menuen hopper ud af siden
Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 26-03-08 17:53

jeg prøver desperat at få det nuværende tabellayout i
www.kristianna.dk afløst af stylesheet. forsøget hedder lige nu
www.kristianna.nindex.html og nulla.css
jeg vil gerne som primitiv start have menu i første kolonne og
billede i indholdsdelen, men der er åbenlyst noget, der kukker (i
css?) efter megen rundt med begreberne...

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 26-03-08 18:06

det blev lidt forvrøvlet i kampens hede. skulle lyde som følger:

www.kristianna.dk/nindex.html og www.kristianna.dk/nulla.css

jeg vil gerne som primitiv start have menu i første kolonne og
billede i indholdsdelen, men der er åbenlyst noget, der kukker (i
css?) efter megen roden rundt med begreberne...

Fra : jopa

Dato : 26-03-08 18:45

"Ulla Kristiansen-Kølster" <ulla@kristianna.dk> skrev

> jeg vil gerne som primitiv start have menu i første kolonne og
> billede i indholdsdelen, men der er åbenlyst noget, der kukker (i
> css?) efter megen roden rundt med begreberne...

Hej Ulla
Er det sådan noget du skal bruge ?
http://2.jp-web.dk/

Kan laves elegantere men det kan du jo selv gøre
Kopier koden hvis du kan bruge det, og rod med den efter dit behov.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 26-03-08 18:51

> Er det sådan noget du skal bruge ?
> http://2.jp-web.dk/

- nu må jeg helt ærligt svare: JEG VED DET IKKE. Men jeg har kopieret
kildekoden, og den vil indgå i mit efterhånden vildt omfattende
roderi. så jeg takker for forslaget! vh/ Ulla

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-03-08 19:28

Ulla Kristiansen-Kølster skrev:

> - nu må jeg helt ærligt svare: JEG VED DET IKKE. Men jeg har kopieret
> kildekoden, og den vil indgå i mit efterhånden vildt omfattende
> roderi. så jeg takker for forslaget! vh/ Ulla

Hvis det er så rodet, så start dog forfra!

Du har for mage elementer i det du har nu,
først og fremmest et element #side og
et element #page, der begge omslutter alt
indhold på siden. Det /skal/ gå galt, når du
har to forkellige formdeklarationer for disse
elementer.

Du kan nøjes med
{Her indsætter du din menu]
[her indsætter du dit billede og din sidefod]

og følgende stylesheet:
html, body {margin:0;padding:0;
font-family: verdana, sans-serif;}
#page {width:750px; margin: 0 auto;
}
#leftcol {
width:180px;
float:left;
}
#indhold {
margin-left:220px;
}

Du har en forkert syntaks i dit link til stylesheet'et,
det skal være
<link rel="stylesheet" type="text/css" media="screen"
href="stylesheet.css">

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 26-03-08 19:46

tusind mange tak (lidt som at få guld sendt med posten). nu fejer jeg
lige i experimentariet og fremturer påny.
vh/ Ulla KK

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 26-03-08 20:35

> Du kan nøjes med

- Nej for dæwlen, nu (på http://www.kristianna.dk/nindex.html) forsvandt
raffinementet, som jeg ellers havde på
http://www.kristianna.dk/xindex.html - et af de gamle eksempler fra min
rodebutik, nemlig: At dokumentet er afgrænset og ligger på en mørkere
snart over ikke at kunne hitte rede i alle de mislykkede forsøg incl
css’er. det er faktisk slet ikke så nemt at spørge relevant!

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 26-03-08 21:29

> [...]
> snart over ikke at kunne hitte rede i alle de mislykkede forsøg incl
> css’er. det er faktisk slet ikke så nemt at spørge relevant!

Prøv at holde tingene lidt adskilt:

1. Layout starter du med
2. Udseende pynter du med.

Tilføj

html, body {margin:0;padding:0;
font-family: verdana, sans-serif;
/* tilføjelse */
background-color:#dddddd;
}
[...]
/* tilføjelse*/
padding:1em
border:1px solid gray;
background:silver;
}

Farverne er nærmest grebet ud af luften,
se nærmere kapitel 7 i stylesheet-bogen.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 27-03-08 19:07

> Prøv at holde tingene lidt adskilt:
>
> 1. Layout starter du med
> 2. Udseende pynter du med.

hurra (troede jeg). Efter megen tumult blev jeg kisteglad, da et fint
"skelet" - www.kristianna.dk/gindex.html med www.kristianna.dk/gulla.css -
omsider tonede frem, perfekt til at arbejde videre med:
Et simpelt lyst dokument, centreret i et mørkere browservindue og med
venstrestillet menu.
Men ak, jeg havde undervejs kun testet på firefox (mac) og safari (mac) og
fik en meget, meget, meget lang næse, da jeg testede internet explorer (pc).
der ser det ravende forkert ud. jeg må dog være tæt på at have kreeret noget
at bokse videre med, men kan ikke gennemskue, hvilke knapper, der kan drejes
på uden at ændre det til det værre...

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 27-03-08 22:18

> [...]

