redesign af stylesheet
Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 20-03-08 09:13

Grundlaget for min fire år gamle webside www.kristianna.dk er
håbløst forældet og efterhånden befængt med alt for meget klyt.
Jeg har studeret (!) Farum Jensens rent ud sagt eminente bøger
Webdesign - illustreret håndbog og Webdesign med stylesheets samt
Deidre Haynes HTML - nej, en hel masse af det har jeg
selvfølgelig bare skimmet, og for at det ikke skal være løgn, har
jeg også Jacob Nielsens fremragende bog om webdesign. Bøgerne er
nu smaskende fulde af små gule sedler.
Jeg er i dag stået op kl. 06 for - omsider - at skride til
praktisk handling, men indser, at jeg har forsøgt at fylde ALT
FOR MEGET ind i knolden for hurtigt. Alle de gode gamle begreber
vil simpelthen ikke vige pladsen. Klappen er definitivt nede...

Jeg vil genskabe webstedet i en fastere og mere appetitlig form.
Jeg vil IKKE bruge float. Jeg vil bruge fast positionering i
pixels. Jeg vil have sidens overordnede element - i en ideal
pixelbredde - centreret i browservinduet. Jeg vil have den
grundlæggende side delt i tre lodrette dele: en lodret menu til
venstre, en indholdsdel i midten (til et stort billede - eller på
indersiderne et galleri i samme "kasse") samt, yderst til højre,
en ekstra menu.
På forsiden vil jeg gerne bevare autograf og fem små billeder og
(måske/måske) også den lange svada om min lille kunstguide, men
da det kun er på forsiden, er det vel ikke noget, jeg skal
bekymre mig om i det nye css.
er der nogen, der en højhellig påske har så "højt til loftet", at
de har lyst til at give mig et bud på et nyt css (jeg vedlægger
det gamle nederst). jeg håber derefter på at kunne dechiffrere og
forstå enkeltdelene og komme videre. Jeg havde ikke drømt om, at
noget skulle være så svært for at blive LET:

nuværende css:

www.kristianna.dk/ulla.css

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 20-03-08 09:28

tilfæjelse:
- det havde jo nok været smart, at jeg havde præciceret, at jeg vil
helt ud af tabellayoutet og over til div og class osv.

Fra : Simon Hansen

Dato : 20-03-08 10:31

Tjoo nu hvor du ikke vil lave et selv (min korte erfaring siger at
det er lettere end at prøve at finde ud af "hvordan hulen gør de
det?" glo sig blind på et færdigt css)

Men ellers er der jo masser af sider man kan hente færdige css på.

http://www.freecsstemplates.org/
http://www.free-css-templates.com/
http://templates.arcsin.se/

Så ka du bare vælge et der opfylder dit behov.

Hilsen
Simon

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-03-08 11:20

Ulla Kristiansen-Kølster skrev:
> [...]
> forstå enkeltdelene og komme videre. Jeg havde ikke drømt om, at
> noget skulle være så svært for at blive LET:

Tak for den pæne omtale. Du bekræfter, at man kan studere
så meget at man ikke kan se igennem detaljerne og få øje
på de grundlæggende principper.

Jeg vil tro du skal angribe opgaven i flere dele - nemlig
1) at skabe et layout med noget mumletekst
(http://webdesign101.dk/cssbog/mumle.html)

2) lave din venstrestillede menu

3) og til sidst indsætte et billedvisningsgalleri,
der fungere en smule bedre end det du nu har.

Ad 1 bør du måske kigge på nogle af de
online eksempler, der ledsager forklaringerne
i bøgerne:
http://webdesign101.dk/cssbog/
http://webdesign101.dk/wwwbog/udgave2/kildekode.php

Ad 3 vil jeg meget anbefale den galleriapplikation,
du finder her:
http://localhost/galleri/eksempler/galleri_2.php

Gå på med frisk mod og søg videre råd
i denne gruppe, hvis du skal have vejledning
undervejs

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 20-03-08 13:22

Den 20-03-08 11.20 skrev Jørgen Farum Jensen følgende:

> Ad 3 vil jeg meget anbefale den galleriapplikation,
> du finder her:
> http://localhost/galleri/eksempler/galleri_2.php

Orv, det er nogle frække billeder, du har liggende der!

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gule huskesedler på skærmen - med indbygget alarmfunktion.

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 20-03-08 14:29

Kim Ludvigsen skrev:

> Orv, det er nogle frække billeder, du har liggende der!

UPS! Jeg ville ønske jeg kunne forsvare mig
med at det var mig der stod op kl 6 i morges...

http://webdesign101.dk/galleri/eksempler/galleri_1.php

Jørgen Farum Jensen
..