|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Reklamationsret ved privat salg. Fra : Steen
 | 
 Dato :  18-03-08 09:38
 | 
 |  | Jeg spørger lige for at være sikker:
 
 Hvis jeg sælger en vare f.eks. 1. måned efter jeg har købt den, kan den
 reklamationsret, som jeg har i butikken, vel overføres til den nye køber,
 sådan at han kan gå ned i butikken og reklamere over varen. Han får min
 originalkvittering med, samt et købsbevis af mig?
 
 --
 /Steen
 
 
 
 
 |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (18-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  18-03-08 10:05
 | 
 |  | 
 
            Steen skrev:
 > Hvis jeg sælger en vare f.eks. 1. måned efter jeg har købt den, kan den 
 > reklamationsret, som jeg har i butikken, vel overføres til den nye køber,
 I teorien nej, i praksis ja.
 Du har indgået en aftale med butikken, og den giver *dig*
 reklamationsret, og ingen andre.
 Det kunne så ordnes ved at din køber kom til dig og du derefter
 henvendte dig i butikken med problemet.
 I praksis kan butikken ikke huske hvem der har købt hvad, og da
 der ikke er tale om at de mister noget i forhold til en formelt
 korrekt fremgangsmåde, er der ikke noget praktisk problem i at
 overdrage papirerne på den første handel til din køber og lade
 ham selv gå i butikken hvis der er problemer.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
  Per Christoffersen (18-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Per Christoffersen
 | 
 Dato :  18-03-08 10:18
 | 
 |  | 
 "Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
 news:n61vt3915ven4i02j0bdq5f4j6b2nj1l6l@4ax.com...
 > Steen skrev:
 >
 >> Hvis jeg sælger en vare f.eks. 1. måned efter jeg har købt den, kan den
 >> reklamationsret, som jeg har i butikken, vel overføres til den nye køber,
 >
 > I teorien nej, i praksis ja.
 >
 > Du har indgået en aftale med butikken, og den giver *dig*
 > reklamationsret, og ingen andre.
 >
 > Det kunne så ordnes ved at din køber kom til dig og du derefter
 > henvendte dig i butikken med problemet.
 >
 > I praksis kan butikken ikke huske hvem der har købt hvad, og da
 > der ikke er tale om at de mister noget i forhold til en formelt
 > korrekt fremgangsmåde, er der ikke noget praktisk problem i at
 > overdrage papirerne på den første handel til din køber og lade
 > ham selv gå i butikken hvis der er problemer.
 
 Bortset fra, at hvis butikken ikke vil erkende manglen, så vil Steen som
 udgangspunkt hænge på forpligtigelsen overfor køber.
 Men da der er tale om et privat salg, så kan der aftales andre
 reklamationsbetingelser end dem der fremgår af loven.
 Det skal så bare gøres ved salget.
 
 /Oer
 
 
 
 
 |  |  | 
   Bertel Lund Hansen (18-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  18-03-08 10:54
 | 
 |  | 
 
            Per Christoffersen skrev:
 > Bortset fra, at hvis butikken ikke vil erkende manglen, så vil Steen som 
 > udgangspunkt hænge på forpligtigelsen overfor køber.
 Hvis der er hold i butikkens afvisning, er der ikke noget at
 hænge på, men ellers har du ret i at det er et problem fordi det
 i praksis vil være svært for Sten at gennemtvinge sin ret over
 for en standhaftig butik.
 > Men da der er tale om et privat salg, så kan der aftales andre 
 > reklamationsbetingelser end dem der fremgår af loven.
 > Det skal så bare gøres ved salget.
 Ja. Det vil være klogt at aftale at Sten som sælger ikke skal
 have mere med reklamationer at gøre - bortset fra sådanne
 tilfælde hvor butikken måtte forlange at forhandle med den
 oprindelige køber (hvor han så kun optræder som hjælper).
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
  Jesper Lund (19-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Lund
 | 
 Dato :  19-03-08 11:46
 | 
 |  | 
 
