MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Flytte filer fra pc til pc med parallelt k~
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 18-03-08 09:47

Jeg har:
En lille gammel bærbar IBM Thinkpad med KUN diskettedrev plus seriel
port (com) og parallel port (lpt). Absolut ingen netforbindelse. Ingen
usb. Den kører Windows 95.

En Acer pc UDEN diskettedrev, masser af usb- og kortstik, samt et
enkelt parallelt stik. Den kører Vista home Premium 32bit.

Den lille Thinkpad er ganske fortræffelig til at tage sin
slægtsdatabase med sig på arkiv og lignende. Men hvordan får jeg mine
filer flyttet derover? Før (for en måned siden) havde jeg en pc med
diskettedrev plus indtil flere serielle poorte. Små filer blev flyttet
via diskette og store via LapLink og et serielt kabel.

Nu kan jeg flytte små filer ved at lægge dem på en usb-nøgle, gå op
til min mand på øverste etage, bruge hans pc, der har et diskettedrev,
og så ned igen og lægge filen ind på den bærbare. Træls.

Er der en mere snedig måde? Hvad ville I gøre?

Jeg ser tre muligheder:
1. sætte et diskettedrev i Aceren. Men det løser ikke overførsel af
større filer.
2. sætte et serielt kort i Aceren - kan man det? Er det så noget med
at sætte IRQ'er (eller hvad det nu hedder)
3. Overføre filer via parallel-kabel - kan man det?
- og så selvfølgelig købe en ny bærbar, men det står der altså ikke på
mit budget.

Det er lidt underligt, for når jeg kigger i enhedshåndtering, er der
både en com1 og com2, som fungerer uden problemer (siger Vista), men
der er sgu'tte nogen porte

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe 4652
http://www.varpelev.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 18-03-08 10:07

On Tue, 18 Mar 2008 09:47:05 +0100, Kirsten Bjorneboe
<varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>
>En Acer pc UDEN diskettedrev, masser af usb- og kortstik, samt et
>enkelt parallelt stik. Den kører Vista home Premium 32bit.

Det er teknisk muligt med de rette kabler at overføre filer både over
seriel og parallel porten...

Men personligt ville jeg nok nøjes med et diskette drev til Acer'en -
F.eks et af de billige USB-diskettedrev man jævnligt finder i Aldi.

Programmer som Winzip kan spanne komprimerede filer over flere
disketter, så du bliver ikke begrænset af disketternes størrelse.

BTW: Jeg ville nok opgradere den bærbare til Windows 98 der er et
langt bedre OS....

<mlr>

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-08 10:12

Michael Rasmussen skrev:

> BTW: Jeg ville nok opgradere den bærbare til Windows 98 der er et
> langt bedre OS....

Jeg ville tigge mig til en aflagt bærbar af familien eller
vennerne. Min datter har kasseret en bærbar der er bedre end den
her omtalte (cd-rom-drev, dog ikke med skrivning, kunne køre XP).
Hvis bare der er et cd-rom-drev, kan man altid supplere med et
eksternt skrivbart drev.

Men Windows 95 er alt for ringe til at jeg gad makke med det og
nye drivere til cd-drev eller netværk via kabel.

--
Bertel

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 18-03-08 13:05

On Tue, 18 Mar 2008 10:11:50 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
>
>Men Windows 95 er alt for ringe til at jeg gad makke med det og
>nye drivere til cd-drev eller netværk via kabel.

Du har ganske ret. Men man smider vel ikke sin hund ud, bare fordi den
er gammel, vel? Jeg holder faktisk af den lille bærbare.

Men jeg har da smidt følere ud hos familiens unge og deres venner, da
jeg sagtens kan bruge en af deres kasserede. Der er bare ikke dukket
nogen op.

Kirsten

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-08 15:54

Kirsten Bjorneboe skrev:

> Du har ganske ret. Men man smider vel ikke sin hund ud, bare fordi den
> er gammel, vel? Jeg holder faktisk af den lille bærbare.

Jeg har sat fem computere på lossepladsen og har to gamle sat til
side jeg kun bruger til backup.

Rent plads- og hastighedsmæssigt er der såmænd ikke noget i vejen
med relativt gamle computere. Problemet er alt det praktiske
hardware som de ikke har eller ikke kan bringes til at genkende.

