Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Film til portrætter
Fra : Gert Kethmer

Dato : 16-07-01 21:05

Hejsa . . .

Hvilke film bruger I til portrætfoto? (Det gælder både S/H og farve - samt
indendørs og udendørs.)

Jeg køber (af historiske årsager) altid Kodak Gold som standard, men måske
vil en prof-film give bedre resultater. Til gengæld er de måske sværere at
bruge!?

Håber I har et par tips.

Gert

Fra : PETER HENRICHSEN

Dato : 16-07-01 21:40

Hejsa

Jeg bruger Kodaks Portra, da den skulle gengive hudfarver lidt bedre, men
hvis jeg var dig ville jeg kun prøve noget andet end Kodak Gold, hvis jeg
var utilfreds med den.

mvh Peter

Fra : Kim Østrup

Dato : 16-07-01 21:36

Gert Kethmer <gert@lundbeck.com> skrev i en
> Hejsa . . .

Hej Gert

> Hvilke film bruger I til portrætfoto? (Det gælder både S/H og farve -
samt
> indendørs og udendørs.)

Farvefilm: Kodak Portra 160NC (Fuji laver også en god en) men en royal
gold 100 er ikke at foragte.
Farvedias: Hold dig fra Vivid Saturation o.l. evt. Ektacrome 100 SW
(saturation warm)
S/H: Kodak T400CN - men det er den eneste jeg har prøvet - og den er
faktisk meget skarp, men der er formentlig andre der er ligeså gode
eller bedre - det kommer jo også an på om du vil have meget skarpe
billeder, eller om du måske lægger større vægt på at den ikke er særlig
kontrastrig osv..

> [...]
måske
> vil en prof-film give bedre resultater. Til gengæld er de måske

Hmm... En prof film giver ofte bedre billeder, fordi proffilm bruges af
fotografer der ønsker at tage gode billeder Men om nogen kan se
forskel - næ, jeg tror det ikke. Men der er selvfølgelig forskel på
forskellige films kornethed, farvemætning osv.

Brugen af proffilm er fuldstændig som almindelige film. Den primære
forskel mellem consum og prof er, at proffilm har mindre udsving i
emulsionen og så holdes de iøvrigt på køl. Det gør bare at man bedre kan
regne med resultatet.

Mvh

Kim

Fra : Gert Kethmer

Dato : 17-07-01 13:27

Hejsa . . .

Jeg vil gerne sige mange tak for jeres indlæg. De er værdifulde for mig, og
jeg kan se at denne nyhedsgruppe er en god pool af fotoviden.

Gert

Fra : Rune Baess

Dato : 18-07-01 01:02

> Hvilke film bruger I til portrætfoto? (Det gælder både S/H og farve - samt
> indendørs og udendørs.)

Hvis du vil prøve med en dias film, kan Fuji Astia klart anbefales.

Til farve negativ: Kodak 160 NC (bør ikke pushes) eller Fuji Reala, er hvad
jeg har haft gode erfaringer med.

Som medium speed S/H film foretrækker jeg Tri-X til dette formål, især til
indendørs optagelser.

> Jeg køber (af historiske årsager) altid Kodak Gold som standard, men måske
> vil en prof-film give bedre resultater. Til gengæld er de måske sværere at
> bruge!?

Astia kræver en rimelig præcis eksponering, men de andre kan godt tåle at
ryge lidt ved siden af.

Rune