co2 blanding
Fra : michael

Dato : 16-07-01 15:51

Hej NG
Er der en som kender opskriften til at lave den sukkerblanding som gære, og
derved udvikler co2 som kan tilsættes i akvariet. Og hvordan skal den
opbevares, jeg har hørt noget om en flaske.

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 16-07-01 16:19

"michael" <mwma@nne.dk> wrote in message
> [...]
> derved udvikler co2 som kan tilsættes i akvariet. Og hvordan skal den
> opbevares, jeg har hørt noget om en flaske.

Hejsa

Jeg plejer at bruge denne opskrift:
1½ liter plastikflaske,
2 cm sukker i flasken,
fyld lunkent vand i flasken, så vandstanden er ca. 8 cm under kabslen
Dæk overfladen med et tyndt lag tørgær.

Ryst det hele grundigt.

Så forbinder du flasken til en CO2-reaktor/luftsten med noget almindeligt
luftslange.
Flasken kan du stille under akvariet.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Kent Christensen

Dato : 16-07-01 23:06

"Thomas D. Kryger" <thomas@akvariet.dk> skrev i en meddelelse news:3i0vi9.2ea.ln@akvariet.dk...
> [...]
>
> Ryst det hele grundigt.
>
> Så forbinder du flasken til en CO2-reaktor/luftsten med noget almindeligt

Har du haft gode erfaringer med denne metode? Jeg har nemlig forsøgt mig
flere gange, men har haft svært ved at få det til at fungere jævnt over længere
tid.

Vh
Kent

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 17-07-01 05:58

"Kent Christensen" <Jacko@pc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Har du haft gode erfaringer med denne metode? Jeg har nemlig forsøgt mig
> flere gange, men har haft svært ved at få det til at fungere jævnt over

Hejsa

Ja, jeg har det kørende på mit 325l akvarie.
Det kører ujævnt af den simple grund, at i starten skal gæren lige komme
igang først, og i slutningen er sukkermængden lav, så gæren ikke har så
meget at leve af...
Hvis du vil have en stabil forsyning, er der vist ikke nogen anden måde end
at købe et CO2-sæt.

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Søren

Dato : 18-07-01 17:33

man kan tilsætte lidt sukker undervejs

--
SOS - www.overclcokingDK.com
icq#: 102169245

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 17-07-01 23:42

"michael" <mwma@nne.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> opbevares, jeg har hørt noget om en flaske.
>
> NEJ det gør jeg ikke men du skulle se hvordan man gør i KBH siger en ægt
nordjyde!!!
det er nemlig billigt og ser ud til at give dig og ikke kun en indkøbt
maskine indblik i hvormeget og hvordan der skal gødes me co2... ellers er
sukkerblandingen vistnok 2kg sukker 5 liter vand 15 gram hjortetaksalt pr l.
vand og så kan det destilleres efter 14 - 23 dage god hjemmebrænding (tjek
opskrften på en svensk eller norsk side)

jj