> at bokse videre med, men kan ikke gennemskue, hvilke knapper, der kan drejes

Side 12 i stylesheet-bogen, afsnittet validering.
http://validator.w3.org viser dig hvilke syntaks-
fejl du har. Det er pløkunuligt at begynde at fejlrette
på det (ellers lovende) udkast, du har, før du har
rettet syntaksfejlene.

En iøjnefaldende HTML-fejl er

der helt indlysende skal være

Du har ingen kunstnerisk frihed, når det gælder
HTML- og CSS-syntaks. Den mindste fejl kan have fatale
konsekvenser.

Rob Chandanais (Blue Robot, som Malene henviser til),
er god, men hold dig nu til det du har lavet, og ret
dine syntaksfejl før du smider det hele ud.

Når det ser ordentligt ud i Firefox og Safari, kan
du godt regne med det er i orden. Så har du samme pro-
blem som alle os andre - nemlig at få det til at virke
i IE.

Gør dig selv en tjenete at downloade Chris Pedericks
Web Developer Toolbar til Firefox. Husker jeg ret findes
den også i en Mac-udgave. Det er et aldeles fortræffeligt
hjælpe- og analyseværktøj.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 28-03-08 05:47

Jørgen Farum Jensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> fejl du har. Det er pløkunuligt at begynde at fejlrette
> på det (ellers lovende) udkast, du har, før du har

&gt;
&gt; der helt indlysende skal være
&gt;
&gt; <div id="page">

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 28-03-08 05:51

- at rette den torskedumme fejl, var just, hvad der fik også IE på pc til at
godkende mit dejlige skelet, som jeg glæder mig til at knokle videre på!
Tusind tak for tricksene...

De bedste hilsener Ulla Kristiansen-Kølster

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-03-08 04:06

On Mar 28, 5:50 am, Ulla Kristiansen-Kølster <u...@kristianna.dk>
wrote:

> - at rette den torskedumme fejl, var just, hvad der fik også IE på pc til at
> godkende mit dejlige skelet, som jeg glæder mig til at knokle videre på!
> Tusind tak for tricksene...

Hej, Ulla, det ser sguda flot ud. Du mangler lige at sætte language
rigtigt, så får du også æ ø og å med, og så behøver du ikke lave
specialkoder for de tegn.

Du har

Men så vidt jeg husker, så skal det angives i meta, når det er strict.
Ellers så kig her
http://www.hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp#fires

Din side er fin nok, vises ens i Opera 9, FF og IE7 på PC.

Så fortsæt du bare derfra;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 30-03-08 00:37

Rune Jensen wrote:

> Du har
>
> Men så vidt jeg husker, så skal det angives i meta, når det er strict.

Den angivelse af language er ikke ulovlig (den validerer fint), men den vil
i de fleste tilfælde være inderlig overflødig. Det er langt vigtigere at
definere korrekt tegnsæt (definerer samme tegnsæt som ens editor faktisk
gemmer teksten i).

Erik Ginnerskov
http://vestfynswebdesign - http://html-faq.dk

Fra : Rune Jensen

Dato : 29-03-08 04:31

On Mar 29, 11:06 am, Rune Jensen <runeofdenm...@gmail.com> wrote:

> Men så vidt jeg husker, så skal det angives i meta, når det er strict.
> Ellers så kig herhttp://www.hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp#fires

Hmm.. det var ikke helt rigtigt det jeg skrev, undskyld.
Men der er noget galt med koden. Du har en gentagelse af en href siger
validatoren. Ar, det her:

<link href="gulla.css" rel="stylesheet" type="text/css" media="screen"
href="stylesheet.css">

Du skal fjerne den ene href, sikkert den første.

Det er fint nok med en meta keywords, men en beskrivelse af din side
er vigtigere, så du bør måske også have en meta description

Læs her, den kan også generere det for dig: http://www.metamaten.dk/light.htm

MVH
Rune Jensen

Fra : Rune Jensen

Dato : 30-03-08 07:17

On 30 Mar., 01:37, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk> wrote:

> Den angivelse af language er ikke ulovlig (den validerer fint), men den vil
> i de fleste tilfælde være inderlig overflødig.

Nej, jeg var klar over, det var en fejlformulering, havde ikke kigget
grundigt nok på koden. Jeg lagde mærke til, at Ulla havde brugt
&aring; for å, og konkluderede, der måtte være en dobbelttydig eller
forkert opsætning et eller andet sted, for det burde ikke være
nødvendig, er i hvert fald lidt besværligt.

> Det er langt vigtigere at
> definere korrekt tegnsæt (definerer samme tegnsæt som ens editor faktisk
> gemmer teksten i).

Ja, hvis angivet tegnsæt og det format, dokumentet er gemt i passer
sammen, burde det virke. Det var dér, jeg gik galt i byen, så tak for
rettelsen, Erik;)

MVH
Rune Jensen

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 09:18

"Ulla Kristiansen-Kølster" <ulla@kristianna.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billede i indholdsdelen, men der er åbenlyst noget, der kukker (i
> css?) efter megen rundt med begreberne...

Måske kan du bruge denne skabelon:
http://bluerobot.com/web/layouts/layout1.html

--
Med venlig Hilsen