            Bertel Lund Hansen wrote:
 >> Hvis jeg sælger en vare f.eks. 1. måned efter jeg har købt den, kan den
 >> reklamationsret, som jeg har i butikken, vel overføres til den nye
 >> køber,
 > 
 > I teorien nej, i praksis ja.
 > 
 > Du har indgået en aftale med butikken, og den giver *dig*
 > reklamationsret, og ingen andre.
 Hvorfor skulle man ikke kunne overdrage en ret til andre? Se denne 
 afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, hvor det fremgår at den private køber 
 indtræder i den oprindelige købers rettigheder (sagen tabes fordi den 
 private køber ville have *bedre* rettigheder)
 <http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/videresalg/> -- 
 Jesper Lund
            
             |  |  | 
  Bertel Lund Hansen (19-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen
 | 
 Dato :  19-03-08 12:05
 | 
 |  | 
 
            Jesper Lund skrev:
 > Hvorfor skulle man ikke kunne overdrage en ret til andre?
 Der er da mange rettigheder der ikke bare kan overdrages på
 foranledning af rettighedshaveren.
 Hvis den nye køber f.eks. bor i Kina, ville det påføre butikken
 uhyrlige udgifter ved udbedring af mangler (for ikke at tale om
 kommunikationsproblemerne). Det er ikke forventeligt ved den
 første aftaleindgåelse at noget sådant kan ske.
 -- 
 Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/    FIDUSO: http://fiduso.dk/ |  |  | 
  Jesper Lund (19-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Jesper Lund
 | 
 Dato :  19-03-08 12:49
 | 
 |  | Bertel Lund Hansen wrote:
 
 > Der er da mange rettigheder der ikke bare kan overdrages på foranledning
 > af rettighedshaveren.
 >
 > Hvis den nye køber f.eks. bor i Kina, ville det påføre butikken uhyrlige
 > udgifter ved udbedring af mangler (for ikke at tale om
 > kommunikationsproblemerne). Det er ikke forventeligt ved den første
 > aftaleindgåelse at noget sådant kan ske.
 
 Det er ikke anderledes end at den oprindelige køber kan flytte til Kina
 og gøre sin reklamationsret gældende derfra (hvilket der i øvrigt er en
 verserende sag ved domstolene om; godt nok med USA og ikke Kina).
 
 Jeg kan ikke se at det skulle være et argument mod at den sekundære køber
 indtræder i den oprindelige købers rettigheder. Hvis den oprindelige
 køber ikke kan gøre sin reklamationsret gældende fra USA uden egen
 udgift, kan den sekundære køber naturligvis heller ikke.
 
 --
 Jesper Lund
 
 
 |  |  | 
  Codexx (19-03-2008) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Codexx
 | 
 Dato :  19-03-08 10:15
 | 
 |  | 
 
            On 19 Mar., 11:45, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:
 > Bertel Lund Hansen wrote:
 > >> Hvis jeg sælger en vare f.eks. 1. måned efter jeg har købt den, kan den
 > >> reklamationsret, som jeg har i butikken, vel overføres til den nye
 > >> køber,
 >
 > > I teorien nej, i praksis ja.
 >
 > > Du har indgået en aftale med butikken, og den giver *dig*
 > > reklamationsret, og ingen andre.
 >
 > Hvorfor skulle man ikke kunne overdrage en ret til andre?
 Princippet om aftalers relativitet. Se
http://www.jur.ku.dk/obligationsret/Forel%C3%A6s.noter/Noter0506/DirekteKravNL.pdf Man kan antageligt godt overdrage ens misligholdelsesbeføjelser til 3.
 mand ved aftale, men det er efter min mening ikke helt klart om de pr.
 automatik følger med, når løsøre overdrages. Husk i alle tilfælde
 princippet i GBL § 27.
 /Garantier/ givet i forbrugerforhold følger dog som udgangspunkt varen
 jf. også forbrugerombudsmandens vejledninger.
 > Se denne
 > afgørelse fra Forbrugerklagenævnet, hvor det fremgår at den private køber
 > indtræder i den oprindelige købers rettigheder (sagen tabes fordi den
 > private køber ville have *bedre* rettigheder)
 > <http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/videresalg/> En enkelt forbrugerklagenævnsafgørelse er ikke nok til at få mig helt
 overbevist. Du vil antageligt også få to forskellige svar hvis du
 spørger hhv. Vibe Ulfbeck fra KU og Torsten Iversen fra AU.
 /Bacher
            
             |  |  | 
 |  |