| 
					
							
        
    
        
						
			 | 
			
			
					    
					
        
         
          
         
	
            | Fædre som faddere Fra : Poul E. Jørgensen | 
  Dato :  23-03-08 18:21 |  
  |   
            Jeg sidder og roder lidt med en politikers herkomst.
 Her finder jeg i den relevante kirkebog for året 1870, hvor han er døbt, at
 hans far plus en lokal gårdmand optræder som faddere. Barnet er hjemmedøbt,
 skal det lige siges (hvis det er interessant for svaret).
 
 Var det normalt at fædre kunne være faddere?
 Hvad ligger der egl. i ordningen? - for jeg mente i min naivitet at fadderen
 skulle overtage barnets kristelige opdragelse, hvis forældrene gik bort før
 barnet kom til skelsår og -alder.
 Var fadder-ordningen anderledes skruet sammen dengang?
 
 -- 
 Poul E. Jørgensen
 
 Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
 Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Flemming Svendsen (23-03-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Flemming Svendsen | 
  Dato :  23-03-08 21:21 |  
  |   
            Du skal nok tyde 'Fadder' som 'Dåbsvidne' det er tættere på det virkelige 
 liv.
 Den der bar barnet, altid en kvinde, var nok nærmere til at tage over hvis 
 noget gik galt, og den der bar huen står som en ektra sikkerhed.
 Sådan opfatter jeg ceremonien.
 Hilsen og god påske.
 Flemming
 
 "Poul E. Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:1cff0$47e69173$5b96e0a8$19304@news.jay.net...
 > Jeg sidder og roder lidt med en politikers herkomst.
 > Her finder jeg i den relevante kirkebog for året 1870, hvor han er døbt, 
 > at
 > hans far plus en lokal gårdmand optræder som faddere. Barnet er 
 > hjemmedøbt,
 > skal det lige siges (hvis det er interessant for svaret).
 >
 > Var det normalt at fædre kunne være faddere?
 > Hvad ligger der egl. i ordningen? - for jeg mente i min naivitet at 
 > fadderen
 > skulle overtage barnets kristelige opdragelse, hvis forældrene gik bort 
 > før
 > barnet kom til skelsår og -alder.
 > Var fadder-ordningen anderledes skruet sammen dengang?
 >
 > -- 
 > Poul E. Jørgensen
 >
 > Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
 > Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.
 >
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Poul E. Jørgensen (23-03-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Poul E. Jørgensen | 
  Dato :  23-03-08 21:53 |  
  |  
 
            "Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse
 news:47e6bb91$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
 > Du skal nok tyde 'Fadder' som 'Dåbsvidne' det er tættere på det
 > virkelige liv.
 Aha, det svarer også til hvad Ordbog over det danske Sprog skriver
 http://ordnet.dk/ods/opslag?opslag=fadder :
 (Fadder) "gengivelse af mlat. compater, ((aandelig) medfader) mand ell.
 kvinde, der er til stede ved et barns daab som daabsvidne, og som har ansvar
 for, at barnet faar en kristelig opdragelse; daabsvidne (jf. Fadderske,
 Mands-, Kvindefadder, Gudfader, Gudmoder). De skal være Vidnisbyrd og
 Faddere til Daaben, som ere ærlige og Uberygtede Folk." (med mere).
 -- 
 Poul E. Jørgensen
 Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
 Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Poul E. Jørgensen (23-03-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Poul E. Jørgensen | 
  Dato :  23-03-08 21:58 |  
  |   
            "Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse
 news:47e6bb91$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
 > Den der bar barnet, altid en kvinde, var nok nærmere til at tage over
 > hvis noget gik galt, og den der bar huen står som en ekstra sikkerhed.
 > Sådan opfatter jeg ceremonien.
 
 Hvad ligger der bag udtrykket "den der bar huen"?
 
 -- 
 Poul E. Jørgensen
 
 Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
 Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Arne Feldborg (24-03-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Arne Feldborg | 
  Dato :  24-03-08 02:30 |  
  |  
 
