Bidske Tyson.
Fra : Pwh

Dato : 20-03-08 22:14

Når jeg skal prale med Angel's fortrin
må det værer rimeligt at jeg sviner Tyson lidt til

På vores aftenstur mødte vi en god luftebekendt på Engen,
han er en rar gut midt i 50'erne der har en Labrador på 5 år
og har fået sig en AmBull-han fra internat fra hvalp af, den er nu 7 mdr.
Den AmBull er der bare gang i, dejlig hund og alt det der,
men ret så provokerende.
Angel leger som regel godt med den fordi den er voldsom som hende selv,
Tyson leger som regel trækkelege med den under lidt kunrreri.

Det pudsige ved ejeren er at han går meget op i sin hunds kampevner,
men samtidigt tilstræber at den skal værer meget fredelig ???
Han har fortalt mig om et par episoder hvor den har givet godt igen
hvis den er blevet chikaneret.

Tilbage til episoden.
Nico var som sædvanligt overgearet, men kastede sig mest over Angel,
han er jo også ved at værer kønsmoden
Hun gennembankede ham som vanligt på skrømt, syntes de begge var sjovt.
Tyson lokkede ham så også til at trække pind, fint nok at han er modig nok
til det, det er de færreste hvalpe.
Vi stod så og snakkede løs derudaf da der pludselig lød ubehagelige lyde
fra Tyson, han havde kørt Nico hen over plænen med sit krokkedillegab
om struben på ham.
Jeg fik self stoppet det bal på 1/4 sekund og gav Tyson en balle,
han skal jo ikke begynde at lege med en hvalp for sidenhen at
blive muggen på den, ikke så groft i hver til fælde.
Nico's ejer var rimeligt rystet, det plejede den ikke at finde sig i,
ok sagde jeg, men det var nok det fornuftigste af den da Tyson
ville kunne mule den med den ene pote på ryggen
Det var han så ikke helt enig i, men den diskussion orkede jeg slet ikke.
Jeg fik så trøstet Nico og mæglet fred mellem den og Tyson,
Nico slikkede pænt Tyson i mundvigen, så er det ligesom på plads

/Jens

Fra : Anette

Dato : 20-03-08 22:40

Pwh wrote:
> Nico slikkede pænt Tyson i mundvigen, så er det ligesom på plads

Må jeg lige drille dig lidt?

Set med adfærdsbriller, ser det ud til at Tyson har mere at skulle have sagt
i din flok end du tror, han har.
En flokleder er rolig, afventende, overbærende, bliver aldrig vred og
begiver sig ikke ud i tåbelige/fjollede "lege"-slagsmål, straffer sjældent,
men sørger for at sætte sig i respekt på det tidspunkt i en hvalps liv, hvor
den endnu ikke er kønsmoden, men stor nok til at huske en irettesættelse for
altid.

Tyson har åbenbart ment at tidspunktet for at fortælle Nico hvem der
bestemmer var i dag.
Nico er ung nok til ikke at ville anfægte Tysons overherredømme, men gammel
nok til at vide at det ikke
kan betale sig at gå til angreb. Han bruger hvalpeadfærden, " Jeg er bare en
lille hund, jeg gør ingenting" ved at slikke
Tyson i mundvigen, som underkastelse for at undgå at få tæsk/komme til
skade.

Nej - det er ikke fra en bog Jeg har lige været turen igennem med
Philana, der på samme voldsomme måde fik fortalt Paco
hvem der bestemmer over ham til evig tid. Hun er i løb, så hun er ikke til
at spøge med. Hun stod hen over ham, med gabet over hans strube.
Hun knurrede med voldsom arrigskab, han lå helt stille på siden.

Det så råt ud og jeg stoppede det - men ved nærmere eftertanke, er det jo en
del af en hvalps opdragelse.
Det er bare møgsvært at vende ryggen til og blande sig udenom :o|

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 20-03-08 23:01

Anette, skrev:

> Må jeg lige drille dig lidt?

