Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon EOS 400D
Fra : M.Sørensen

Dato : 15-03-08 14:41

Kan jeg ved fotografering ikke bruge i LCD skærmen til at se, hvad det er
jeg fotograferer, eller kan jeg kun bruge søgeren ?

Nå jeg tænder kameraet, er der kun en menu i LCD skærmen ?

Hilsen
M. Sørensen

Fra : Joe

Dato : 15-03-08 14:50

> Kan jeg ved fotografering ikke bruge i LCD skærmen til at se, hvad det er
> jeg fotograferer, eller kan jeg kun bruge søgeren ?
> Nå jeg tænder kameraet, er der kun en menu i LCD skærmen ?

Hvem køber så dyrt et kamera uden at undersøge dét først!?

Nej, det kan du ikke. Det er først lige blevet muligt på Canons digitale
spejlrefleksserie - mener 40D var den første der havde det(?).

Fra : Anja Dunning-Krüger

Dato : 16-03-08 14:11

Skynd dig at bytte kameraet til et 450D. Så får du den mulighed.

P.S. mange fotografer mener at værdien af denne funktion er begrænset, måske
undtaget ved makro optagelser og fjern optagelser via trådløst netværk.

Mvh.
Anja

Fra : Morten Storm

Dato : 16-03-08 16:29

"M.Sørensen" <ikke-muligt@intet.intet> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg fotograferer, eller kan jeg kun bruge søgeren ?
>
> Nå jeg tænder kameraet, er der kun en menu i LCD skærmen ?

Nej, det kan du ikke! - og det skal du være glad for!!

Du "tvinges" nemlig til at kigge gennem søgeren, hvilket giver dig et par
gedigne fordele:
- Du kan se alverdens nyttig info om blænde, lukkertid mv., samtidig med at
du komponerer billedet (og disse informationer er nødvendige, for du
fotograferer ikke på automatik, vel?)
- Du får en langt mere stabil holdning (og dermed mindre risiko for rystede
billeder), når du holder armene ind mod kroppen - i stedet for at stå og
blafre med kameraet i mere eller mindre strakte arme!

"Live view" (som Canon kalder muligheden for at se søgebilledet på
LCD-skærmen) giver dig kun fordele i visse specielle macro- og
produktfotosituationer m.m.

--
Venlig hilsen
Morten Storm

Fra : Ole Larsen

Dato : 16-03-08 18:13

Morten Storm skrev:
> "M.Sørensen" <ikke-muligt@intet.intet> skrev i en meddelelse

> Nej, det kan du ikke! - og det skal du være glad for!!

Det kan der så være forskellige opfattelser af - hvad man skal være glad for

> [...]
> - Du kan se alverdens nyttig info om blænde, lukkertid mv., samtidig med at
> du komponerer billedet (og disse informationer er nødvendige, for du

Disse oplysninger kan på et point&shoot være på skærmen, så mon ikke
også på en dslr?

> - Du får en langt mere stabil holdning (og dermed mindre risiko for rystede
> billeder), når du holder armene ind mod kroppen - i stedet for at stå og
> blafre med kameraet i mere eller mindre strakte arme!

Det er en populær opfattelse, jeg ikke er sikker på holder helt i
virkeligheden - hvis man vel at mærke ikke lider af abstinenser

> "Live view" (som Canon kalder muligheden for at se søgebilledet på
> LCD-skærmen) giver dig kun fordele i visse specielle macro- og
> produktfotosituationer m.m.

Hvis man er vant til en matskivesøger, er en lcd imo LANGT at foretrække
i kompositions øjemed. Men det er en langsommere proces (så sjælen kan
nå at følge med)

http://olelarsen.eu/84/index.html