--
Bertel

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 18-03-08 13:02

On Tue, 18 Mar 2008 10:06:54 +0100, Michael Rasmussen
<michael@invalid> wrote:

> [...]
>disketter, så du bliver ikke begrænset af disketternes størrelse.
>
>BTW: Jeg ville nok opgradere den bærbare til Windows 98 der er et

Jeg ved ikke, hvordan jeg skal opgradere den lille bærbare via
disketter Den har været gratis (den er udlånt et sted fra, hvor de
betakker sig for at få den tilbage og den kører fint fint til mit
formål.

Jeg har fulgt dit råd og satser på et diskettedrev. Har faktisk
bestilt sådan et. Hvis ikke mit øjemål og læsefærdighed snyder mig, så
skulle det være muligt at sætte sådan et lille 2,5 cm højt diskdrev
ind under kortlæserne. Og ifølge enhedshåndtering er der
diskettecontroller i pc'en. Så det kan vel ikke være sværere end at
sætte et cd-drev i.

Herregud, jeg kunne få et fint sort internt diskettedrev for godt 100
kr. inkl. porto bragt til døren.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 16:41

"Kirsten Bjorneboe" <varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote in message

> Og ifølge enhedshåndtering er der
> diskettecontroller i pc'en. Så det kan vel ikke være sværere end at
> sætte et cd-drev i.

Husk at bestille/finde et floppy-kabel. Det er ikke svært at sætte i, og du
kan ikke vende det forkert, for så virker det ikke. Faktisk bliver du
hjulpet på vej af pc'en. Hvis dioden på fronten af disk-drevet lyser (når du
tænder for pc'en), skal du vende kablet om.

Nu har du jo valgt løsning, men havde din bærbare ikke PCMCIA indgang? Så
kunne du have fået netværk på den

mvh
///M

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 18-03-08 17:47

On Tue, 18 Mar 2008 16:40:45 +0100, "///M" <nomail> wrote:

> [...]
>hjulpet på vej af pc'en. Hvis dioden på fronten af disk-drevet lyser (når du
>tænder for pc'en), skal du vende kablet om.

Tak for dine gode råd. Følger sådan et floppy-kabel ikke med? Jeg har
ellers en pæn bunke af de kabler, man bruger til cd-drev, så jeg
troede de automatisk fulgte med. Så vidt jeg husker er floppy-kablerne
lidt smallere?

>Nu har du jo valgt løsning, men havde din bærbare ikke PCMCIA indgang? Så
>kunne du have fået netværk på den

Jo, den har PCMCIA indgang. Men om softwaren/driverne er der, ved jeg
ikke. Og kronerne til et sådan kort er der heller ikke. Jeg vil ikke
ofre en masse penge, jeg har jo lige købt ny pc.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : jama

Dato : 18-03-08 18:06

"Kirsten Bjorneboe" <varpelev-delete@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Kirsten Bjørneboe 4652
> http://www.varpelev.dk
> Fjern venligst "-delete" ved svar pr email

Win 98 kan sagtens installere porten (Win 98 har bedre opdate af driver
end win95) når du har den og det har du jo "Jo, den har PCMCIA indgang". Et
kort koster ca. 200kr.
jama

Fra : Henning

Dato : 18-03-08 10:15

> [...]

>En lille gammel bærbar IBM Thinkpad med KUN diskettedrev plus seriel
>port (com) og parallel port (lpt). Absolut ingen netforbindelse. Ingen

Hvad med infrarød port? Det går ikke stærkt, men der er ingen
begrænsning på filstørrelser. Alternativt er simpelthen at hvis disken
ud og sætte den til usb på Aceren.

Fra : jama

Dato : 18-03-08 11:23

"Henning" < @> skrev i en meddelelse

> Hvad med infrarød port? Det går ikke stærkt, men der er ingen
> begrænsning på filstørrelser. Alternativt er simpelthen at hvis disken
> ud og sætte den til usb på Aceren.

Ja en god ide, hvis det er samme størelse, i min i Compaq Amanda7800 fra
1998 er Harddisken en anden størelse end i en fra 2000.
jama

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-08 15:56

Henning < @> skrev:

> Hvad med infrarød port?

Hvordan får man sådan en monteret?

> Alternativt er simpelthen at hvis disken ud og sætte den til usb på Aceren.

Du mener købe en ekstern USB-kasse til løse harddiske?

