Hvordan finder man 32 Giga byte som
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-03-08 21:27

En af mine bekendte har en MacBook Pro, den har en 160 Gigabyte harddisk,
og hvis jeg åbner Finder, så kan jeg nederst i vinduets ramme se, at der
kun er 11 GB disponibel.

Men hvis jeg tager et info på samtliglig directory's, og lægge tallene
sammen, så er der kun brugt 117 Gigabyte.

Det vil sige, at der mangler 32 Gigabyte plads på harddisken, den
manglende plad er højst sansynligt forsvundet i forbindelse med et
mislykket forsøg på at genimportere et større billedarkiv til iPhoto.

Hvordan kan man rydde op, så der igen kan blive plads på harddisken.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-03-08 21:53

Niels Riis Ebbesen skrev:

> [...]
>
> Men hvis jeg tager et info på samtliglig directory's, og lægge tallene
> sammen, så er der kun brugt 117 Gigabyte.

Finder tæller vist kun synlige filer med.

> [...]
> mislykket forsøg på at genimportere et større billedarkiv til iPhoto.
>
> Hvordan kan man rydde op, så der igen kan blive plads på harddisken.

Spørgsmålet er om der er noget at rydde op. Den "manglende" plads kan fx
være Spotlights filer. Du kan evt i Terminal som administrator køre du
-d 1 / Så får du da talt alle de usynlige filer med også.
Der er sikkert også et hack til Finder så den tæller dem med alligevel.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-03-08 22:12

Frank E. N. Stein wrote:

> Finder tæller vist kun synlige filer med.

Det er noget sludder, for det er netop når jeg klikker på Finder symbolet
yderst til venstre i docken, at jeg nederst i vinduet får oplyst, at der
kun er 11 GB disponibel.

Og når jeg tager et æble + i på de synlige directory's, så kan jeg se, at
der mangler 32 GB plads.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-03-08 00:12

Niels Riis Ebbesen skrev:

> Det er noget sludder, for det er netop når jeg klikker på Finder
> symbolet yderst til venstre i docken, at jeg nederst i vinduet får
> oplyst, at der kun er 11 GB disponibel.

Hvorfor tror du Finder tæller filer sammen når den fortæller dig hvor
meget ledig diskplads der er?
Hvis du går i Terminal og taster df -H, så får du samme oplysning
hurtigere end du kan nå at stave til øh.

> Og når jeg tager et æble + i på de synlige directory's, så kan jeg se,
> at der mangler 32 GB plads.

Og hvordan kom du så frem til at det var noget sludder?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 14-03-08 22:17

Niels Riis Ebbesen skrev den 14-03-2008 21:27:

> [...]
> sammen, så er der kun brugt 117 Gigabyte.
>
> Det vil sige, at der mangler 32 Gigabyte plads på harddisken, den

Hvad siger hhv "df" og "du -s /*" i en Terminal.app på maskinen?

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-03-08 23:25

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvad siger hhv "df" og "du -s /*" i en Terminal.app på maskinen?

Jeg er ikke i nærhedden af maskinen, så du må lige forklare hvad jeg kan
gøre med disse komandoer...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-03-08 00:02

Niels Riis Ebbesen skrev den 14-03-2008 23:25:

> Jeg er ikke i nærhedden af maskinen, så du må lige forklare hvad jeg kan
> gøre med disse komandoer...

Skaffe information så jeg og andre kan vurdere situationen.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-03-08 09:42

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Skaffe information så jeg og andre kan vurdere situationen.

Ok... det må så vente, næste gang jeg besøger den pågældne, der vil jeg
prøve at aktivere de to komandoer i Terminalen, og kopiere teksten over i
et TextEdit dokument.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 14-03-08 22:59

> [...]
>
> Men hvis jeg tager et info på samtliglig directory's, og lægge tallene
> sammen, så er der kun brugt 117 Gigabyte.