Nej

> Set med adfærdsbriller, ser det ud til at Tyson har mere at skulle
> have sagt i din flok end du tror, han har.

Tror jeg faktisk også til tider, han er lusket.

> [...]
> sjældent, men sørger for at sætte sig i respekt på det tidspunkt i en
> hvalps liv, hvor den endnu ikke er kønsmoden, men stor nok til at

Min irettelsættelse af Tyson var ærligt talt også mere på skrømt.
Han fik samtlige ros og kærlighed da Nico's ejer var væk.
Men lidt spil for galleriet bliver man nød til, og Tyson overeagerede.

> [...]
> bare en lille hund, jeg gør ingenting" ved at slikke
> Tyson i mundvigen, som underkastelse for at undgå at få tæsk/komme til

Helt enig, lærte måske også Nico's ejer en lektie.

> Det er bare møgsvært at vende ryggen til og blande sig udenom :o|

Med mine to har jeg vendt ryggen til så længe det ikke har virket som om
at det ville udvikle sig. Tror jeg har grebet ind 1 eller 2 gange.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 20-03-08 23:39

Pwh wrote:

> Min irettelsættelse af Tyson var ærligt talt også mere på skrømt.
> Han fik samtlige ros og kærlighed da Nico's ejer var væk.

Tror du han har forstået hvad han har fået ros for, så langt tid bagefter?
Det hunden ser er hvad den tænker på - den husker ikke bagud...desværre.

> Men lidt spil for galleriet bliver man nød til, og Tyson overeagerede.

Måske overrearede han - måske ikke.
Tyson har formentlig sat den styrke ind han mente var nødvendig for at få
Nico til at fatte beskedden.

> Helt enig, lærte måske også Nico's ejer en lektie.

Hvilket er mindst lige så vgtigt. Hundene ved hvad de gør - vi andre skal
først lære det

> Med mine to har jeg vendt ryggen til så længe det ikke har virket som
> om at det ville udvikle sig. Tror jeg har grebet ind 1 eller 2 gange.

Vi er inde i en stime lige nu, tror jeg. Philana er - for at sige det
mildt - RÅ ved de andre.
Det har lavet rod i flokken at vi har fået en hvalp, kombineret med hendes
optrapning til løb. Philana er overbeskyttende/overreagerer voldsomt med
stressede angreb på Dagmar.
Vores rolige Dagmar er flokkens egentlige leder, selvom hun ikke gør så
meget væsen af sig som Philana gør - men Philana anfægter den status
i disse dage, med det resultat at der blev bidt hul i Dagmars hals, blod ud
over hele stuegulvet, kaos!!! - Kategori: ikke ret sjovt.((
Vi har grebet ind så hurtigt vi kunne hver gang - og har nu "delt" flokken.
dvs har isoleret Philana fra resten af flokken, bag tremmer - indtil
løbetiden er ovre.
Så må vi tage den derfra.
Jeg behøver ikke skrive at Philana bliver steriliseret til sommer, vel
Og jeg behøver vel heller ikke skrive at vi har adfærdsbehandler med inde
over - og jeg lærer hver dag

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 21-03-08 00:13

Anette, skrev:

> Tror du han har forstået hvad han har fået ros for, så langt tid
> bagefter? Det hunden ser er hvad den tænker på - den husker ikke
> bagud...desværre.

Nej, jeg forestiller mig ikke at han forbinder de to ting.
Men vigtigt for ham/mig er at vi er gode venner igen.

> Måske overrearede han - måske ikke.
> Tyson har formentlig sat den styrke ind han mente var nødvendig for
> at få Nico til at fatte beskedden.

Tyson har det med at sætte ekstra styrke ind,
og det kan virker voldsomt på folk,
men effektivt er det beviseligt
Kender flere unghunde der har skullet fører sig frem overfor ham
og har fået samme tur, de har klar respekt for ham nu.
Men igen lufter jeg ham offentlige steder, det dur bare
ikke at han bliver regnet for en agrassiv hund.

