Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvilket valg af objektiv til portrætter
Fra : Gert Kethmer

Dato : 16-07-01 21:21

Hejsa (igen-igen) . . .

Hvilket objektiv bruger I ved portrætter?
- Dels vil jeg jo gerne opnå at så lidt lys så muligt går tabt - derfor
måske en fast 50 mm F/1.4 el.lign.
- Dels vil jeg jo gerne opnå at proportionerne bliver så korrekte som
muligt - derfor måske en 120 mm zoom el.lign.

Gert

Fra : PETER HENRICHSEN

Dato : 16-07-01 21:45

Hejsa igen

Jamen jeg bruger en fast 50 mm. Jeg havde kun råd til en 1.8, så det blev
det.
Jeg skal meget tæt på med en 50 mm., men det er også OK for mig da jeg
fotograferer børn og unge - og de er rimelig nemme at komme ind på livet
uden de bliver unaturlige.
Min 50mm. er desuden mit første faste objektiv, og for pokker hvor tegner
det skarpt i forhold til min 28-80mm Nikon Zoom.

Men havde jeg penge nok, gik jeg også ud og købte en lysstærk 105mm, da jeg
synes det er en lettere afstand, når man fotograferer voksne.

mvh Peter

Fra : Kim Østrup

Dato : 16-07-01 21:47

Gert Kethmer <gert@lundbeck.com> skrev i en
> Hejsa (igen-igen) . . .

Hej igen

> [...]
> - Dels vil jeg jo gerne opnå at proportionerne bliver så korrekte som
> muligt - derfor måske en 120 mm zoom el.lign.

Jeg foretrækker min 85mm/F1,8 - men mange bruger 135, 180 eller sågar
300mm. At der er stor lysstyrke i objektivet gør det lettere at "tvære
baggrunden ud" idet en lille dybdeskarphed kan opnåes. Det billede man
rent faktisk ser i sin søger er jo også lysere, hvilket gør det lettere
at vurdere det endelige resultat.

Der går ikke lys tabt ved at bruge et objektiv på blænde 4 fremfor
blænde 1,4 - men ens lukkertid bliver længere og dybdeskarpheden
større - og det er det med dybdeskarpheden der er uønsket i relation til
portrætter.

Fast brændvidde er bedst - men man kan da (som jeg meget snart gør - kan
næsten ikke vente) vælge en mere alsidig løsning, ved at investere i en
ret dyr zoom, som eksempelvis Nikon´s 80-200/2,8, som tegner temmelig
skarpt, og som giver mulighed for at beskære billedet "live" uden at
skulle flytte på stativet. Jeg skal bl.a. bruge det til portrætter af
hunde - og de asner har det jo med at flytte sig, og inden jeg har
kastet mig selv og stativet 2 meter fremad i terænet har de flyttet sig
igen

Mvh

Kim

Fra : A.H.

Dato : 16-07-01 21:51

Jeg kan anbefale begge objektiver.

50 mm fast til at lave gode skarpe billeder som måske skal forstørres op i
A3 eller større.

En zoom(feks.28-135) til at tage afstandsbilleder hvor modellen måske ikke
er hel tryg ved at du kommer helt op i ansigtet, som med en 50mm fast.

Hilsen
Anders

HomePage.: http://hjem.get2net.dk/soulprince/

Fra : Bo Bjerre

Dato : 16-07-01 22:21

Hej,

Mit absolut foretrukne "glas" til mit gamle Nikon FG er 105mm /F2.5

Bo //

Fra : Rune Baess

Dato : 18-07-01 12:52

From: "Bo Bjerre"
> Mit absolut foretrukne "glas" til mit gamle Nikon FG er 105mm /F2.5

Absolut Enig, det noget af det bedste til formålet.

Jeg bruger dog også en 85mm F1.4 til halvtotaler, samt en 135mm f2.0 til
"headshots".
Helt åben, giver 135mm/2.0 virkeligt cremede overgange, men i nikons MF
udgave er den ikke helt så skarp tæt på (og åben) som fx 105mm/2.5...

Rune B

Fra : Gert Kethmer

Dato : 17-07-01 13:29

Tak for jeres forslag og belysende input! De gør det "lidt" nemmere at finde
ud af min næste foto-dingenot.

Gert