--
Bertel

Fra : Henning

Dato : 19-03-08 01:36

On Tue, 18 Mar 2008 15:56:14 +0100, Bertel Lund Hansen
<unospamo@lundhansen.dk> wrote:

>Hvordan får man sådan en monteret?
Monteret? Den er der formodentlig allerede i forvejen.

Fra : Jens G

Dato : 18-03-08 10:50

On Tue, 18 Mar 2008 09:47:05 +0100, Kirsten Bjorneboe
<varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote:

>3. Overføre filer via parallel-kabel - kan man det?

Prøv at se på FastLynx. Det kan overføre via parallelporten.

--
Jens G
Kan anbefale http://www.everlove.dk til IP telefoni.

Fra : Jørgen Christensen

Dato : 18-03-08 11:24

> Prøv at se på FastLynx. Det kan overføre via parallelporten.

Jeg har brugt FastLynx masser af gange i 90'erne, og ver. 2.0 er gratis på
nettet, men den skal såvidt, jeg husker startes med et Dosprogram. Kan man
det fra en USb stick på den nye maskine under Vista?

Mvh. Jørgen

Fra : _

Dato : 18-03-08 12:01

"Jens G" <nospam061106@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Prøv at se på FastLynx. Det kan overføre via parallelporten.

Er "Netværk via kabel" (eller hvad det nu hedder) ikke indbygget i [stort
set] alle Windows-versioner (parallel<->parallel eller seriel<->seriel)?

Fra : Jens G

Dato : 18-03-08 12:15

On Tue, 18 Mar 2008 12:00:45 +0100, "_" <_akadut@akadut.xx> wrote:

>Er "Netværk via kabel" (eller hvad det nu hedder) ikke indbygget i [stort
>set] alle Windows-versioner (parallel<->parallel eller seriel<->seriel)?

Joh,- det har du måske nok ret i.

Fra : jama

Dato : 18-03-08 11:17

> [...]

> Kirsten Bjørneboe 4652
> http://www.varpelev.dk
> Fjern venligst "-delete" ved svar pr email

Jeg har en gammel Compaq Amanda (1998) 7800 300MHz Bærbar, til den fik jeg
et CDdrev m. brænde funktioner og det brugte samme stik, som Printeren
bruger. Hedder det ikke en serialport? sådan et er der på din, så du må hen
i salgsgruppen og købe en CDdrev, og så tilslutte det på denne port og så
installere Win 98, som der er foreslået. Som jeg læser det, er der vist
ingen (PCMCIA) port? ellers kunne du sætte et netkort i der , men modem er
der vel, syntes der var dette på alle bærbare? Hvis det ikke er en af de
aller første (før 95?) her er jeg ikke sikker, men Jeg mener, at ha set
Bærbar fra dengang Jeg startede m. en rigtig PC i 1995, og de var alle med
modem. Ja selv Comandore 64 og 128 var med modem, ihvertfald kunne den ringe
op til net, havde en og den var med tlf. tilslutning. Ved ikke om dette kan
hjælpe dig?
Mvh.Jama

Fra : Spirit

Dato : 18-03-08 11:28

her er et fastwire kabel
http://www.informatic.dk/group.asp?group=114&sub=17

vh ((sp

Fra : john Doe

Dato : 18-03-08 13:37

Så vidt jeg husker brugte jeg den gang et såkaldt NULL modem kabel
Fra com til com porten og med Norton Commander. eller Fastlink

Kørte langtsomt, men er det bare den ene gang det jo OK

Fra : Jens G

Dato : 18-03-08 14:58

On Tue, 18 Mar 2008 13:36:59 +0100, "john Doe" <johnDoe@mail.dk>
wrote:

>Så vidt jeg husker brugte jeg den gang et såkaldt NULL modem kabel
>Fra com til com porten og med Norton Commander. eller Fastlink
>
>Kørte langtsomt, men er det bare den ene gang det jo OK

Med parallelkabel bør det kunne gå hurtigere, og så vidt jeg husker
var der ikke serielport på den ene bærbare.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 18-03-08 17:42

On Tue, 18 Mar 2008 14:58:01 +0100, Jens G <nospam061106@kabelmail.dk>
wrote:

>Med parallelkabel bør det kunne gå hurtigere, og så vidt jeg husker
>var der ikke serielport på den ene bærbare.

