MS Windows
briani 27239
Problemer med encoding af tekstfiler efter~
Fra : SHP

Dato : 24-03-08 14:43

Hej

Efter jeg har skiftet fra XP Pro til Vista Business (begge lovlige)
har jeg fået et underligt problem.

Jeg har en del tekstfiler hvor Vista ikke kan genkende bogstaverne æ,
ø og å, men istedet tegner firkanter.

Hvis jeg retter filerne til, så der står æ, ø og å de korrekte steder
og derefter gemmer filerne oplever jeg nu fuldstændig det samme på en
XP pro maskine.

Hvorfor kan jeg ikke få begge maskiner til at vise de samme bogstaver?

Mvh
SHP

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-03-08 10:36

On Mon, 24 Mar 2008 13:42:33 -0700 (PDT), SHP <shp@terma.com> wrote:

> [...]
>XP pro maskine.
>
>Hvorfor kan jeg ikke få begge maskiner til at vise de samme bogstaver?

Hvad er det for tekst behandlingsprogrammer du anvender på de to
maskiner ?

På en-eller-anden måde er land/sprog indstillingerne ikke opsat
korrekt på de to maskiner. Det kan være i windows, eller nok mere
sandsynligt i et af de tekstbehandlingsprogrammer du anvender...

<mlr>

Fra : _

Dato : 25-03-08 11:54

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
Afkoder ulovlige og lovlige versioner forskelligt?

Fra : SHP

Dato : 25-03-08 09:56

On 25 Mar., 11:53, "_" <_aka...@akadut.xx> wrote:

> Afkoder ulovlige og lovlige versioner forskelligt?

Nej, men jeg synes, at det svar jeg oftest har fået i den slags
situationer fra forskellige newsgroups har været: "Skaf dig en lovlig
kopi", underforstået at man ikke vil hjælpe hvis man mistænker at der
er tale om ulovlige kopier.

SHP

Fra : SHP

Dato : 25-03-08 09:57

On 25 Mar., 10:36, Michael Rasmussen <michael@invalid> wrote:

> [...]
> korrekt på de to maskiner. Det kan være i windows, eller nok mere
> sandsynligt i et af de tekstbehandlingsprogrammer du anvender...

Det er blandt andet i Notepad og Wordpad, men også i JetBrains IDEA
(JAVA udviklingsmiljø)

SHP

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 25-03-08 19:47

On Tue, 25 Mar 2008 08:56:53 -0700 (PDT), SHP <shp@terma.com> wrote:

>Det er blandt andet i Notepad og Wordpad, men også i JetBrains IDEA
>(JAVA udviklingsmiljø)

Ok, dine maskiner / pogrammer arbejder åbenbart i forskellige
sprogformater, dvs ANSI, OEM, unicode, UTF-8 etc.

Hvor det helt præcis går galt for dig kan jeg ikke genneskue.

Men programmet Notepad kan åbne tekst filer i forskellige kodninger.
Prøv at 'lege' lidt med notepad og find ud af hvilke sprogformater
dine maskiner / programmer gemmer tekstfiler i. Og prøv derefter at få
alle relevante programmer til at arbejde i samme sprogformat...

<mlr>