Centrering af <div> boks med text-align:ce~
Fra : Rasmus Lyngby Krsite~

Dato : 03-04-08 09:18

Hej

Jeg har det problem at på siden http://hsvoem.dk/dam/index.php
ryger de to øverste div bokse ud i venstre side hvor de bør være
centrerede, når man åbner siden i FF eller opera, i IE er der
ikke noget problem.
Jeg centrere ved at putte de to <div> inden i en anden <div> der
er sat til text-align:center; og dette virker fint på undermenue
boksen i venstre side og på indholds boksen, men ikke på de to
øverste. Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg gør galt?

Mvh Rasmus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 03-04-08 10:21

Rasmus Lyngby Krsitensen skrev:
> [...]
> boksen i venstre side og på indholds boksen, men ikke på de to
> øverste. Er der nogen der kan fortælle mig hvad jeg gør galt?

Der er det galt at du bruger text-align:center for at
midtstille blokelelementer. Grundlæggende skal text-align:
center kun midtstille et blokelements /indhold/ og altså
ikke selve blokelementet.

Hvis alt indhold på en side skal centreres, er det
nemmest at putte alt indhold ind i et blokelement, for
eksempel div#helesiden, og så oprette en stylesheet
formdeklaration som for eksempel

div#helesiden {
width:90%; max-width: 50em;min-width:650px;
margin:0 auto; /* Her centreres */
position:relative /* Gør div'en til referenceramme
for evt. positionerede elementer. */
}

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Rasmus Lyngby Krsite~

Dato : 03-04-08 17:56

Jeg har lavet en div der er hele siden, den ser sådan her ud for
style-sheetet:
div.main {
   width: 100%;
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;
   text-align: center;
}
Men stadig, så centrere den ikke i opera of FF. Hvad gør jeg galt? (i
kan se fil kilden på siden http://hsvoem.dk/dam/index.php)

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 03-04-08 18:18

Rasmus Lyngby Krsitensen <jhondon@hotmail.com> skrev :

>Men stadig, så centrere den ikke i opera of FF. Hvad gør jeg galt? (i
>kan se fil kilden på siden http://hsvoem.dk/dam/index.php)

Den er helt sikkert også centreret i dissse to browsere, men...

Du angiver width til 100% og når 100% er centreret, ja så vil det
fylde hele browservinduet.

Du skal angive width til den faktiske bredde, som så vidt jeg kan
se er 800px.

Iøvrigt, så er der en fejl i
div.boks_banner {
   width: 800px;
   height: 70px;
   border: 3px outset #000099;
   align: center;
   }

Der er ikke noget, der hedder align: center.
--
Kerim

Fra : Rasmus Lyngby Kriste~

Dato : 03-04-08 18:25

Nu har jeg prøvet at ændre det til
div.main {
   width: 800px;
   margin-left: auto;
   margin-right: auto;
   text-align: center;
}
men den centrere det stadig ikke i opera, jeg kan virkelig ikke regne ud
hvad jeg gør galt, og det ser ud som det skal i IE7.

Kan det være noget med magen?

Fra : Per Rasmussen

Dato : 03-04-08 22:34

Rasmus Lyngby Kristensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> men den centrere det stadig ikke i opera, jeg kan virkelig ikke regne ud
> hvad jeg gør galt, og det ser ud som det skal i IE7.

I min opera 9.25 der centrerer den.
Men derudover så syntes jeg at der er så mange tilfælde hvor Opera teer sig
mærkeligt, så hvis jeg bare kan få tingene til at se ordentligt ud i IE og
FF så er jeg tilfreds.

PerR

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 03-04-08 22:51

Per Rasmussen skrev:

> Men derudover så syntes jeg at der er så mange tilfælde hvor Opera teer sig
> mærkeligt, så hvis jeg bare kan få tingene til at se ordentligt ud i IE og
> FF så er jeg tilfreds.

Det kan jeg slet ikke genkende. Hvis du falder over en
validerende side der kun ser sær ud i Opera, så er vi mange der
er nysgerrige.

--
Bertel

Fra : Simon Hansen

Dato : 03-04-08 23:01

Rasmus Lyngby Kristensen skrev:
> [...]
> men den centrere det stadig ikke i opera, jeg kan virkelig ikke regne ud
> hvad jeg gør galt, og det ser ud som det skal i IE7.

ret din margin til 1px auto; så skulle den være der
altså:

div.main {
   width: 800px;
   margin:1px auto;
   text-align: center;
   }

Hilsen
Simon

Fra : Simon Hansen

Dato : 04-04-08 00:13

> [...]
> men den centrere det stadig ikke i opera, jeg kan virkelig ikke regne ud
> hvad jeg gør galt, og det ser ud som det skal i IE7.

Hvis det er din indholds tekst der er problemet er problemet skal du
i din div.boks_site skal du angive en margin-left på mellem 150 og 160px
for at blive fri af din sidemenu.

Hilsen
Simon

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-08 01:01

Rasmus Lyngby Krsitensen wrote:
> [...]
> ryger de to øverste div bokse ud i venstre side hvor de bør være
> centrerede, når man åbner siden i FF eller opera, i IE er der

Skal din side centrere i alle browsere, er er et par ting du skal tage højde
for:

Standard-overholdende browsere som FF, Op og IE 6 og 7 (ikke i
quirks mode) centrerer med 'margin:0 auto;' på det ønskede
element.

Ikke-standard-overholdende browsere som IE 5.0 og 5.5 samt IE 6 (i
quirks mode) centrerer på 'text-align:center;'.

Du skal sætte en DocType, der ikke sætter IE 6 og 7 i quirks mode.

Du skal derfor af hensyn til ældre IE-versioner først sætte
'text-align:center;' på body. Derefter sætter du 'margin:0
auto;text-align:left;width:760px;' på din side.

http://hjemmesideskolen.dk/html/flyd.asp?id=fpx
http://hjemmesideskolen.dk/html/testsider/650px.asp
http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp#ver

Erik Ginnerskov
http://vestfynswebdesign - http://html-faq.dk

Fra : Steen

Dato : 04-04-08 10:31

> Med venlig hilsen
> Erik Ginnerskov
> http://hjemmesideskolen.dk/ - http://ginnerskov.dk/
> http://vestfynswebdesign - http://html-faq.dk

Hej Erik

Bare til info så mangler du lige et ".dk" i dit signaturlink til
vestfynswebdesign.
God weekend
Steen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-04-08 16:33

Steen wrote:
> Bare til info så mangler du lige et ".dk" i dit signaturlink til
> vestfynswebdesign.

Det gør jeg da også. Det havde jeg ellers rettet en gang.

> God weekend

Tak, i lige måde.

Erik Ginnerskov

Fra : Rasmus Lyngby Kriste~

Dato : 04-04-08 19:42

Hej alle

Tusinde tak for jeres mange posts, nu virker det i opera efter
jeg ændrede det til
div.main {
   text-align: center;
   width: 800px;