Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
GraphicConverter - navneændring
Fra : tranebær

Dato : 22-03-08 06:48

GOD PÅSKE til alle
Med fare for at dette er den forkerte gr. vover jeg pelsen.
Jeg bruger GraphicConverter til at navngive og indekserer min
billeder, så lang så godt. Nu er jeg løbet et det problem, at jeg
desværre er kommet til navngive en række billeder forkert, jeg vil
derfor ændre navnet, men det er lettere sagt end gjort. Det drejer
sig
om en stribe RAW (CANON-CR2) filer. Jeg kan godt ændre det der er
forkerte, men endelsen (**.CR2) bliver herved ændret til **.xmp...!!,
det til trods for der stadig står .CR2 i dialogboxen, og billedet
bliver "usyneligt". Jeg kan dog se filen i Mac-Finder, men ikke åbne
det før jeg, manuelt, har ændret endelsen til CR2, og det er lidt af
et arbejde når det drjer sig om små 1000 bil.
Der er ikke et sådanne problemer, når gør det samme med JPG-filer.
Er det ikke muligt at lave sådanne ændringer af RAW filer, taget med
en Canon 40D, i CraphicConverter og stadig beholde den originale
endelse...???
På for hånd tak
mvh
JA

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-03-08 16:01

tranebær <gogjand@hotmail.com> wrote:

> På for hånd tak

Når du bruger GraphicConverter, så er Mac-bruger, og dem er der ikke så
mange af her i fotogrupperne.

Så mit råd er, at du skal prøve at spørge i news:dk.edb.mac - jeg vil
gætte på, at der er en eller anden Mac-nørd, som kan vejlede dig i lave
script, så du kan batch ændre navnene på alle filer i en given mappe.

Niels Riis Ebbesen
Valkyries Plads 1 - DK3650 Ølstykke
www.niels-ebbesen.net - www.photo-gallery.dk

Fra : kSk

Dato : 22-03-08 17:33

"Niels Riis Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> gætte på, at der er en eller anden Mac-nørd, som kan vejlede dig i lave
> script, så du kan batch ændre navnene på alle filer i en given mappe.

udmærket svar fra NRE .. flere af dem tak

KsK

Fra : Søren Friberg

Dato : 22-03-08 17:53

kSk skrev:

> udmærket svar fra NRE .. flere af dem tak

Ja, det ender jo med at man skal være glad for lidt.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-03-08 19:08

Søren Friberg <hushovmesterenfjern@msn.com> wrote:

> Ja, det ender jo med at man skal være glad for lidt.

Hmm... og hvis du ikke begynder at styre dig, så havner du det samme
sted som KsK og bette langgaard...

Fra : Søren Friberg

Dato : 22-03-08 19:11

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Hmm... og hvis du ikke begynder at styre dig, så havner du det samme
> sted som KsK og bette langgaard...

Du er ret kritisk for hvad jeg og andre skriver og utrolig lidt kritisk
over for dine egene udgydelser. Men bortset fra det er det nu rigtigt at
du rent faktisk optrådte med ganske almindelig normal høflighed i dit
svar; og det skal jeg vel også være glad for.

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 22-03-08 19:14

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Hmm... og hvis du ikke begynder at styre dig, så havner du det samme
> sted som KsK og bette langgaard...

Nu kan jeg huske hvorfor du sidst røg i mit killfilter.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-03-08 19:22

Erik Olsen DK <me@privacy.net> wrote:

> Nu kan jeg huske hvorfor du sidst røg i mit killfilter.

Du skal være meget velkommen, jeg har nemlig ikke observeret, at jeg er
gået glip af noget væssentligt, p.g.a. fraværet af dit bekendtskab...

Fra : Søren Friberg

Dato : 22-03-08 19:35

Erik Olsen DK skrev:

> Nu kan jeg huske hvorfor du sidst røg i mit killfilter.

Nå var det det der va truslen, så klarer jeg det nok
Men der er nu ingen i mit. Jeg gider ikke finde ud af hvordan det virker.

God Påske - den kristelige højtid

--
Venlig hilsen
Søren Friberg

friberg-dk.eu

Fra : kSk

Dato : 22-03-08 19:59

> Hmm... og hvis du ikke begynder at styre dig, så havner du det samme
> [...]

jeg menet det rent faktisk seriøs .. et høfligt svar fra NRE ,,, hvorfor tag
han det negativt ???

KsK

Fra : Pico

Dato : 22-03-08 21:01

kSk wrote:

> jeg menet det rent faktisk seriøs .. et høfligt svar fra NRE ,,,
> hvorfor tag han det negativt ???

Normal reaktion
God påske til alle.

Fra : tranebær

Dato : 22-03-08 10:05

On 22 Mar., 16:01, i...@niels-ebbesen.net (Niels Riis Ebbesen) wrote:

> [...]
> gætte på, at der er en eller anden Mac-nørd, som kan vejlede dig i lave
> script, så du kan batch ændre navnene på alle filer i en given mappe..

Jeg takker for dit svar. Jeg kan godt batch-konverter, men når der er
sket fejl, kan jeg som sagt ikke rette, uden der også rettes fil-
endelse fra .CR2 til .xmp, og det er ikke så smart, da jeg så skal
rette denne endelse manuelt.
Der er ikke dette problermer når jeg retter samme fejl på JPG-filer.!
da bibeholdes den oprindelig endelse nemlig JPG.
Er det ikke den samme problemstilling, uanset hvilken platform man
bruger, dette problem er som jeg ser det et software-spørgsmål, foto/
grafikrelateret.
Så det er ikke den forkerte gr.: news:dk.edb.mac, at lægge dette
indlæg i, men er du ikke selv Mac-bruger...??

mvh
JA

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 22-03-08 17:22

tranebær <gogjand@hotmail.com> wrote:

> Så det er ikke den forkerte gr.: news:dk.edb.mac, at lægge dette
> indlæg i, men er du ikke selv Mac-bruger...??

Jow... jeg er Mac-bruger, men jeg har kun et meget begrænset kendskab
til GraphicConverter, jeg behandler mine billeder i PhotoShop, og jeg
navngiver dem enkeltvis efterhånden som de arkiveres ned efter endt
billedbehandling.

Og alle Mac-relaterede spørgsmål er velkomne i news:dk.edb.mac