Hej Steen,
Metoden er at bore huller gennem alle bundstokkene helt nede ved
skrogbunden og fastlime elektrikkerrørstykker i gennemføringerne
med epoxy. Desuden for at mindske hulrummene hvor vandet kan
ligge og skvulpe under krængning, så bør hulrummene mellem
bundstokkene fyldes med en blanding af epoxy og fyldstof oprørt
til en rimelig stiv masse som ikke vil flyde ud under hærdningen.
Blandingen oplægges således at der er skrå kanter ned mod
midten. I midten formes en grøft som vandet ubesværet kan løbe i
og igennem rørstykkerne til næste lavereliggende rum indtil
vandet havner kølsvinet.
Mvh/Harding
Steen Andreasen <steen.andreasen@humleby.dk> skrev:
>Jeg har en Granada 34 der er
>tradionelt opbygget med lænsepumpe placeret i
>kølsvinet således at det vand der
>samler sig her kan pumpes ud igen. Vandet
>er regnvand som løber masten
>(gennemgående), og det saltvand vi
>sejler ind i
>båden når vi glemmer at lukke ventilen
>til håndvaskens afløb på toilettet
>
>
>Min båd er konstrueret med en masse
>"hemmelige" hulrum under dørken. Der er
>ikke afløb fra disse hulrum til
>kølsvinet og der samler sig derfor ofte vand
>i hulrummene. Den fugt der står under
>dørken trækker op i dørkpladerne som
>langsomt begynder at rådne og bliver sorte.
>
>Der må være andre end mig, der har det
>problem.....Har I nogen gode
>løsninger til sikre at vandet kan
>opsamles i kølsvinet?
>
>Jeg tvivler på at jeg blot kan begynde
>at lave gennemboringer ned til
>kølsvinet da mange at de vægge, der
>står imellem hulrummene ser ud til at
>være en del af afstivningen i bunden af båden.
>
>mvh Steen