MS Windows
briani 27239
Server lager i XP ???
Fra : Rea721

Dato : 15-03-08 00:03

Hej gruppe

Jeg har et lokalt netværk med 2 maskiner der kobles via en router.
Begge går fint på nettet, der er deling af et drev på begge maskiner og de
kan fin ses fra begge sider.
Den ene har fint adgang til den anden, men maskine 2 kan ikke få lov til at
gå ind på pc 1's drev idet den kommer med flg popup fejl:
http://www.721.dk/win/Unavngivet.JPG

Har søgt på google og MS efter server lager men er absolut ikke blevet
klogerer.

Nogen der har en ide om hvor problemet ligger og hvordan jeg får givet
maskinen adgang??

På forhånd tak for alle råd.

--
Rea721 AKA Leon Andrea. Hvis en troende kræver, at jeg som ikke-troende
skal overholde hans tabuer i den offentlige sfære, så beder han ikke om min

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 15-03-08 17:55

On Sat, 15 Mar 2008 00:03:18 +0100, "Rea721" <skod3@721.dk> wrote:

> [...]
>http://www.721.dk/win/Unavngivet.JPG
>
>Har søgt på google og MS efter server lager men er absolut ikke blevet

Du har ikke nævnt noget om, hvilket OS du anvender; men det er
formentlig en Windows-version >= Windows 2000

På den maskine, der ikke giver dig adgang (din pc1) skal du foretage
en rettelse eller tilføjelse i registreringsdatabasen.

Åbn regedit og gå til

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\lanmanserver\parameters

Kig efter subkey IRPStackSize (af typen DWORD)

Hvis IRPStackSize findes:

Sæt værdien af IRPStackSize til f.eks. hex 14 ~ 20 decimalt
(default uden definering af IRPStackSize er hex 0F ~ 15 decimalt)

Hvis IRPStackSize *ikke* findes, må du selv oprette den og derpå sætte
værdien som ovenfor angivet.

Hvis du selv opretter IRPStackSize, så vær *meget* omhyggelig med små
og store bogstaver - navnet er case sensitivt.

Se Microsofts forklaring her:

http://support.microsoft.com/kb/285089

Selv om kun Windows XP Pro er omtalt under APPLIES TO nederst på
siden, virker rettelsen også på Windows XP Home.
--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : Rea721

Dato : 16-03-08 00:56

"Gert Søgaard Jensen" <gert@soegaard.mail.dANMARk> skrev i
en meddelelse

> Du har ikke nævnt noget om, hvilket OS du anvender; men
> det er formentlig en Windows-version >= Windows 2000

Det var WIN XP home, sorry :)

> På den maskine, der ikke giver dig adgang (din pc1) skal
> du foretage en rettelse eller tilføjelse i
> registreringsdatabasen.

-cut-

Det er hermed gjort og det løst problemet...mange tak ..... men hvordan
dælen skal almindelige mennesker finde ud af sådan noget :)

Hvilken betydning har det hvis værdien er feks 25 istedet for de 14 som du
skrev??
Og hvorfor 14 når Default er 15?

Nu er jeg blevet lidt nysgerig :) Håber det er ok.

Fra : Gert Søgaard Jensen

Dato : 16-03-08 11:35

On Sun, 16 Mar 2008 00:55:41 +0100, "Rea721" <skod3@721.dk> wrote:

>Det er hermed gjort og det løst problemet...mange tak ..... men hvordan
>dælen skal almindelige mennesker finde ud af sådan noget :)

De kan kun håbe på, at nogen i bekendtskabskredsen kan hjælpe - eller
de må læse nyhedsgrupper...

Grunden til, at jeg umiddelbart kunne hjælpe i dette tilfælde, er, at
jeg selv havde problemet for nylig.
Så vidt jeg husker, ledte en Google-søgning efter Event ID 2011 mig
på sporet.
Event ID 2011 optrådte nemlig i Event Viewerens afsnit System på den
maskine, der ikke ville give de andre adgang.

>Hvilken betydning har det hvis værdien er feks 25 istedet for de 14 som du
>skrev??

Vi skal lige have styr på, hvilket talsystem der anvendes:
- det hexadecimale (hex, basis 16, cifrene 0-9 og A-F/a-f)
eller
- det decimale (dec, basis 10, cifrene 0-9)

Værdien hex 14 (ofte skrevet 0x14) = dec 20

Værdien hex 25 = dec 37
Værdien dec 25 = hex 19

Når man indstiller en DWORD-værdi vhja. regedit, kan man vælge at
angive den som hex (default) eller som dec.

Heldigvis vises værdien efter indstillingen i begge talsystemer, f.eks
IRPStackSize REG_DWORD 0x00000014 (20)

IRPStackSize's værdi skal blot være tilstrækkeligt stor til at undgå
fejlen.
Forøgelse af størrelsen ud over det nødvendige vil næppe skade, men er
blot spild af plads.

Se [Microsofts beskrivelse] af IRPStackSize nedenfor
(tal uden parentes = dec, tal i parentes = hex)

>Og hvorfor 14 når Default er 15?

Default er dec 15, hex 14 = dec 20

[Microsofts beskrivelse]

The IRPStackSize parameter specifies the number of stack locations in
I/O request packets (IRPs) that are used by Windows 2000 Server, by
Windows Server 2003, and by Windows XP.

You may have to increase this number for certain transports, for media
access control (MAC) drivers, or for file system drivers.

Each stack uses 36 bytes of memory for each receive buffer.

This value is set in the following registry subkey:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanServer\Parameters

The default value of the IRPStackSize parameter is 15.
The range is from 11 (0xb hexadecimal) through 50 (0x32 hexadecimal).

[Microsofts beskrivelse slut]

>Nu er jeg blevet lidt nysgerig :) Håber det er ok.

Selvfølgelig - det er jo forudsætningen for at lære noget

--
Venlig hilsen fra
Gert

Fra : Rea721