MS Windows
briani 27239
Langsom opstart IBM T41
Fra : Morten

Dato : 08-03-08 14:06

Hej Gruppe!

Jeg har en bærbar IBM T41 der er ret lang tid om at starte op. Det
tager omkring 2 minutter fra jeg tænder den, til den "træder" ind i
windows. Det er primært ved Windows-logoet under opstart, at
computeren hænger.

Hvilke ting er afgørende for, hvor lang tid det tager min computer at
starte op? Og hvad kan jeg gøre for at korte noget af ventetiden af?

Mvh

Morten

Fra : Morten

Dato : 08-03-08 14:08

On 8 Mar., 22:06, Morten <ola...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Hvilke ting er afgørende for, hvor lang tid det tager min computer at
> starte op? Og hvad kan jeg gøre for at korte noget af ventetiden af?

Jeg har XP home som styresystem.

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 08-03-08 22:37

"Morten" <olardo@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

>tager omkring 2 minutter fra jeg tænder den, til den "træder" ind i
>windows. Det er primært ved Windows-logoet under opstart, at

Prøv at kør en diag af disken med DFT (hent evt. ultimatebootcd.com). en
døende disk kan godt være grunden til den er så langsom.

Hvor meget ram har maskinen?

--
/Dennis
HP DL 360 Server sælges

Fra : Morten

Dato : 08-03-08 14:54

On 8 Mar., 22:36, "Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERN*daydreamer.dk>
wrote:
> [...]
>
> Prøv at kør en diag af disken med DFT (hent evt. ultimatebootcd.com). en
> døende disk kan godt være grunden til den er så langsom.

Maskinen har 1 gig.

Jeg håber godt nok ikke disken er ved at gå, fordi den er relativ ny.
7 mrd gammel og udskiftet fordi den oprindelige døde.

Prøver den diag du henviser til. Vender tilbage senere.

Fra : Ole C

Dato : 09-03-08 00:06

Morten skrev blandt andet:

> [...]
>
> Hvilke ting er afgørende for, hvor lang tid det tager min computer at
> starte op? Og hvad kan jeg gøre for at korte noget af ventetiden af?

Der er efterhånden ufatteligt mange programmer der starter helt eller
delvist op sammen med Windows - printerprogrammer, CD-brænderprogrammer,
medieafspillere, defragmenteringsprogrammer osv., osv. - og hvis der så
også er et antivirusprogram og et realtime-antispywareprogram
installeret, så er to minutter ikke ualmindeligt.
Kig i msconfig om ikke der er nogen programmer der kan vente med at
blive startet til der er brug for dem

--
vh
Ole C

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-03-08 00:14

[...]

Du skulle prøve Bootvis programmet som kan hentes her:
http://www.svein.dk/WindowsXP/Tips/hurtigere_opstart_bootvis.asp

Det skulle være lavet at Microsoft og jeg har haft fornøjelse af det på min
T42. Det udretter ikke mirakler, men jeg kan da mærke en forskel.

--
Venlig hilsen
Peter Jensen

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 09-03-08 12:41

On Sat, 8 Mar 2008 13:06:24 -0800 (PST), Morten <olardo@hotmail.com>
wrote:
> [...]
>tager omkring 2 minutter fra jeg tænder den, til den "træder" ind i
>windows. Det er primært ved Windows-logoet under opstart, at
Hvis din harddisk kører næsten hele tiden, kun med korte ophold, under
opstarten, så indlæser maskinen programmer. Det eneste du kan gøre er
i så fald at reducere antallet af programmer.
Hvis harddisken holder lange pauser, så venter Windows på et eller
andet svar. Det er ofte svar fra et netværk, i så fald må du se på
dine netværksindstillinger.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Morten

Dato : 09-03-08 09:23

On 9 Mar., 00:14, "Peter Jensen" <peter.oeb...@gmail.com> wrote:
> [...]
>
> Det skulle være lavet at Microsoft og jeg har haft fornøjelse af det på min
> T42. Det udretter ikke mirakler, men jeg kan da mærke en forskel.