Godt det ikke er mig, god fornøjelse

/Jens (hvis hunde enes fint)

Fra : Anette

Dato : 21-03-08 00:31

Pwh wrote:

> Tyson har det med at sætte ekstra styrke ind,
> og det kan virker voldsomt på folk,
> men effektivt er det beviseligt

Mon ikke han ved hvad han gør?

> [...]
> Men igen lufter jeg ham offentlige steder, det dur bare
> ikke at han bliver regnet for en agrassiv hund.

Det er jo lige det. Der er ikke ret mange af os der er vant til at opleve
hundes interne opdragelsesmetoder - de er lidt voldsommme, både fysisk og
lydmæssigt

> Godt det ikke er mig, god fornøjelse

Tak - det er lidt hårdt lige nu - synd for alle parter. Det er svært at dele
sol og vind lige til alle 4.
Men vi har klaret det der var værre - så vi klarer dette også
Som tidligere skrevet: 3 hunde så har man en flok, 4 hunde så bliver det
alvor - og så er det jo bare at handle det også
Især løbetids-tæver er liiiidt besværlige - mildest talt og jo, der er
tidspunkter hvor Philana er meget billigt til salg

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 21-03-08 01:08

Anette, skrev:

> Mon ikke han ved hvad han gør?

Virker på mig som om at han ikke prøver at
skade modstanderen, bare passificerer den effektivt.

> Det er jo lige det. Der er ikke ret mange af os der er vant til at
> opleve hundes interne opdragelsesmetoder - de er lidt voldsommme,
> både fysisk og lydmæssigt

Prøv du at give den angrebne part en lang historie om det

> [...]
> Især løbetids-tæver er liiiidt besværlige - mildest talt og jo, der er
> tidspunkter hvor Philana er meget billigt til salg

Du skal hører fra mig når jeg starter min "kennel" op,
er meget spændt på hvordan jeg får Angel til at gå i spænd med
en anden tæve.
Og rigtigt sjovt når der kommer hvalpe til,
der kommer hun til at sluge nogle kameler den lille Angel

Tyson skal såmænd nok være flink nok,
de helt små pus finder han sig i alt fra.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-08 15:00

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
flokken.
> dvs har isoleret Philana fra resten af flokken, bag tremmer - indtil

Her er der også lidt ballade i flokken, når Bingo og Bibi er i løbetid- Bibi
kommer altid i løbetid et par dage efter Bingo, uanset om det har passet ind
i hendes cyklus eller ej. Bibi er fløjet i flæsket på Bingo et par gange,
men det er jo så typisk hende, der ender med små bidmærker- Bingo prøver, at
være forsigtig, men den bette bider til.
Her adskilte vi dem også sidst, indtil der var ro på igen....

Fra : Leyna

Dato : 21-03-08 11:24

On Thu, 20 Mar 2008 23:00:58 +0100, "Pwh" <pwh@email.dk> wrote:

>Tror jeg faktisk også til tider, han er lusket.

Eller bare en go' leder!
De behøver nemlig ikke hele tiden at føre sig frem.

>Men lidt spil for galleriet bliver man nød til, og Tyson overeagerede.

Gjorde han? Du så ikke hvad hvalpen gjorde for at fortjene Tysons
irettesættelse, vel?

Og der var vel ingen af hundene der var kommet til skade, vel?
Vaks har da osse sat Oy på plads. Det har ganske vist været yderst
sjældent, for Oy må bare ALT, men når han har gjort det har det rent
faktisk lydt som om han var i gang med at flænse Oy. Oy skriger
nemlig, så man tror han ER blevet slagtet, og det resulterer
naturligvis i at Vaks straks slipper. Jeg har så aldrig fundet så
meget som en mikroskopisk rift på Oy, mens Vaks har har et gevaldigt
gnavesår på den ene kind, hvor Oy yndede at tygge i ham.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Pwh

Dato : 21-03-08 12:36

Leyna, skrev:

> Eller bare en go' leder!
> De behøver nemlig ikke hele tiden at føre sig frem.

