MS Windows
briani 27239
USB-drev usynlige efter geninstallation af~
Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 26-03-08 02:43

Hej Gruppe

Jeg håber virkelig, at der er en der kan hjælpe mig med følgende:

Min bærbare blev for nogen tid siden mere og mere langsom, ustabil og
til tider umulig at komme i kontakt med. Derfor forsøgte jeg mig med
alverdens ting, alt fra defragmentering, geninstallation af Windows XP
Pro SP2, afinstallation og geninstallation af samtlige opdateringer,
hotfixes m.v., stop og start af div. tjenester, opdatering af drivere
og meget andet godt.

Nu kører den (som oftest) som den skal, bortset fra at jeg ikke
længere kan få kontakt med mine usb-drev. Den ene - Kingston
DataTraveler 1 gb - er kun synlig under enhedshåndtering og sikker
fjernelse af hardware, dog uden et drevbogstav, og altså ikke
tilgængelig fra Windows. Hvis jeg går ind i diskhåndtering og manuelt
tildeler den et drevbogstav er den stadig usynlig i Windows men kan
derimod godt tilgås fra kommandoprompten?!
Den anden - Sandisk Cruzer 4GB - er fra producenten delt i 2
partitioner. Den ene med U3-software og den anden til data. Når
Sandisken sættes i tildeles den kun ét drevbogstav, og dette drev er
synligt i både Windows og kommandoprompt men ikke tilgængeligt. Den
anden partition kan manuelt tildeles et drevbogstav, og kan derefter
tilgås fra kommandoprompten (men stadig usynlig i Windows).

Usb-drevene fejler ikke noget, de fungerer på andre computere. Usb-
portene fejler heller ikke noget, de fungerer med alt andet end usb-
nøgler.

Jeg har læst mig til, at usb-nøgler af og til konflikter med cd/dvd-
drev, derfor har denne også været afinstalleret hvorefter usb-nøglerne
igen er afprøvet. Det gav samme resultat.
Jeg har forsøgt at få adgang via fejlsikret tilstand, samt via
nyoprettede brugernavne, med samme resultat.

Så vidt jeg kan udlede tyder det på at der er noget galt i min Windows-
opsætning, men jeg er blank og efterhånden rimelig rundtosset?

Med venlig hilsen

Lone Kjær

Fra : Peter Schrøder

Dato : 26-03-08 17:15

<lonekjaer@hotmail.com> skrev
> [...]
>Jeg har forsøgt at få adgang via fejlsikret tilstand, samt via
>nyoprettede brugernavne, med samme resultat.

Det er korrekt at XP håndterer flytbare drev lidt usikkert.
Jeg har med held givet sådanne drev drevbogstaver som
ligger langt fra de gængse; X, Y, Z etc.
Det plejer at løse probelmet, hvis det bare er en konflikt.

>Så vidt jeg kan udlede tyder det på at der er noget galt i min Windows-
>opsætning, men jeg er blank og efterhånden rimelig rundtosset?

Svjh ligger der en USB opdate på SP1, som aktiverer USB2 i XP.
Jeg ved ikke om den samme opdate ligger i SP2, som jeg antager du
har installeret? Prøv ellers at søge på USB2 i MS knowledgedatabase.

Peter Schrøder

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 28-03-08 00:03

Tak for forslagene, om end jeg havde prøvet begge dele.

I mellemtiden har jeg selv fundet fejlen: I min iver efter at få
skidtet til at køre ordentligt, havde jeg i forbindelse med
geninstallation af XP, afinstalleret nogle programmer jeg alligevel
ikke brugte. Deriblandt Deamon Tools.
På trods af at afinstallationen blev kørt på autoriseret vis, efterlod
DT alligevel 2 filer i system32/drivers-mappen: SPTD.sys og
SPTDxxxx.sys (x=tal). Usb-dimserne fungerede fint med hele DT
installeret, men disse 2 resterende filer alene kunne åbenbart
forhindre genkendelse af usb-drev.

Med venlig hilsen

Lone Kjær