MS Windows
briani 27239
Disable "Luk computeren" i Win-XP
Fra : -= JF =-

Dato : 01-04-08 19:42

Hej.

Er det muligt at fjerne muligheden for at kunne lukke computeren fra
startknappen i Win-XP?

Problemet består i at en maskine på arbejdet bliver brugt af forskellige
mennesker i løbet af en arbejdsdag, og nogle af dem lukker computeren
efter brug...
Men samtidig er der andre personer som skal kunne tilgå maskinen via VPN
efter arbejdstid - og det er lidt svært at tilgå en slukket maskine

--
Mvh. John

Fra : Snuden

Dato : 01-04-08 21:16

On Tue, 01 Apr 2008 20:41:30 +0200, -= JF =- <null@null.null> wrote:

>Hej.
>
>Er det muligt at fjerne muligheden for at kunne lukke computeren fra
>startknappen i Win-XP?

Ikke hundrede procent, men man kan begrænse hvem der har lov til det
til fx. medlemmer af PC'ens Administrator-gruppe eller endda
specifikke brugere

> [...]
>Men samtidig er der andre personer som skal kunne tilgå maskinen via VPN
>efter arbejdstid - og det er lidt svært at tilgå en slukket maskine

Start => Run => gpedit.msc => OK => Local Computer Policy => Computer
Configuration => Windows Settings => Security Settings => Local
Policies => User Rights Assignment => Shut Down the System

Her kan du angive hvilke brugere eller brugergrupper der skal have lov
til at anvende Shut Down muligheden.
--
Snuden

Fra : -= JF =-

Dato : 01-04-08 22:00

Snuden skrev:

> [...]
> Policies => User Rights Assignment => Shut Down the System
>
> Her kan du angive hvilke brugere eller brugergrupper der skal have lov

Det lyder lige præcis som en løsning på problemet!
Alle brugere logger nemlig på med samme log-in, så det er bare at lade
administrator være enest med lukke-rettigheder.

Tak for hjælpen!

--
Mvh. John

Fra : Snuden

Dato : 02-04-08 16:45

On Tue, 01 Apr 2008 22:59:37 +0200, -= JF =- <null@null.null> wrote:

>Det lyder lige præcis som en løsning på problemet!
>Alle brugere logger nemlig på med samme log-in, så det er bare at lade
>administrator være enest med lukke-rettigheder.
>
>Tak for hjælpen!

Velbekomme :)
--
Snuden

Fra : Jan A.

Dato : 02-04-08 08:44

Imponerende viden.

Mvh Jan A.

Fra : N_B_DK

Dato : 02-04-08 08:51

?

--
MVH. N_B_DK
KVM consol købes (1024X768 eller højere)

Fra : Jan A.

Dato : 02-04-08 12:24

Jeg synes, det er imponerende, man har en viden, der gør, man kan skrive,
som Snuden har gjort.

QOUTE
[...]

UNQOUTE

Hvor pokker ved man sådan noget fra?!

Mvh Jan A.

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 02-04-08 12:37

Jan A. wrote:
> [...]
> Policies => User Rights Assignment => Shut Down the System
>
> Her kan du angive hvilke brugere eller brugergrupper der skal have lov

Ofte har man blot en ide om hvor tingene skal fikses. Tester så på egen
maskine
og derefter skriver stien som Snuden så flot gjorde.
Det har jeg selv gjort noget ligende.

mvh
Henning

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 02-04-08 15:40

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@not.vallid> skrev i en meddelelse

> [...]
> egen maskine
> og derefter skriver stien som Snuden så flot gjorde.

Kræver så lige det er en XP pro da home ikke har "gpedit.msc"
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Snuden

Dato : 02-04-08 16:44

On Wed, 2 Apr 2008 16:39:50 +0200, "Paul Østerby Sørensen"
<paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote:

> [...]
>>> Configuration => Windows Settings => Security Settings => Local

>Kræver så lige det er en XP pro da home ikke har "gpedit.msc"

Nu skrev OP det var en PC på en arbejdsplads... Home edition er som
navnet antyder ikke egnet til erhvervsbrug, så anvender man den sådan
er man helt selv ude om de problemer det kan give :)
--
Snuden

Fra : -= JF =-

Dato : 02-04-08 18:11

Snuden skrev:

> Nu skrev OP det var en PC på en arbejdsplads...
Og det er da (selvfølgelig) også en pro.

--
Mvh. John

Fra : Rado

Dato : 02-04-08 16:02

On Wed, 2 Apr 2008 13:24:02 +0200, "Jan A." <affaldspost@get2net.dk>
wrote:

> [...]
>Policies => User Rights Assignment => Shut Down the System
>
>Her kan du angive hvilke brugere eller brugergrupper der skal have lov

RTFM...

--
Rado

Har du husket at betale din internetlicens?
http://www.stopcomputerlicens.dk/

Fra : ..::JMJ::..

Dato : 03-04-08 21:05

Jan A. frembragte:
> [...]
> Policies => User Rights Assignment => Shut Down the System
>
> Her kan du angive hvilke brugere eller brugergrupper der skal have lov

SNIP

Ovenstående, men nok mest sikkerhedsindstilinger via Group Policy, er
faktisk dagligt arbejde for nogle af os.... hvis du bare *vidste*
hvilke begrænsninger vi kan pålægge de enkelte brugeres computere i en
LAN installation
Jørgen