En farve-advarsel som jeg gerne vil af med
Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-08 13:12

Hej alle

Jeg har et tricky problem, men da det kun er en advarsel, er det
jo ikke så alvorligt.

Jeg har lært at leve med at bruge inherit når jeg sætter f.eks.
color og ikke vil ændre baggrunden. Det giver imidlertid under
visse omstændigheder et problem, nemlig hvis man arver en
baggrund med et billede i, så bliver billedet gentaget.

På min egen hjemmeside bruger jeg en pil i menuerne. Den er en
del af baggrunden, og derfor kan jeg ikke bruge inherit.
Validatoren advarer om disse to linjer:

   #menu a:link { color: #f00; background: none; }
   #menu a:visited { color: #a00; background: none; }

Den nemme løsning består selvfølgelig bare i at angive den samme
farvekode for baggrunden som er sat på body, men jeg vil jo gerne
undgå at skrive de samme data flere steder. Hvis jeg en dag vil
ændre baggrunden, er det nemmest hvis det kun skal gøres et sted.

Er der en løsning på det problem?

--
Bertel

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-08 13:17

Bertel Lund Hansen skrev:

> Jeg har et tricky problem, men da det kun er en advarsel, er det
> jo ikke så alvorligt.

Nu kikkede jeg lige på Fidusos CSS som på flere punkter er magen
til. Der kommer ingen advarsel ved de samme to linjer.

Eneste forskel er at på Fiduso er menuen en CSS-klasse. På min
hjemmeside er det en id.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-04-08 15:18

Bertel Lund Hansen skrev:

> På min egen hjemmeside bruger jeg en pil i
> menuerne. Den er en del af baggrunden, og
> derfor kan jeg ikke bruge inherit.
> Validatoren advarer om disse to linjer:

Linje 116

..pil{
color:inherit;
background:inherit;
background-image:url(pilh_blh.gif);
background-position:right 50%;
background-repeat:no-repeat;
}

kan vist gøre det.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-04-08 15:38
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-08 16:44

Allan Vebel wrote:

> http://jigsaw.w3.org/css-validator/validator?profile=css2&warning=2&uri=http%3A%2F%2Fvebel.dk%2Ftest%2Flundhansen%2F

Det validerer godt nok, men kønt er det ikke (i FF 2.0.0.4). Jeg tror ikke
Bertel vil acceptere det:

http://vebel.dk/test/lundhansen/
http://hjemmesideskolen.dk/usenet/blh-menu.png

Erik Ginnerskov

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-08 19:05

Erik Ginnerskov skrev:

> Det validerer godt nok, men kønt er det ikke (i FF 2.0.0.4). Jeg tror ikke
> Bertel vil acceptere det:

Naturligvis vil jeg ikke det. Det er jo præcis det problem jeg
omtaler med inherit.

--
Bertel

Fra : Allan Vebel

Dato : 04-04-08 19:10

Erik Ginnerskov skrev:

> Det validerer godt nok, men kønt er det ikke
> (i FF 2.0.0.4). Jeg tror ikke Bertel vil acceptere
> det:
>
> http://vebel.dk/test/lundhansen/
> http://hjemmesideskolen.dk/usenet/blh-menu.png

I .pil{} er

background-position:right 50%;
rettet til
background-position:10em 50%;

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-08 19:35

Allan Vebel skrev:

> background-position:right 50%;
> rettet til
> background-position:10em 50%;

Ja, med den ændring kan jeg bruge inherit uden at få problemer.

Tak.

--
Bertel