CSS - fjern rammen om billeder der bruges ~
Fra : Rasmus Lyngby Krsite~

Dato : 02-04-08 14:29

Hej

Jeg er igang med at lave en hjemmeside hvor jeg i toppen vil have
en "stor" menu der består af forskellige billeder. Mit problem er
nu at jeg ikke kan få fjernet den blå links ramme om billederne,
og jeg har prøvet text-decoration:none; background: transparent;
og border: none;, men intet af det hjælper.

Hvordan fjerner jeg de rammer?

Her er siden http://hsvoem.dk/dam/index.php

Mvh Rasmus

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : jopa

Dato : 02-04-08 14:37

"Rasmus Lyngby Krsitensen" <jhondon@hotmail.com> skrev

> [...]
> og jeg har prøvet text-decoration:none; background: transparent;
> og border: none;, men intet af det hjælper.

I din CSS
   img {border-width: 0px;} -- Mvh. Johnwww.web-graphic.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-08 15:55

Rasmus Lyngby Krsitensen skrev:

> [...]
> en "stor" menu der består af forskellige billeder. Mit problem er
> nu at jeg ikke kan få fjernet den blå links ramme om billederne,

Følgende klarer problemet på min side:

   img { border: none; }

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 02-04-08 16:18

"Rasmus Lyngby Krsitensen" <jhondon@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> og border: none;, men intet af det hjælper.

Det er billedet, du skal style - ikke linket.
Altså som Bertel skriver:

img { border: none; }

Hvis det kun er disse billeder, du ønsker rammerne væk fra, kan du evt.
skrive:

#boks_main_menu img { border: none; }

Det betyder at en img der ligger inde i dén div du har kaldt
"boks_main_menu", ikke har nogen kant.

Offtopic:

Du kaldet dit stilark med denne kode:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css">

Enten bør det være:
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="style/style.css" />

eller også bør du ændre Doctype-erklæringen til HTML 4.01

Fra : Rasmus Lyngby Krsite~

Dato : 02-04-08 22:52

Hej igen

Det virkede med img { border: none; }, men jeg kunne ikke få det andet så
det kun er inden for div til at virke, er jeg nødt til at give billederne
en id?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-04-08 23:18

> [...]

> det kun er inden for div til at virke, er jeg nødt til at give billederne

Nej, men er du opmærksom på forskellen på class og id?

Hvis du bruger class i HTML, skal CSS-deklarationen laves med
punktum. Hvis du bruger id, skal den laves med havelåge. Philips
eksempel virker med id.

Hvordan vælger man så mellem class og id?

Hvis man vil genbruge en opsætning flere steder, vælger man
class.

Hvis man er sikker på den kun skal bruges ét sted, kan man vælge
id (men behøver det ikke).

Når man laver interne links (inden for siden), *skal* man bruge
id fordi der kun må være ét sted man kan lande.

--
Bertel