Der er ikke meget leder i Tyson

> Gjorde han? Du så ikke hvad hvalpen gjorde for at fortjene Tysons
> irettesættelse, vel?

Jeg så ikke konkret hvad der triggede Tyson.
Men så kunne han have javet hvalpen væk,
ingen grund til at kører den hen af plænen, det var overkill.
Det evner Angel da fint, Tyson tænder desværrer nogle gange lidt
for voldsomt af, det vil jeg ikke finde mig i, og det skal andre heller ikke.

> Og der var vel ingen af hundene der var kommet til skade, vel?

Ikke det mindste, men han kan hurtigt få et dårligt ry.
Så lidt mere afdæmpet adfærd må han udvise hvis han skal
færdes frit blandt andre hunde.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 21-03-08 15:48

Pwh wrote:
> Jeg så ikke konkret hvad der triggede Tyson.
> Men så kunne han have javet hvalpen væk,

En voksen hund, jager ikke bare en hvalp, der opfører sig dårligt, væk - den
opdrager på den så hvalpen lærer at begå sig blandt voksne hunde.

> ingen grund til at kører den hen af plænen, det var overkill.

Hvalpen lærer mere af at blive jordet end af at blive jaget væk. og det er
da fint at Tyson gider spilde tid og kræfter på at lræe den at opføre sig
ordentligt.
Den blvier jo også en voksen hund snart - og så er den på den, hvis den ikke
tager sig sammen og læser de signaler den får fra andre hunde.
Når den først er kønmoden er der ingen kære mor, så får den tæsk eller blive
jaget væk.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 21-03-08 16:06

Anette, skrev:

> En voksen hund, jager ikke bare en hvalp, der opfører sig dårligt,
> væk - den opdrager på den så hvalpen lærer at begå sig blandt voksne
> hunde.

Nu opførte Nico sig ikke dårligt som jeg så det.
Tyson lægger selv op til leg med ham, gider han ikke det kunne
han bare have bedt Nico om at skruppe af fra start af.
Det ser jeg ham da ofte gører med andre hunde,
respekterer den anden så ikke det har han også min fulde opbakning til
at give den med grovfilen.

> Hvalpen lærer mere af at blive jordet end af at blive jaget væk. og
> det er da fint at Tyson gider spilde tid og kræfter på at lræe den at
> opføre sig ordentligt.

Nu skal vi ikke gører Tyson bedre end han er, han legede med Nico
for sin egen skyld, sgu da ikke for at gører Nico en tjeneste.
Men helt enig, Nico blev nok en erfaring rigere

> [...]
> den ikke tager sig sammen og læser de signaler den får fra andre
> hunde. Når den først er kønmoden er der ingen kære mor, så får den tæsk

Problemet er bare at det er en AmBull, det er nok nærmere
Nico der kan dele ørertæver ud, han bliver jo stor og stærk.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 21-03-08 16:20

Pwh wrote:

> Nu opførte Nico sig ikke dårligt som jeg så det.

Det er ikke altid lige til at se hvorfor stemningen mellem et par hunde
pludselig vender.

> Problemet er bare at det er en AmBull, det er nok nærmere
> Nico der kan dele ørertæver ud, han bliver jo stor og stærk.

Netop derfor er det jo lidt smart at Tyson allerede nu har sat sig i
respekt - det vil Nico formentlig kunne huske,
også selvom han bliver stærkere end Tyson. Derfor vil det nok til den tid,
kræve en rigtig, rigtig god grund før Nico giver sig i kast med at forsøge
et angreb på Tyson.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 21-03-08 16:53

> [...]
> kræve en rigtig, rigtig god grund før Nico giver sig i kast med at forsøge

Det tror jeg, du har ret i.
Da min yngste lab var en helt lille hvalp (10-12 uger), troede hun nemlig,
at hun kunne opføre sig lige så hvalpefrækt overfor min venindes shibahan,
som hun kunne overfor min ældste lab, der har fundet sig i alt for meget fra
den lilles side.