Jeg har skam et fint Interlink-kabel ( med parallel-stik), som jeg fra
en tidligere pc har brugt til den lille bærbare Thinkpad. Så vidt jeg
husker, understøttede en tidligere udgave af LapLink dette kabel, for
hvordan skulle jeg ellers have brugt det? Jeg tror jeg havde Windows
98 den gan - eller ME. Men LapLink i dag understøtter ikke et sådan
kabel. Der kan vælges: Windows modems, IPX network (hvad er det?),
TCP/IP modem, USB, og så 4 com'er.

Men hvis man kunne finde et program, der understøtter
parallel-kabel-overførsel? Det eneste jeg er stødt på er XTree, men
det er ikke noget, der sådan lige er på lager nogen steder

Der er ikke netkort i den lille Thinkpad.

Jeg har også et fint serielt kabel, som jeg brugte i min tidligere pc
under Win XP, men min nye Acer har ikke nogen com-port. ØV.

Venlig hilsen
Kirsten

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 03:49

> [...]
>
> Jeg har også et fint serielt kabel, som jeg brugte i min tidligere pc
> under Win XP, men min nye Acer har ikke nogen com-port. ØV.

Hej Kirsten.
Hvad med et USB til serielt kabel som dette:
http://www.gate2prices.dk/cables/cables-vis.asp?Kode=L001553

Hilsen, Gert.

--
Niven's 1. Law:
   Never throw shit at an armed man.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 18-03-08 15:45

On Tue, 18 Mar 2008 09:47:05 +0100, Kirsten Bjorneboe
<varpelev-delete@tdcadsl.dk> wrote:

>Jeg ser tre muligheder:
[klip - mulighed 1 og mulighed 2]

>3. Overføre filer via parallel-kabel - kan man det?

Da du tidligere har brugt Laplink via 2 serielporte, er du jo
fortrolig med programmet, så fortsæt med det.

Laplink kan nemlig også bruges via 2 parallelporte.
Det kræver blot et passende kabel.
Måske kan du selv (eller du kan lokke nogen til at) bikse et sådant
kabel sammen.
Kablet er beskrevet på linken nedenfor.

http://www.nullmodem.com/LapLink.htm

--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 18-03-08 17:55

On Tue, 18 Mar 2008 15:44:52 +0100, Gert Søgaard Jensen
<gert@soegaard.mail.dANMARk> wrote:

> [...]
>Det kræver blot et passende kabel.
>Måske kan du selv (eller du kan lokke nogen til at) bikse et sådant

Jeg har et sådan kabel. Og jeg har brugt det mellem Thinkpad'ens
Windows 95 og en ældre pc med Windows 98 tror jeg det var, med en
tidligere udgave af LapLink. Men LapLink 2008, som tilsyneladende er
den eneste, der kan køre på Vista, giver ikke mulighed for at vælge
det. Kun 4 com-porte, usb, TCP/IP, IPX network og Windows modems. Det
ville ellers være alle tiders. Og jeg har set på LapLink's side uden
at blive meget klogere.

Kirsten

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 18-03-08 21:03

On Tue, 18 Mar 2008 17:54:58 +0100, Kirsten Bjorneboe
> [...]

>det. Kun 4 com-porte, usb, TCP/IP, IPX network og Windows modems. Det
>ville ellers være alle tiders. Og jeg har set på LapLink's side uden

Øv - surt show

Det er år og dag siden jeg brugte LapLink og FastLynx.
Dengang var det de DOS-baserede versioner, og alle PC,er havde
diskettedrev.

Jeg håber, at et af de mange andre forslag kan bringe dig videre.
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : Paul Østerby Sørense~

Dato : 18-03-08 21:08

> [...]
>
> Kirsten Bjørneboe 4652
> http://www.varpelev.dk
> Fjern venligst "-delete" ved svar pr email

Prøv lige at kaste et blik på denne side
http://www.briggsoft.com/lmaven.htm jeg tror dette lille program kan
løse dit problem
--
Med Venlig Hilsen
paul at sorensen.as

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 18-03-08 22:28

On Tue, 18 Mar 2008 21:07:43 +0100, "Paul Østerby Sørensen"
<paulsmail@ofir.dk Fjern mail> wrote:

>Prøv lige at kaste et blik på denne side
>http://www.briggsoft.com/lmaven.htm jeg tror dette lille program kan
>løse dit problem

Det har jeg også hentet! Det har kun 25 prøveture, men det får en
chance. Det er lidt billigere end Total Commander, men sidstnævnte har
en nostalgisk charme, jeg ikke rigtig kan stå for midt i alt det nye
oversmarte Vista-halløj. Og så kan det bruges til så meget.

