, i stedet for
> i kanten af vinduet.

Er det bedre? I mange tilfælde ser jeg 2 scrollbarer
på den slags sider - det er endnu mere irriterende

Det er da fint nok at der kommer en scrollbar, når
indholdet ikke kan være der i højden, men i Berits
tilfælde kommer den også i bredden.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Birger

Dato : 09-04-08 12:10

"Allan Vebel" <spam@do.not> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Det er da fint nok at der kommer en scrollbar, når
> indholdet ikke kan være der i højden, men i Berits

Om man vil have den det ene eller det andet sted, er vel op til designeren.
Og om det ene er bedre end det andet, er vel en smagssag, og også op til
designeren.
Hvis at have scrollbar inde på siden, betyder at f.eks. menuer eller anden
vigtig info ikke scrolles ud af vinduet, er det da langt at foretrække.
Det kræver naturligvis, at designet er i orden, så funktionaliteten er som
den skal være og at sitet er brugervenligt.

At nogen ikke kan finde ud af det, betyder vel ikke at det er forbudt for
alle?

Birger
-----

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 09-04-08 13:56

Birger skrev:
> [...]
> den skal være og at sitet er brugervenligt.
>
> At nogen ikke kan finde ud af det, betyder vel ikke at det er forbudt for

Det samme argument kan vel bruges om
frames-teknologien.

Og der er vel heller ikke noget der er forbudt.
Derimod kan der gives gode råd om brugervenlighed,
tilgængelighed og brug af standard-teknologier.
Om folk så af den grund udelukker syns- og
motorisk handicappede og ordblinde er vel en
sag mellem designeren og opdragsgiveren.

Ovennævnte befolkningsgrupper tæller jo kun
omkring en fjerdedel af befolkningen, hvis
farveblindhed regnes for et synshandicap

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-08 14:41

Birger skrev:

> Om man vil have den det ene eller det andet sted, er vel op til designeren.

Ja.

> Og om det ene er bedre end det andet, er vel en smagssag, og også op til
> designeren.

Nej. Brugeren har også en mening om hvad der er bedst.

> Hvis at have scrollbar inde på siden, betyder at f.eks. menuer eller anden
> vigtig info ikke scrolles ud af vinduet, er det da langt at foretrække.

Nej, det er højst forvirrende. Jeg havde det en kort obvergang
implementeret på nogle hjemmesider, men gik hurtigt fra det igen.

> At nogen ikke kan finde ud af det, betyder vel ikke at det er forbudt for
> alle?

At alle på et eller andet tidspunkt vil blive forvirrede, er et
godt argument imod.

Hvis man sidder intenst optaget af at finde ud af om man kan
finde ud af at bruge to rullebjælker, så er det nemt nok.
Problemet opstår når man midt i en søgning er optaget af at
afkode indholdet på en side. Så er det træls at den pludselig
ikke ruller som forventet når man vil læse længere ned, og så
flyttes fokus fra indhold til manøvrering.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 08-04-08 23:18

Berit Kubel Andreasen wrote:

> Siden kan ses her: http://www.soroe.dk/feriefond

Som Allan skriver, skal du fjerne @media screen {} fra din css - den er helt
unødvendig og den giver fejlvisning i FF. Du skal også indsætte en DocType -
og kode i henhold til den DocType du definerer.

I øjeblikket er nogle af dine koder i henhold til html 4.01-standarden og
andre er xhtm 1.0.

Se her om DocTypes:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp#ver

Her kan du læse om forskellen på html og xhtml:

http://hjemmesideskolen.dk/html/xhtml.asp?id=xh2

Og her kan du se, hvordan du kan opbygge din side som du vil have den til at
se ud og uden brug af position:absolute; - som er en af årsagerne til dit
nuværende problem:

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpx
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/650px.asp

Erik Ginnerskov

Fra : Berit Kubel Andrease~

Dato : 09-04-08 10:35

Erik Ginnerskov wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> se ud og uden brug af position:absolute; - som er en af årsagerne til dit

Hej Erik

Desværre er min verden ikke lyserød, jeg sidder med et cms-system, hvor de
bagvedliggende skabeloner er XML (derfor xhtml'en) og det indhold brugerne
ligger på, kommer ind som html.

Jeg er godt klar over FF problemtet, og der kommer 2 styleseets senere (screen
og print) men vil lige have designet på skærmen op og kører først.

Anyway så har jeg fået et par gode input, og vil prøve at finde en løsning.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-08 14:44

Berit Kubel Andreasen skrev:

> Jeg er godt klar over FF problemtet, og der kommer 2 styleseets senere (screen
> og print) men vil lige have designet på skærmen op og kører først.

Jamen, lav en almindelig CSS-deklaration alligevel så det også
virker i FF. Print-filen kan bare erklæres nedenunder. Den vil
automatisk overstyre den almindelige deklaration hvis der er
sammenfald.

Uden en screen-erklæring dækker en CSS-fil bare det hele og altså
også skærmudskriften.

--
Bertel