MacMini og OSX 10.5 server
Fra : TT

Dato : 09-03-08 17:49

Hej,
er der nogen der ved om man kan bruge frontrow, Itunes og
fjernbetjeningen på en mac mini, der kører OSX 10.5 server?
Det ser ud til at det som standard ikke er muligt i 10.4 ifølge nogle
forum's. Vil bare være sikker, inden jeg køber en server edition.
TT.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-03-08 18:24

fTT <nomail@nomail.dk> wrote:

> [...]
> Det ser ud til at det som standard ikke er muligt i 10.4 ifølge nogle
> forum's. Vil bare være sikker, inden jeg køber en server edition.

Frontrow følger i hvert fald med Leopard Server.

Og så må du mene iTunes - naturligvis kan man da det.

Derudover følger der altså en fjernbetjening med til Mini'en, som jeg
selv har - den kører Leopard Server.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-08 18:22

TT <nomail@nomail.dk> wrote:
> [...]
> Det ser ud til at det som standard ikke er muligt i 10.4 ifølge nogle
> forum's. Vil bare være sikker, inden jeg køber en server edition.

Nogen /god/ grund til en at du skal bruge en Mac OS X 10.5 Server licens?

Fra : TT

Dato : 09-03-08 18:41

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Nogen /god/ grund til en at du skal bruge en Mac OS X 10.5 Server licens?
Jeg regner med at bruge en mac mini som mit nye mediecenter til musik
samt som min nye webserver. Grunden til at jeg vælger at have det hele
på den samme, er for at undgå at have for meget tændt 24/7.

Server licensen vælger jeg for at få en standard webserver, med apache,
mysql & php. Desuden kan jeg se at der følger værktøjer med at
administrere apache med i forbindelse med bla. flere
domæner....dovenskab,ja. Samtidig kunne det være spændende at se hvad
server versionen kan.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-08 21:48

TT <nomail@nomail.dk> wrote:

> [...]
> administrere apache med i forbindelse med bla. flere
> domæner....dovenskab,ja. Samtidig kunne det være spændende at se hvad

Du kan ikke klare dig med serveradmin alene til administration af
apache. Der er ingen vej uden om /etc/httpd/httpd.conf.

mysql og php burde virke out of the box men min erfaring siger mig at
der altid er ét eller andet der er i udu i Apples builds.

(aka en serverlicens vil ikke løse dine problemer - du er lige så godt
tjent med en alm klient og sætte dig grundigt ind i apache og hitte ud
af hvordan du udskifter apples php build med en der duer med en
tredieparts mysql build)

Du er sikker på at du ikke er bedre tjent med en ubuntu der kører
mythtv og lamp?

Fra : TT

Dato : 10-03-08 07:41

Morten Reippuert Knudsen skrev:
> Du er sikker på at du ikke er bedre tjent med en ubuntu der kører
> mythtv og lamp?

Måske, kan fjernbetjeningen komme til at virke med kombinationen mini,
ubuntu og mythtv?

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-08 08:02

TT <nomail@nomail.dk> wrote:

> Måske, kan fjernbetjeningen komme til at virke med kombinationen mini,
> ubuntu og mythtv?

Det kan man vist umiddelbart - udelukke.

Regn med at den kun virker fra en nyere MacOS X, herunder Server, og
Windows på en Mac med installerede drivere fra Leopard-DVDen.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : TT

Dato : 10-03-08 08:56

Per Rønne skrev:
> Regn med at den kun virker fra en nyere MacOS X, herunder Server, og
> Windows på en Mac med installerede drivere fra Leopard-DVDen.
Nu er ordren sendt afsted på en server edition. Nu håber jeg bare at det
hele kan spille sammen.

Hvis det skulle være en ren webserver, havde jeg helt klart valgt Linux,
men nu har jeg fundet ud af den skal bruges både som mediecenter og
webserver.Man nok gå lidt på kompromis, eftersom det er to meget
forskellige ting.

Og ganske rigtigt slipper man ikke for at skulle pille i bla. php kan
jeg se. Det ser ud til at GD ikke er med som standard.

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-08 09:27

TT <nomail@nomail.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvis det skulle være en ren webserver, havde jeg helt klart valgt Linux,
> men nu har jeg fundet ud af den skal bruges både som mediecenter og

Og en masse andet, som Mail Server, CalDAV-server, fil server og endda
til Virtual Private Network.

> Man nok gå lidt på kompromis, eftersom det er to meget forskellige ting.
>
> Og ganske rigtigt slipper man ikke for at skulle pille i bla. php kan
> jeg se. Det ser ud til at GD ikke er med som standard.

Jeg aner ikke engang hvad du mener med GD - ja, akronymer er dejlige,
ikke?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : TT

Dato : 10-03-08 09:38

Per Rønne skrev:
> Og en masse andet, som Mail Server, CalDAV-server, fil server og endda
> til Virtual Private Network.
VPN, det lyder spændende, så kan det være at jeg kan undgå at have en
SSH porten åben til internettet :)

Der er lidt mere her: http://www.libgd.org/Main_Page

Fra : Per Rønne

Dato : 10-03-08 11:07

TT <nomail@nomail.dk> wrote:

> VPN, det lyder spændende, så kan det være at jeg kan undgå at have en
> SSH porten åben til internettet :)

> Der er lidt mere her: http://www.libgd.org/Main_Page

OK, billedbehandling.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-03-08 17:12

Per Rønne <per@rqnne.invalid> wrote:

> Og en masse andet, som Mail Server, CalDAV-server, fil server og endda
> til Virtual Private Network.

> Jeg aner ikke engang hvad du mener med GD - ja, akronymer er dejlige,
> ikke?

Det er ikke et akronym.