Jeg har nu kørt "bootvis". Her er resultatet:

http://img132.imageshack.us/my.php?image=67548178ax5.jpg

Fra : Morten

Dato : 09-03-08 09:26

On 9 Mar., 16:23, Morten <ola...@hotmail.com> wrote:

> Jeg har nu kørt "bootvis". Her er resultatet:
>
> http://img132.imageshack.us/my.php?image=67548178ax5.jpg

Det blev lidt skidt det screenshot. Her er et bedre:

http://img166.imageshack.us/my.php?image=bootvisgi8.jpg

Fra : Morten

Dato : 09-03-08 10:59

On 9 Mar., 16:26, Morten <ola...@hotmail.com> wrote:

> Det blev lidt skidt det screenshot. Her er et bedre:
>
> http://img166.imageshack.us/my.php?image=bootvisgi8.jpg

I min bios under "Startup" står der listet 9 enheder. Noget med USB,
en masse drev og andet. Jeg har vel dybest set ikke behov for en boot-
rækkefølge på 2 enheder? Harddisk og cd-rom?

Fra : Peter Jensen

Dato : 09-03-08 18:50

> [...]

en masse drev og andet. Jeg har vel dybest set ikke behov for en boot-
rækkefølge på 2 enheder? Harddisk og cd-rom?

Hvis du får brug for at lave f.eks. en reparationsinstallation skal Pc'en
boote fra cd-rom drevet, men til daglig kan du sætte boot rækkefølgen
således at Pc'en starter med at boote fra harddisken og derefter fra cd-rom
drevet. Det giver ikke meget hastighedsforøgelse, men nu springer den ombord
i harddisken med det samme. Hjalp Bootvis overhovedet? Det er vel ikke sådan
at du har Norton antivirus og internetsecurity (eller hvad det hedder)
installeret? Det kan sløve selv den bedste Pc gevaldigt. Hvad med spyware?

Hvis du stadig har partionen med Windows på harddisken så kunne du jo i
yderste konsekvens trykke på Access IBM knappen i opstarten og lave en frisk
installation. Der er ikke noget som en nyinstalleret Pc.

Peter Jensen

Fra : Morten

Dato : 09-03-08 14:03

On 9 Mar., 18:49, "Peter Jensen" <peter.oeb...@gmail.com> wrote:

> [...]
> yderste konsekvens trykke på Access IBM knappen i opstarten og lave en frisk
> installation. Der er ikke noget som en nyinstalleret Pc.

Hej Peter

Bootvis hjalp ikke nævneværdigt, desværre.

Jeg har SuperAnti Spyware installeret, men det kører ikke som opstart
i msconfig. Zonealarm har jeg dog og den starter op når windows
starter.

Fin idé med at geninstallere windows, men desværre har jeg lagt alt på
én partition :(

Ændringen af enheder i boot-rækkefølgen har ikke ændret det store. Jeg
må bare leve med at min computer er lidt langsom i optrækket :)

Mvh

Morten H. Nielsen

Fra : Morten

Dato : 10-03-08 11:08

> [...]

> yderste konsekvens trykke på Access IBM knappen i opstarten og lave en frisk
> installation. Der er ikke noget som en nyinstalleret Pc.

Hvordan gør jeg egentlig det smartest? Smider jeg bare XP ind på en
partition for sig selv ved install?

Kan jeg så re-installere XP og beholde mine installerede programmer i
fremtiden?

Mvh

Morten

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-03-08 19:25

> [...]

partition for sig selv ved install?

Kan jeg så re-installere XP og beholde mine installerede programmer i

Den installation som IBM lægger på deres diske er en pakket installation
(jeg tror ikke du selv kan lave den) som udover Windows indeholder samtlige
drivere og IBM's forskellige utilities. Hvis man vælger at reetablere vha.
IBM's skjulte partion formateres disken og når forestillingen er slut ligger
der kun operativsystemet med de forskellige drivere. Altså ganske som da
maskinen blev købt. Jeg har med fordel benyttet denne funktion da jeg solgte
en R40. Alle "sporerne" efter mine installationer blev slettet og Windows
var nyinstalleret da den nye bruger overtog. Du kan altså ikke redde dine
programmer. På Lenovos hjemmeside ligger et program som efter installationen
kan sættes til at søge efter de nyeste drivere og BIOS opdateringer ganske
som Microsoft Update. Jeg har fået udskiftet mine IBM drivere med nyere
versioner 2-3 gange og 2 gange fået en BIOS installeret på denne måde. Jeg
kan ikke lige huske hvad programmet hedder, men det må kunne findes hos
Lenovo.

--
Venlig hilsen
Peter Jensen

Fra : Peter Jensen

Dato : 12-03-08 19:31

"Peter Jensen" <peter.oeberg@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fået en BIOS installeret på denne måde. Jeg kan ikke lige huske hvad
> programmet hedder, men det må kunne findes hos Lenovo.

Programmet hedder SystemUpdate og kan findes her:
http://www-307.ibm.com/pc/support/site.wss/TVSU-UPDATE.html#hp

--
Venlig hilsen
Peter Jensen