Switch/Hub
Fra : Bjarne Schmidt

Dato : 17-07-01 14:14

Når jeg læser om små netværk støder jeg hele tiden på disse to enheder.

1.Hvad er forskellen på en Switch og en Hub ?

2.Hvad skal jeg vælge til et hjemme/spille netværk til 4 PCer ?

Bjarne

Fra : Rene

Dato : 17-07-01 14:50

On Tue, 17 Jul 2001 15:13:37 +0200, "Bjarne Schmidt"
<bbcas@mail.tele.dk> wrote:

>Når jeg læser om små netværk støder jeg hele tiden på disse to enheder.
>
>1.Hvad er forskellen på en Switch og en Hub ?

Kort fortalt sender en switch kun pakkerne til den maskine der skal
have dem. En HUB sender alle pakker ud til alle maskiner. Så må
maskinerne selv finde ud af hvilke pakker der er til dem.

>2.Hvad skal jeg vælge til et hjemme/spille netværk til 4 PCer ?

Det kommer helt an på hvad du skal med netværket. Jeg har selv et
lille netværk med to PC'er og en 5711 router der kun kan køre 10MB/s.
Jeg havde en HUB til at starte med, og det kørte helt fint. Vi
overfører dog en del store filer over netværket, og så var det lidt
træls at vi kun kunne køre 10MB/s.

Så jeg har nu skiftet til en lille 5 ports switch. Det gør at vi nu
kan overføre filer væsentligt hurtigere mellem vores PC'er.

Prisforskellen mellem HUB og switch er ikke så stor længere. En 10MB
HUB koster i dag vel omkring 300,- kr., og en lille 5-8 ports switch
kan fås for mellem 450-700 kr.. Jeg købte selv en CNET 5 ports switch
til 460,- kr.. Der er ikke en masse fancy lysdioder, men da jeg ikke
skal sidde og kigge på den, kan det være helt lige meget.

Hvis jeg ikke havde nogle af delene, ville jeg helt klart vælge en
switch.

Mvh. René

Fra : Jens Fallesen

Dato : 19-07-01 21:51

Rene wrote:

> Kort fortalt sender en switch kun pakkerne til den maskine der skal
> have dem. En HUB sender alle pakker ud til alle maskiner. Så må
> maskinerne selv finde ud af hvilke pakker der er til dem.

Jens

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 20-07-01 02:29

Jens Fallesen <jf@avic.gg> writes:

Mit gæt er at René af en eller anden grund har fået den opfattelse at
»HUB« er en forkortelse for et eller andet, hvilket det jo som bekendt
ikke er.

--
Jacob
My software never has bugs. It just develops random features.

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 17-07-01 16:50

"Bjarne Schmidt" <bbcas@mail.tele.dk> writes:

> 1.Hvad er forskellen på en Switch og en Hub ?

Prøv at læse på:
<http://www.net-faq.dk/cgi-bin/faqmain.pl?get=switchhub>

> 2.Hvad skal jeg vælge til et hjemme/spille netværk til 4 PCer ?

Med de priser der er i dag ville jeg klart vælge en lille switch.

--
Jacob
By all means, let's not confuse ourselves with the facts!

http://www.bunk.cc - nu med Emacs effekt