            "Poul E. Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev Sun, 23 Mar 2008 21:58:11
 +0100 
 >Hvad ligger der bag udtrykket "den der bar huen"?
 >
 "Den der bar huen" er et begreb der dukker op engang i løbet af 1800
 tallet. Andre gange skrives det som, at denne eller hin kone "Stod hos".
 Begrebet skal opfattes helt bogstaveligt. I datidens kolde kirker, og
 ikke mindst om vinteren og efter måske en mils (= en times) køretur i
 åben hestekøretøj, måtte man jo nødvendigvis have barnet klædt godt på.
 Men døbe barnet med huen på kunne man jo i sagens natur ikke. 
 -- 
 mvh, A:\Feldborg
 Slægtsforskning og lokalhistorie i midt- vestjylland
 http://hammerum-herred.dk/
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Poul E. Jørgensen (24-03-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Poul E. Jørgensen | 
  Dato :  24-03-08 16:48 |  
  |   
            "Arne Feldborg" <feldborg@haunstrup.dk> skrev i en meddelelse
 news:dd0eu391ct2ebco6d2s89rdnmpgg3pmt4b@4ax.com
 > "Poul E. Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev Sun, 23 Mar 2008
 > 21:58:11 +0100
 >
 >> Hvad ligger der bag udtrykket "den der bar huen"?
 >>
 > "Den der bar huen" er et begreb der dukker op engang i løbet af 1800
 > tallet. Andre gange skrives det som, at denne eller hin kone "Stod
 > hos".
 > Begrebet skal opfattes helt bogstaveligt. I datidens kolde kirker, og
 > ikke mindst om vinteren og efter måske en mils (= en times) køretur i
 > åben hestekøretøj, måtte man jo nødvendigvis have barnet klædt godt
 > på.
 
 Altså holdt huen mens barnet blev døbt?
 At det er et fast udtryk, lyder som om det er noget af et ritual, og at man
 altså ikke bare smed huen på den nærmeste bænk.
 Tak for svaret.
 
 Så lige én ting til (eller to) - så skal jeg nok holde op.
 Jeg nævnte i første posting at faderen (plus en gårdmand) var faddere. Der
 står endvidere at barnets moder var gudmoder.
 Var gudmoderen (i 1870) også fadder?
 
 Der er ikke specifikt nævnt andre faddere end faderen og gårdmanden.
 Skulle der (i 1870) være et bestemt antal faddere?
 
 -- 
 Poul E. Jørgensen
 
 Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
 Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Henning Christensen (25-03-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning Christensen | 
  Dato :  25-03-08 13:24 |  
  |   
            Hej Flemming og andre!
 Den de bærer barnet er 'næsten' altid en kvinde.
 Jeg har set enkelte eksempler på at "Gudmoderen" er en ungkarl.
 Henning Christensen
 
 "Flemming Svendsen" <zeus2@SLETMIGmail.dk> skrev i en meddelelse 
 news:47e6bb91$0$2104$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
 > Du skal nok tyde 'Fadder' som 'Dåbsvidne' det er tættere på det virkelige 
 > liv.
 > Den der bar barnet, altid en kvinde, var nok nærmere til at tage over hvis 
 > noget gik galt, og den der bar huen står som en ektra sikkerhed.
 > Sådan opfatter jeg ceremonien.
 > Hilsen og god påske.
 > Flemming
 >
 > "Poul E. Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse 
 > news:1cff0$47e69173$5b96e0a8$19304@news.jay.net...
 >> Jeg sidder og roder lidt med en politikers herkomst.
 >> Her finder jeg i den relevante kirkebog for året 1870, hvor han er døbt, 
 >> at
 >> hans far plus en lokal gårdmand optræder som faddere. Barnet er 
 >> hjemmedøbt,
 >> skal det lige siges (hvis det er interessant for svaret).
 >>
 >> Var det normalt at fædre kunne være faddere?
 >> Hvad ligger der egl. i ordningen? - for jeg mente i min naivitet at 
 >> fadderen
 >> skulle overtage barnets kristelige opdragelse, hvis forældrene gik bort 
 >> før
 >> barnet kom til skelsår og -alder.
 >> Var fadder-ordningen anderledes skruet sammen dengang?
 >>
 >> -- 
 >> Poul E. Jørgensen
 >>
 >> Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
 >> Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.
 >>
 >>
 >
 > 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
            Poul E. Jørgensen (25-03-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Poul E. Jørgensen | 
  Dato :  25-03-08 18:04 |  
  |   
            "Henning Christensen" <henning-c@privat.dk> skrev i en meddelelse
 news:47e8eed3$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
 > Hej Flemming og andre!
 > Den de bærer barnet er 'næsten' altid en kvinde.
 
 Et lille sidespring (dog ikke ægteskabeligt):
 Min kone kom en dag lidt forgrint hjem fra kirke. Der havde været barnedåb
 og barnets storebroder på 10-11 år havde båret barnet.
 Præsten: Er barnet hjemmedøbt?
 Drengen: Ja.
 Præsten: Nej. Lovet være Vor Herres Jesu Kristi etc.
 
