FF registrerer ikke mit stylesheet
Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 25-03-08 11:03

Hej,

På siden http://www.hum.au.dk/slk/kalender/arrangementer er der
inkluderet nogle stylesheets fra mappen
http://webdesign.au.dk/design/js/ og et enkelt fra mappen
http://www.hum.au.dk/slk/siab/, men af en eller anden grund, så
ignorerer min FF direktiverne fra stylesheetet i den sidste mappe - IE7
respekterer dem.

Derfor bliver select-boksen (#select_host) øverst på siden f.eks. ikke
vist inline, og alle h2'erne får ikke sort baggrund.

Hvad gør jeg galt?

Mikkel

X-postet til dk.edb.internet.webdesign.html, FUT sat til
dk.edb.internet.software.browser (svar på dette indlæg havner i
browser-gruppen)

--
"At first just a rustle of canvas
And the gentlest breath on my face"

Fra : Niels-Jørgen Hvidber~

Dato : 25-03-08 20:45

Mikkel Z. Herold wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Derfor bliver select-boksen (#select_host) øverst på siden f.eks. ikke
> vist inline, og alle h2'erne får ikke sort baggrund.

Det var dog en imponerende mængde css du benytter til sådan en forholdsvis
simpel hjemmeside !!!
Jeg tror du skal lede dér, prøv med en enkelt, ny css fil hvor du kopierer
kode stille og roligt ind med én ting ad gangen.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 25-03-08 23:16

Niels-Jørgen Hvidberg skrev:
> Det var dog en imponerende mængde css du benytter til sådan en forholdsvis
> simpel hjemmeside !!!

Det er fordi det er en CMS-genereret hjemmeside, som jeg forsøger at
tilrette med mit eget ekstra stylesheet (det er en længere forklaring,
men desværre er der ingen vej uden om al css'en).

> Jeg tror du skal lede dér, prøv med en enkelt, ny css fil hvor du kopierer
> kode stille og roligt ind med én ting ad gangen.

Det tror jeg næppe ville virke, for siden validerer og IE har ingen
problemer med at medtage alle tre stylesheets, så det tyder på et
browserproblem. Problemet er jo, at FF helt ignorerer stylesheetet.

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-03-08 21:03

Den 25-03-08 11.03 skrev Mikkel Z. Herold følgende:

> http://www.hum.au.dk/slk/siab/, men af en eller anden grund, så
> ignorerer min FF direktiverne fra stylesheetet i den sidste mappe - IE7
> respekterer dem.

Jeg har desværre ikke et svar, men jeg kan oplyse, at hvis man bruger
Web Developer til at redigere din css, så indlæses det manglende
stilark, og baggrunden i h2 farves sort. Underligt!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug KompoZer til at lave fremtidssikrede hjemmesider, der overholder

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 25-03-08 23:10

Kim Ludvigsen skrev:
> Jeg har desværre ikke et svar, men jeg kan oplyse, at hvis man bruger
> Web Developer til at redigere din css, så indlæses det manglende
> stilark, og baggrunden i h2 farves sort. Underligt!

Ja, der foregår mærkelige ting. Jeg havde ikke lagt mærke til det der
med Web Developer, men til gengæld er der en anden mystisk ting på færde:

Hvis man undersøger sidens elementer i DOM-inspectoren, så er det sidste
stylesheet ikke registreret, men hvis man beder Web Developer om at vise
sidens stylesheets (genvej Crtl+Shift+C), så vises de alle tre helt fint.

Hvilket bekræfter mig i, at det må være browserrelateret. Har i øvrigt
også prøvet med FF i safe mode, men med samme resultat, så det er ikke
en extension der laver ged i noget.

Er det mon en bug?

Mikkel

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 25-03-08 23:25

Den 25-03-08 23.10 skrev Mikkel Z. Herold følgende:

> Hvilket bekræfter mig i, at det må være browserrelateret. Har i øvrigt
> også prøvet med FF i safe mode, men med samme resultat, så det er ikke
> en extension der laver ged i noget.

Prøv for sjov skyld at ændre rækkefølgen af stilarkene for at se, om det
gør en forskel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Thunderbird til mail, og undgå at få fyldt indbakken med spam.

Fra : Mikkel Z. Herold

Dato : 26-03-08 00:33

Kim Ludvigsen skrev:
> Prøv for sjov skyld at ændre rækkefølgen af stilarkene for at se, om det
> gør en forskel.

Problemet er nu løst med hjælp fra forumet på mozillaZine! Fejlen var,
at det sidste stylesheet havde en forkert mime-type (text/html i stedet
for text/css) - og som så ofte før, er IE altså mere tolerant over for
den slags afvigelser.

Miseren skyldtes, at jeg havde brugt apaches ForceType-direktiv til at
sende alle sider uden filendelser igennem php-parseren, men det havde så
også påvirket css-filen.

Løsningen var at tilføje dette til min .htaccess-fil:

<Files *.css>
forcetype text/css
</Files>

Mikkel