Hej Jens,
Skibes lanterner er så vigtigt udstyr, at de er underlagt
Søfartsstyrelsens kontrol - Nautisk Prøvekammer. Den korrekte
betegnelse for lanterner er skibslys, og alt afhængigt af,
hvilken type båd, der er tale om, varierer skibslyset. Også
pæren i skibslyset skal være godkendt til den rigtige lysstyrke,
og det kræves, at de har en brændetid på mindst 1.400 timer.
Det er stadigvæk tilladt at bruge petroleumslanterner, men også
de skal være godkendte og opfylde den krævede lysstyrke.
Sejlbåde under 12 meter kan kombinere sine tre lys: styrbord-,
bagbord- og agterlys i en toplanterne med kun en pære.
Af gode grunde kan der så ikke tændes et motorlys mindst en
meter ovenover.
En del bådejere ser højt og flot på det og placerer motorlyset
et stykke nede på masten.
Men det rigtige er at have et sæt ekstra lanterner i for- og
agterpulpit, som bruges ved motorsejlads.
Lysstyrken skal være 0,9 candela, det vil sige synligt på op til
en sømils afstand.
Den kombinerede lanterne i mastetoppen må bruges af sejlskibe
indtil 20 meters længde. Men når båden bliver flere end 12 meter
lang, skal lysstyrken være 4,3 candela, det vil sige synligt på
op til to sømils afstand.
Et så kraftigt lys kan ikke monteres i de små mastetop-
lanterner, der er på markedet.
I praksis vil det sige, at sejlbåde på flere end 12 meter skal
have seperate lanterner.
Skal du sejle på EU´s indre vandveje gælder følgende:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?
uri=CELEX:32006L0087:DA:HTML
Læg mærke til at her er der yderligere specificeret krav bl.a.
til farve fra lyskilderne.
Desuden en oversigt i.h.t. søvejsreglerne:
yachtskipper.dk/LOF/ppt/svr-26.ppt
Læg mærke til at anvendelsen af Watt ikke optræder kun Candela,
der er et udtryk for lysstyrke.
Mvh/Harding
Jens Jespersen <jens_jespersen@hotmail.com> skrev:
>Hej
>
>Godt igang med første forårsklargøring
>i karrieren som sejler, fik jeg lyst
>til at montere et windexlys i toppen
>af masten - og fik samtidig ideen om et
>dækslys monteret under motorlanternen
>ca. fem meter over dæk. Ved den lokale
>bådpusher så jeg en kombineret
>motorlanterne/dækslys - motorlanternen med en
>10W pære, og dækslys en 10W
>halogenpære til den beskedne pris af ca. 250.-
>Jeg er nu i tvivl om, om de 10W er
>nok, både til motorlanternen, men også
>dækslys.
>Hvad siger I ? Kan iøvrigt ses i
>Palby-kataloget, side 264 (varenr. 23.0150)
>Hvad er iøvrigt kravene til
>lanternepærer mht. effekt ?
>
>Mvh. Jens
>
>PS - vi snakker her om en Granada 31 ;)