 -- 
 Poul E. Jørgensen
 
 Erstat "invalid" med dk hvis du svarer per e-mail.
 Replace "invalid" with dk when replying by e-mail.
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
             Henning Christensen (26-03-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Henning Christensen | 
  Dato :  26-03-08 07:33 |  
  |   
            
 "Poul E. Jørgensen" <33@gvdnet.invalid> skrev i en meddelelse 
 news:992$47e93060$5b96e0a8$21927@news.jay.net...
 > "Henning Christensen" <henning-c@privat.dk> skrev i en meddelelse
 > news:47e8eed3$0$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk
 >> Hej Flemming og andre!
 >> Den de bærer barnet er 'næsten' altid en kvinde.
 >
 > Et lille sidespring (dog ikke ægteskabeligt):
 > Min kone kom en dag lidt forgrint hjem fra kirke. Der havde været barnedåb
 > og barnets storebroder på 10-11 år havde båret barnet.
 > Præsten: Er barnet hjemmedøbt?
 > Drengen: Ja.
 > Præsten: Nej. Lovet være Vor Herres Jesu Kristi etc.
 >
 > -- 
 > Poul E. Jørgensen
 
 Mere sidespring:
 Vor yngste datter, som da var 6 - 7 år gammel, havde været i kirke med 
 spejderne og kom hjem som et stort spørgsmålstegn.
 Der havde været barnedåb, og nu var hendes spørgsmål om et barn kunne have 
 flere "fadere".
 Jo, for der var flere, der rejste sig, da præsten bad faderen rejse sig!!!
 
 Henning Christensen 
 
 
  
            
             |   |   
            
        
 
            
         
           Hugh Watkins (24-03-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Hugh Watkins | 
  Dato :  24-03-08 01:20 |  
  |  
 
            Poul E. Jørgensen wrote:
 > Jeg sidder og roder lidt med en politikers herkomst.
 > Her finder jeg i den relevante kirkebog for året 1870, hvor han er døbt, at
 > hans far plus en lokal gårdmand optræder som faddere. Barnet er hjemmedøbt,
 typiske en svækling med rige chance at overlive langt nok at når kirken
 eller darligt vejre
 > skal det lige siges (hvis det er interessant for svaret).
 > 
 > Var det normalt at fædre kunne være faddere?
 > Hvad ligger der egl. i ordningen? - for jeg mente i min naivitet at fadderen
 > skulle overtage barnets kristelige opdragelse, hvis forældrene gik bort før
 > barnet kom til skelsår og -alder.
 > Var fadder-ordningen anderledes skruet sammen dengang?
 > 
 there is usually a second ceremony in the church presenting theb babay 
 if it lives
 Hugh W
 -- 
 For genealogy and help with family and local history in Bristol and 
 district  http://groups.yahoo.com/group/Brycgstow/
http://snaps4.blogspot.com/   photographs and walks
 GENEALOGE  http://hughw36.blogspot.com/  MAIN BLOG
            
              |   |   
            
        
 
            
         
           Kirsten Bjorneboe (25-03-2008) 
         
	
            | Kommentar Fra : Kirsten Bjorneboe | 
  Dato :  25-03-08 12:29 |  
  |  
 
            On Sun, 23 Mar 2008 18:21:29 +0100, "Poul E. Jørgensen"
 <33@gvdnet.invalid> wrote:
 >Jeg sidder og roder lidt med en politikers herkomst.
 >Her finder jeg i den relevante kirkebog for året 1870, hvor han er døbt, at
 >hans far plus en lokal gårdmand optræder som faddere. Barnet er hjemmedøbt,
 >skal det lige siges (hvis det er interessant for svaret).
 Det er ret relevant for svaret. For en hjemmedåb i 1870 må vel være at
 regne for en nøddåb. Og så måtte de forhåndenværende personer jo
 optræde som faddere. Der var ikke tid til at hidkalde venner og
 bekendte og betydningsfulde gårdmænd, barnet skulle døbes hurtigt, da
 det var i livsfare. Og det skulle jo helst døbes, så det kunne få en
 kristen begravelse, hvis nu...
 Venlig hilsen
 Kirsten
 -- 
 Kirsten Bjørneboe 4652
 http://www.varpelev.dk
Fjern venligst "-delete" ved svar pr email
            
              |   |   
            
        
 
    
 
					
					 
			 | 
			
				
        
			 |