Mange hilsener
Kirsten

Fra : Thore

Dato : 18-03-08 16:32

> [...]

>Det er lidt underligt, for når jeg kigger i enhedshåndtering, er der
>både en com1 og com2, som fungerer uden problemer (siger Vista), men

1. Find Windows Commander (afløseren hedder Total Commander, men kører
vist ikke på Win95/98). Går ud fra Aceren har internetforbindelse(?)
Som Zip-fil fylder den ikke mere end der kan være på en diskette, så den
kopieres

2. Installer programmet på begge PC'er.

3. Køb et parallel link-kabel (40-50,-)

4. Sæt linkkablet til begge maskiners parallelport og kør Windows
Commander på begge. Sæt den ene PC som Client, den anden som Master, så
kan du overføre filer mellem de to.

.... og så skal jeg lære at læse....ser først nu, at Aceren ikke har
floppydrev. Så du bliver nødt til at hente WinCommander på en maskine
med floppydrev, lægge den derpå til TP'en og på en CD eller USB-key til
Acer'en...

I "gamle" dage kunne man via serielporten "tvangsoverføre" via FastLynx
i DOS, men det er jo historie...

--
Venlig hilsen / Best regards
Thore Sorensen - DK2700 Brønshøj / DK2620 Albertslund

Se min hobbyside: www.RacePhoto.dk

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 18-03-08 17:59

On Tue, 18 Mar 2008 16:32:23 +0100, Thore <dinotec@mail.invalid>
wrote:

> [...]
>Acer'en...
>
>I "gamle" dage kunne man via serielporten "tvangsoverføre" via FastLynx

Det lyder spændende! Jeg vil prøve om jeg kan finde WinCommander
(hvorfor har jeg smidt mine tusse-gamle datablade med cd'er ud?)

Jeg skal nok finde ud af at få overført installationsfilen. Og
selvfølgelig har Aceren internetforbindelse - hvordan skulle jeg
ellers kunne skrive her?

Mange hilsener
Kirsten

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 18-03-08 22:25

On Tue, 18 Mar 2008 16:32:23 +0100, Thore <dinotec@mail.invalid>
wrote:

BINGO!! Tusind mange tak. Efter en del møje og tankevirksomhed og
renden op til mandens pc for at lave disketter, så lykkedes det!

> [...]
>vist ikke på Win95/98). Går ud fra Aceren har internetforbindelse(?)
>Som Zip-fil fylder den ikke mere end der kan være på en diskette, så den

Jeg kunne ikke finde Win Commander, så det blev Total Commander, der
fyldte lidt rigeligt (mere end 2 MB). Til gengæld klarer den Vista og
Win95 og alt derimellem som en mis. Selv Win 3.11 kan den køre, hvis
det skulle ønskes.

>2. Installer programmet på begge PC'er.
>
>3. Køb et parallel link-kabel (40-50,-)

Det havde jeg i forvejen.

>4. Sæt linkkablet til begge maskiners parallelport og kør Windows
>Commander på begge. Sæt den ene PC som Client, den anden som Master, så
>kan du overføre filer mellem de to.

Og det er så i vinkel nu! Super herligt.

> [...]
>floppydrev. Så du bliver nødt til at hente WinCommander på en maskine
>med floppydrev, lægge den derpå til TP'en og på en CD eller USB-key til

Jeg forsøgte med WinZip og spanning, men det ville WinZip ikke. Heller
ikke selv om det blev gjort på en pc med floppydrev. PC'en frøs totalt
til og måtte genstartes. Til gengæld fandt jeg et meget snedigt og
nemt og ikke mindst gratis lille program: hjsplit. Det kan bare det
der uden de store armbevægelser.

>I "gamle" dage kunne man via serielporten "tvangsoverføre" via FastLynx
>i DOS, men det er jo historie...

Puha, hvor har jeg lært meget i dag. Og rendt meget på trapper. Men
det virker. Så jeg er meget glad.

Mange hilsener
Kirsten