Nu er 160 GB harddisk jo ikke 160 GB

Min lille MacBook har en 320GB harddisk, men der er i virkeligheden kun
297,8 GB på den. Det svarer til gengæld til ca. 319.728.959.488 Bytes.

Så alle bliver snydt for nogen bytes.

Er en GB = 10 i 9. potens eller 2 i 30. potens?

Prøv for sjov at bruge Whatsize
http://www.id-design.com/software/whatsize

- du får sikkert øje på nogen usynlige filer du ikke anede fandtes. Men hvis
du ikke ved hvad det er for nogle filer, så lad dem ligge.

mvh. Mikael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 14-03-08 23:45

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> Prøv for sjov at bruge Whatsize
> http://www.id-design.com/software/whatsize
>
> - du får sikkert øje på nogen usynlige filer du ikke anede fandtes. Men hvis
> du ikke ved hvad det er for nogle filer, så lad dem ligge.

Tak for rådet, men inden jeg bruger $12.99 på WhatSize, så vil jeg dog
først lige prøve med dette program
http://www.derlien.com/downloads/index.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 15-03-08 09:22

> Tak for rådet, men inden jeg bruger $12.99 på WhatSize, så vil jeg dog
> først lige prøve med dette program
> http://www.derlien.com/downloads/index.html

Prøv Whatsize gratis. Betal $13 hvis det gør dig lykkelig.
Jeg har brugt det 2 gange -
1. gang for at se hvad det var - jeg fandt en Toast cache fil på 4,7GB.
2. gang fandt jeg, at jeg hellere ville have en større harddisk, da min
erfaring er, at man let kommer til at slette noget, der ikke skal slettes.
De fleste cache filer forsvinder af sig selv med tiden...

Mikael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-03-08 09:44

nospamtoMike [8000 C] wrote:

> [...]
> erfaring er, at man let kommer til at slette noget, der ikke skal slettes.
> De fleste cache filer forsvinder af sig selv med tiden...

Ok... det er så bare mig der har misforstået noget, jeg læste teksten
som, at prøve-versionen max kunne analysere diskforbrug op til 20 GB.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-03-08 10:55

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Ok... det er så bare mig der har misforstået noget, jeg læste teksten
> som, at prøve-versionen max kunne analysere diskforbrug op til 20 GB.

Tiføjelse... jeg har downloadet programmet, og prøvet det på min egen
maskine, og jeg har ikke misforstået noget, prøve-versionen kan max

Fra : nospamtoMike [8000 C~

Dato : 16-03-08 14:10

> Tiføjelse... jeg har downloadet programmet, og prøvet det på min egen
> maskine, og jeg har ikke misforstået noget, prøve-versionen kan max
> analysere diskforbrug op til 20 Gb.

Her hos mig er disken 320GB - det fungerer uden problemer. Tager 3-5
minutter. Men det er nok fordi jeg har en ældre version: 10.3.91.
Den fylder kun 1 MB - jeg kan maile den til dig?

Mikael

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 16-03-08 16:54

Du er velkommen til at maile den til info@niels-ebbesen.net

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : PeterBP

Dato : 18-03-08 03:28

nospamtoMike [8000 C] <nospam@kern.dk> wrote:

> [...]
>

> Så alle bliver snydt for nogen bytes.
>
> Er en GB = 10 i 9. potens eller 2 i 30. potens?

I old-speak er en GigaByte 2^30 bytes.

I korrekt speak er en GigaByte (GB) lige med 1.000.000.000 bytes og 2^30
bytes er en såkaldt GiB - en GibiByte.

Jeg har skrevet lidt om emnet:

http://titancity.com/articles/comnum.html

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Fra : PeterBP

Dato : 18-03-08 03:28

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> [...]
> mislykket forsøg på at genimportere et større billedarkiv til iPhoto.
>
> Hvordan kan man rydde op, så der igen kan blive plads på harddisken.

Den del af pladsen optaget af sleepimage og swapfiler. Sleepimage er
altid på størrelse med den installerede RAM.

Swapfiler kan variere meget, afhængigt af de opgaver der udføres på
dyret.