Hvalp tisser om natten
Fra : JunkMail

Dato : 12-03-08 22:13

Vores hvalp på 9 mdr, har lige været i løbetid, og nu er hun begyndt at
tisse på gulvet om natten...
Hun har ellers ikke tisse inde de sidste 2-3 mdr., og der er ingen problemer
om dagen, hvor hun går alene hjemme i ca. 5-6 timer.

Formodningen er at det sker kort tid efter vi er gået i seng, men de par
gange jeg har siddet i mørket og ventet har der ingen ting været

Er det normalt der sker ting og sager efter de har haft deres første
løbetid, eller er det tilfældigt ?

Forslag modtages med glæde

Fra : Nana Sørensen

Dato : 12-03-08 22:59

"JunkMail" <junk@mail.com> wrote in message
> [...]
> gange jeg har siddet i mørket og ventet har der ingen ting været
>
> Er det normalt der sker ting og sager efter de har haft deres første

Det har begge mine tæver gjort lige efter en løbetid, dog ikke efter deres
første som jeg nærmest ikke opdagede. Begge to tisser mer, når de er i løb
og jeg kan godt mærke at de er sådan lidt hormonelle, så mon ikke det bare
er et midlertidigt tilbage skridt. Begge er stoppet igen af sig selv, da det
hele faldt lidt til ro. Der sker meget i sådan en hundekrop.

Fra : Anette

Dato : 12-03-08 23:12

JunkMail wrote:
> Vores hvalp på 9 mdr, har lige været i løbetid, og nu er hun begyndt
> at tisse på gulvet om natten...

Bær over med hende - det er løbetiden, der forvirrer det hele for hende.
Det går over når hun er ude at løbetiden igen.
Min yngste tæve gjorde det også i den alder, og kan stadig "komme til" det,
når hun er i og lige efter løbetid. (Hun er knap 4 år nu.)

Den første løbetid er en stor omvæltning for hunden - lidt ligesom når børn
kommer i puberteten.
Hormonerne racer rundt i kroppen og levner ikke meget plads til ret mange
andre tanker, glemt er en stor del af opdragelsen og hørelsen bliver sat på
"Selektiv"

Giv hende tid og vær nænsomme med hende.
Hun skal nok komme igennem det og igen blive den super hund I kender

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 13-03-08 11:17

"Anette" <abc@def.es> writes:

> [...]
> andre tanker, glemt er en stor del af opdragelsen og hørelsen bliver sat på

Hvis I ikke vil avle på hende, kan I jo overveje at få hende
steriliseret. Det fjerner løbetidsproblemerne, hormonsvingningerne,
det meste af risikoen for mælkekirtelkræft og hvis man tager
livmoderen med i samme ombæring risikerer man ikke livmoderbetændelse
og livmoderkræft senere i livet.

Og nu, efter første løbetid er et rigtigt godt tidspunkt at gøre det
på.

Mvh Trine

Fra : Johnny Sørensen

Dato : 15-03-08 19:22

Pudsigt at læse et indlæg, som ligner en situation, vi har
herhjemme; vores "hvalp" ( på 37 kilo :)) - er i sin første
løbetid! Hun har i den tid, haft lidt uheld indenfor - og hun
har ellers været renlig en 3 måneder. Hun kan komme ind udefra
og så lige lave en lille tår...Hun har også vasket sig en del,
mere end hun plejer, så jeg tænkte at hun måske havde fået
blærebetændelse ( der er jo ikke så langt imellem "udgangene" på
tæver) Så vi var en tur til dyrelæge i torsdags - havde også
opsamlet lidt urin - selvom jeg godt nok tænkte at den var
ubrugelig på grund af løbetiden..Så hun er nu på pencillin - og
det første døgn virkede det som om det virkede - ( mindre
tisning udenfor - men intet indenfor)Men i dag er jeg sgu
forvirret - for hvad er hvad? Hun sætter sig ned, meget ofte,
når hun er udenfor - først gang er der normal mængde, så bliver
der naturligt nok mindre og mindre, og tilsidst må det være
mikroskopisk...vi har også en anden tæve, og derfor ved jeg at
der er meget sjattisning i løbetiden ( markering og
indbydelse?) - men hvad er hvad??
Det må nok lige blive en opringning til dyrelægen på mandag!!