Slå password manager fra
Fra : René Lønstrup

Dato : 27-03-08 10:20

Hej,

Findes der en html-attribut - alternativt noget javascript - der kan få
browsernes password-manager til at ignorere et specifikt <input
type="password"> felt?

Jeg vil helst undgå at browseren smider en "Vil du have <indsæt browsernavn>
til at gemme adgangskoden?"-box når man submitter siden. Men jeg vil også
helst undgå at lave password feltet som et almindeligt type="text" felt..

Siden det jo er muligt at slå autocomplete fra (vha.
autocomplete="disabled"), håber jeg at dette også må være muligt.

René Lønstrup
[insert random ingenious quote here...]

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 27-03-08 20:13

"René Lønstrup" <rene@loenstrup.net> writes:

> Findes der en html-attribut - alternativt noget javascript - der kan få
> browsernes password-manager til at ignorere et specifikt <input
> type="password"> felt?

Næppe. Du siger "browseren". Da du sikker bruger en anden browser end mig,
så skulle det være noget der virker generelt. Det er der helt sikkert ikke,
da der ikke er nogen standard for password-managere.

> Jeg vil helst undgå at browseren smider en "Vil du have <indsæt browsernavn>
> til at gemme adgangskoden?"-box når man submitter siden.

Det vil du sikkert, men det er browserbrugeren der bestemmer. Eller
browseren, hvis brugeren ikke kan finde ud af at ændre indstillinger :)

> Men jeg vil også helst undgå at lave password feltet som et
> almindeligt type="text" felt..

Det vil nok forvirre brugeren, mere end det kompromiterer hans
sikkerhed (selvom det selvfølgelig også er et problem).

> Siden det jo er muligt at slå autocomplete fra (vha.
> autocomplete="disabled"),

Aha, I hvilken browser? Det er i hvert fald ikke i validerende HTML :)
(Google fortæller mig at det virker i IE og Firefox, og det ser også ud
til at virke i Opera. Håber ikke det vinder udbredelse, jeg er glad for
min autocompletion!)

> håber jeg at dette også må være muligt.

Der er en ting du kan prøve, som også er blevet foreslået til at
forhindre autocompletion (men som kun virker for browsere der husker
felt-indhold på feltnavnet), er at ændre navn på input-elementer
fra gang til gang. Fx have "name1415" og "passwd4311", hvor tallet
er et tilfældigt tal tilføjet hver gang siden hentes. Det vil sikkert
forvirre nogle browsere.

/L