Nippon drejede rundt på en tallerken og gav hende en ordentlig gang verbale
(men ikke korporlige) tæsk, som hun har husket lige siden. Selv nu, hvor hun
er dobbelt så stor som Nippon, opfører hun sig meget pænt overfor ham og
bider ham aldrig i halsskindet, hvilket den ældste lab bliver udsat for
flere gange dagligt.
Jo, den lektie har hun lært

mvh Anelise

Fra : Pwh

Dato : 21-03-08 16:56

Anette, skrev:

> Det er ikke altid lige til at se hvorfor stemningen mellem et par
> hunde pludselig vender.

Det bliver det rene gætteri.
Mit gæt er at den var den pindestump som de legede med
som Nico så fik lusket til sig, det har måske trigget Tyson.

> [...]
> også selvom han bliver stærkere end Tyson. Derfor vil det nok til den
> tid, kræve en rigtig, rigtig god grund før Nico giver sig i kast med

Hæ, nemlig
Måske er det en mere eller mindre bevidst handlig fra Tysons side
mht de unge hanner, han nyder nemlig stor respekt fra alle dem
han har mødt som hvalpe/unghunde, de fleste af dem har nemlig
reddet sig sådan en tur på et tidspunkt.
Måske fremprovokerer han lidt sådan et optrin selv
for at have en undskyldning for at mule den anden.
Kan værer han er kvikkere i pæren end jeg regner med

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-08 15:06

"Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse news:47e2d38d$0$89175

> [...]
> ok sagde jeg, men det var nok det fornuftigste af den da Tyson
> ville kunne mule den med den ene pote på ryggen

Det lyder som om, at han bare har sat lømlen på plads en gang. Bingo har
gjort det samme med hvalpen Sif, som vi ofte møder- en meget hyper og
overgearet, men ellers sød hund.
Bingo fik hende lige en tur ned på ryggen og også med gabet om struben og så
var der ikke mere der- hvalpen overgav sig og de legede videre bagefter, så
jeg blandede mig ikke i optrinet.

Fra : Pwh

Dato : 21-03-08 15:59

Buffy, skrev:

> [...]
> struben og så var der ikke mere der- hvalpen overgav sig og de legede
> videre bagefter, så jeg blandede mig ikke i optrinet.

Der reagerer vi så forskelligt, jeg vil ikke have at mine hunde angriber andres.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-08 16:18

"Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse news:47e3cd48$0$99021

> Der reagerer vi så forskelligt, jeg vil ikke have at mine hunde angriber
andres.

Det vil jeg så heller ikke, men der er imo forskel på, at angribe og sætte
en anden hund på plads. Hvalpen var meget vild og voldsom, så hun kom lige
en tur på ryggen og så slappede hun af bagefter.

Fra : Pwh

Dato : 21-03-08 17:02

Buffy, skrev:

> Det vil jeg så heller ikke, men der er imo forskel på, at angribe og
> sætte en anden hund på plads. Hvalpen var meget vild og voldsom, så
> hun kom lige en tur på ryggen og så slappede hun af bagefter.

Tror faktisk bare jeg reagerer pr instinkt når der bliver ballade,
jeg vil ikke have at mine hunde slås, så rager det mig en fis
hvem der startede hvad og hvorfor

Tænk også hvis den AmBull havde reageret som ejeren
påstod den plejede med at forsvarer sig.
Det er ikke en bette hvalp vi taler om, men en stærk hund
på knap 30kilo, det kunne have blevet et kønt slagsmål
inden jeg havde fået set mig om. Godt den overgav sig

/Jens