Lange links og CSS side opbygning
Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 01-04-08 18:00

Hej Ng.

Jeg har på nuværende tidspunkt en hjemmeside opbygget med frames,
men da jeg kan forstå det er ved at være umoderne vil jeg lave
den om så den er opbygget med CSS.

Det går ok, indtil jeg skal placere flere forskellige sider i
forskellige bokse.. der resultere i meget lange links..

Eks.
<a
href='index.html?side=admin/index.html&amp;side2=admin/energi/for
side.php&amp;side3=admin/energi/detaljer.php&amp;nr=$Id'>vis
detaljer</a>

Kan det gøres på en nemmere måde?
eller har jeg misforstået noget ang. sideopbygning?

jeg har set ander sider hvor der bare står noget i stil med.

Jeg bruger php's "include" til at placere sider i de rigtige
bokse.

Tak
Mikkel

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-04-08 20:26

Mikkel Jakobsen skrev:

> Det går ok, indtil jeg skal placere flere forskellige sider i
> forskellige bokse.. der resultere i meget lange links..

Dit spørgsmål drejer sig om PHP og hverken om CSS eller HTML.

> jeg har set ander sider hvor der bare står noget i stil med.

Her er et skelt til noget (utestet) kode der kan det du ønsker. Det er utestet
fordi jeg har barberet det ned fra det jeg bruger på Fiduso som er mere kompleks.

Hvis du har spørgsmål dertil, hører de hjemme i

som jeg krydsposter til og sætter fut til.

<?
$sider = Array (
   'index' => 'Forside',
   'skraekeksempler' => 'Skrækeksempler',
   'splittet' => 'Splittede ord',
);
$code='index';
$order=$_GET['page'];
if (isset($sider[$order])) $code=$order;
$content=$code.'.inc.php';
?>
<!DOCTYPE HTML PUBLIC '-//W3C//DTD HTML 4.01//EN' ''>http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd'>
osv.

<!-- Længere nede hvor menuen skal laves: -->

<ul>
<?
foreach($sider as $key => $title) {
}
?>
</ul>

<? include $content; ?>
osv.

--
Bertel

Fra : Per Rasmussen

Dato : 01-04-08 21:02

Mikkel Jakobsen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> jeg har set ander sider hvor der bare står noget i stil med.
>
> Jeg bruger php's "include" til at placere sider i de rigtige

Det er lidt svært at forstå hvad du egentlig mener, men hvis du har
f.eks 3 bokse på en side, så vil du linke til dem fra en af de
andre, eller hvad.
Hvis det er tilfældet så skal du starte med at viske alt hvad du kan
huske om frames ud.
Et eksempel med 2 bokse
Boks A indeholder diverse link over ting du vil have vist i boks B
Indholdet i boks A skal være det samme selvom du vælger en ny side
via et link i boks a, så det du ser er at boks b skifter indhold,
mens indholdet i boks a er det samme, sådan ser det ud, men i
virkeligheden så er det hele siden der bliver udskiftet

Håber det gav dig et hint

PerR

Fra : Mikkel Jakobsen

Dato : 02-04-08 05:37

Hej..

Tak for alle svarene, jeg kigger nærmere på dem senere idag.

men tror jeg har fået en ide om hvad i mener.

Fra : Rune Jensen

Dato : 01-04-08 14:18

On 1 Apr., 18:59, Mikkel Jakobsen <s...@bonzai.adsl.dk> wrote:

> [...]
> href='index.html?side=admin/index.html&amp;side2=admin/energi/for
> side.php&amp;side3=admin/energi/detaljer.php&amp;nr=$Id'>vis

Jeg er ikke PHP-ekspert og heller ikke sikkerhedsekspert, men jeg har
en kommentar til selve den måde hvorpå du kalder siderne. Du bruger,
så vidt jeg kan se, linket til siden i en variabel, og jeg kan næsten
ikke forestille mig andet, end det inviterer til bot-besøg af den
uheldige slags.

Hvis du VIL bruge variable til navigering (som erfter mit hovede er
forkert), så ville eg foreslå noget a la index.php?side=forside,
index.php?side=navn_på_underside1, index.php?navn_på_underisde 2...
hvor navnet er en slags label, som man holder indenfor a-z og måske
lige underscore _

Så har dine brugere nemmere ved at finde ud af, hvor de er, de kan
stadg bogmærke, men du kan også rimeligt nemt sørge for, der ikke
injectes links til dine sider via querystring.

Men det er så et PHP-spørgsmål, og noget af svaret på det, må de kunne
give dig i PHP-gruppen. Jeg vil tro, det kan laves i database.

Den "rigtige" metode (altså efter mit hovede), det er ikke at bruge
variable overhovedet til navigering, at man navngiver sin fil med et
sigende filnavn, et til to ord, engelske tegn+underscore, og
directoriesne ligeså. Den er mere brugervenlig, og rent
søgemaskinemæssigt, så skal man ikke fedte med, om søgemaskinen nu
også godtager variable eller ej. Google tager dog som regel alle sider
med i hvert fald én variabel, sålænge den ikke er meget avanceret.

Det var så kun delvist et svar på spørgsmålet, men håber, det kunne
bruges.

MVH
Rune Jensen