Rækkehøjde i tabel
Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-03-08 12:34

Hejsa,

Er det ikke muligt at tvinge en mindre rækkehøjde igennem i en tabel? Jeg
har prøvet med noget CSS, som fx

table{width:100%;height:10%}

og

table{width:100%;height:2px}

Ingen af ovenstående har dog nogen effekt. Kan nogen hjælpe mig?

Lars

Fra : Per Christoffersen

Dato : 12-03-08 13:52

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i en meddelelse

> Ingen af ovenstående har dog nogen effekt. Kan nogen hjælpe mig?

En tabelcelle har, når der ikke er defineret noget indhold eller der kun er
tekstindhold, en minimumshøjde svarende til linjehøjden for tekst i
tabelcellen.
Man kan justere på linjehøjden med styles, - feks. ved at tilføje en class
(på TR eller alle TD-er i rækken), som har en defineret linjehøjde på det
ønskede.

/Per

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 12-03-08 23:54

> Man kan justere på linjehøjden med styles, - feks. ved at tilføje en
> class (på TR eller alle TD-er i rækken), som har en defineret linjehøjde
> på det ønskede.

Hmm, jeg kan ikke helt gennemskue det, men jeg er heller ikke særlig skrap
på det her område. Hvis jeg i første omgang dropper Class, så forstår jeg
ikke hvorfor nedenstående ikke tvinger en rækkehøjde på 5 pixels?

<t>

Lars

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 13-03-08 06:43

"Lars Thomsen Nielsen" <lars@EraseThisflexcom.dk> skrev i meddelelsen

> så forstår jeg ikke hvorfor nedenstående ikke tvinger en rækkehøjde på 5
> pixels?

> <t>

td height="5px" giver ingen mening for browseren.
Det gør derimod disse:

1) <td height="5"> (Gammeldags måde fra forrige århundrede, anbefales ikke)
2) <td style="height: 5px;"> (inline-CSS).

Punkt 2 svarer til dette:

css:
td.fempixel {
height: 5px;
}

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 13-03-08 10:38

> [...]
> ikke)
> 2) <td style="height: 5px;"> (inline-CSS).

Tak for den kode, den forstår jeg godt (og sidste css-del er smart), men jeg
synes nu stadig ikke det virker med in-line css.

Jeg har prøvet at lave et lille eksempel på følgende side:
http://home24.inet.tele.dk/flexsun/TabelRowHeight.htm

Her synes jeg ellers at jeg angiver en rækkehøjde, der er mindre en
skriftstørrelsen, så burde teksten ikke blive skåret af? Jeg ønsker kort og
godt at teksten i rækkerne kommer meget tættere på hinanden (border=0)
hjælper selvfølgelig lidt, men ikke så meget igen

Tabelkoden fra websiden:

Fra : Per Christoffersen

Dato : 13-03-08 11:33

> Her synes jeg ellers at jeg angiver en rækkehøjde, der er mindre en
> skriftstørrelsen, så burde teksten ikke blive skåret af? Jeg ønsker kort
> og

En tabelcelle tilpasser sig inholdets størrelse, og udvider sig efter det.
Når linjehøjden er større end 5px udvides tabelcellen tilsvarende.
Det samme gælder hvis der indlægges en grafik som er større end det angivne
for cellen.
Sådan er systematikken.

Man kan muligvis bruge style overflow til hidden, så det overskydende
klippes af.
Men det kræver at der er defineret både en højde og en bredde at beregne
overflow-et på.
Jeg kan ikke lige huske om det gyldigt at style TD-er med dette, men hvis
ikke kan det gøres med en div i td-en:

Men det er jo ikke rigtig fedt at klippe teksten af, - så er der ligesom
ingen grund til at skrive den i første omgang
Den rigtige løsning er at style teksten i cellen, så den passer til dine
behov.

/Per

Fra : Birger

Dato : 13-03-08 16:29

> [...]
> og godt at teksten i rækkerne kommer meget tættere på hinanden (border=0)
> hjælper selvfølgelig lidt, men ikke så meget igen

I css skal du angive collapse : collapse for tabellen.
Det svarer lidt til det gammeldags (men i nogle browsere vist stadig
brugbare) cellspacing.

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 13-03-08 16:32

Birger skrev:

> I css skal du angive collapse : collapse for tabellen.
> Det svarer lidt til det gammeldags (men i nogle browsere vist stadig
> brugbare) cellspacing.

Nej. Cellspacing afløses af padding sat på th- og td-elementer.

"Collapse" findes ikke som separat parameter. Der findes
border-collapse hvis effekt jeg ikke præcist kender.

--
Bertel

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 14-03-08 20:47

Border-collapse: collapse får tabelkanten til at falde sammen så den
ikke optager plads.

Dette simple eksempel illustrerer det:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

<head>
<title>Untitled 1</title>
..style1 {
   border-collapse: collapse;
   border: 1px solid #000000;
}
..style2 {
   border: 1px solid #000000;
}
..style3 {
   border-style: solid;
   border-color: #000000;
}
</head>

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-03-08 21:20

Jens Peter Karlsen skrev:

> Border-collapse: collapse får tabelkanten til at falde sammen så den
> ikke optager plads.

Tak for info.

--
Bertel

Fra : Lars Thomsen Nielsen

Dato : 16-03-08 21:08

> Dette simple eksempel illustrerer det:

Tak for eksemplet. Det fungerer fint. Dog mener jeg ikke at det kan intet
slå en almindelig <br> og det kan godt være at jeg i min kode vil benytte
den fremfor mange <tr>. På den måde kan jeg få flest mulige rækker på mindst
plads og samtidig stadig have muligheden for at anvende "tab" som <td> giver
mig i en tabel.

Tak for hjælpen til dig og de øvrige der har bidraget i sagen.

Lars

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 15-03-08 18:55

Bertel Lund Hansen wrote:

> Nej. Cellspacing afløses af padding sat på th- og td-elementer.

Ikke rigtigt. Attributten cellspacing afløses af css-egenskaben
border-spacing. Problemet med border-spacing er bare, at det fatter IE <7
ikke en fis af, så man er nødt til fortsat at definere cellspacing, hvis man
i IE 6 vil have fuldt styr på afstanden mellem tabelceller.

Den forældede html-ækvivalent til css-definition af padding på th og td er
cellpadding:

> "Collapse" findes ikke som separat parameter. Der findes
> border-collapse hvis effekt jeg ikke præcist kender.

Egenskaben border-collapse kan tildeles værdierne collapse eller separate.
Separate er default og definitionen kan helt undlades, hvis man ønsker luft
mellem tabelceller:

table {
border-collapse: collapse;
}

table.luft {
border-collapse: separate; /* kan udelades */
borderspacing: 2px;
}
th, td {
padding: 5px;
}

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 13-03-08 17:43

> [...]

> og godt at teksten i rækkerne kommer meget tættere på hinanden (border=0)
> hjælper selvfølgelig lidt, men ikke så meget igen

Prøv så dette:

I CSSen laver du denne formdeklaration:

table {
border-collapse: collapse;
}

td {
padding: 0;
}

Ovenstående gør, at felterne ikke laver luft mellem tekst og cellekant, og
med border-collapse bliver der heller ikke noget luft mellem cellerne.