<elquapo@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:079b2be8-b7c6-484d-8625-46849881235e@q33g2000hsh.googlegroups.com...
....and now for something completely different
<Er der nogen der har erfaringer med kemiske toiletter i båden?
Da de nye regler om holdingtank blev vedtaget skiftede vi vores gamle
søtoilet (uden opsamling, blot med en pumpe lige ud i vandet) ud med en
Porta Potti i en Ballad, da vi syntes det var for bøvlet at installere en
holding tank. Jeg husker ikke størrelsen. Vi gjorde den fast, hvor det gamle
søtoilet var installeret.
Som Bjarke skriver er det helt afgørende at tømme "underdelen" i tide. Der
sidder godt nok en lille kugle, som viser, hvor meget underdelen er fyldt.
Jeg har engang med gæster ombord oplevet, at vi ikke fik tømt systemet i
tide. Det er bestemt ikke nemt eller behageligt at skulle balancere med hele
enheden op til et havnetoilet, med "herligheder skvulpende rundt" i
overdelen ... Det var pinligt ... Ikke mindst for min søn, som fandt det ret
ulækkert.
Specielt papir kan bruges, men vi besluttede i videst muligt omfang ikke at
putte toiletpapir i "potten", men samlede det op i særlig beholder.
En anden oplevelse - til "skræk og advarsel": På vej fra Göteborg til
Helsingør en varm sommereftermiddag med en af mine sejlervenner, som lider
af "båd-potte-fobi", havde han holdt sig i mange, mange timer, men var
overbevist om, at han kunne holde sig til vi kom i havn. Desværre for ham
løb vi syd for Kullen ind i nordlig strøm fra Sundet og fart over grunden
faldt markant og han "måtte omsider overgive sig" ... Der er et lille låg på
overdelen og imellem overdel og underdel er der en helt tæt lille lem, som
holder indhold og lugt inde i underdelen. Det var som sagt en meget varm
dag, og "potten" havde ikke været brugt i nogle dag. Da han først løftede
låget og derpå åbnede for den lille lem i underdelen, udløstes overtrykket i
underdelen ... og jeg skal spare Jer for yderligere detaljer ...
Det næste jeg - som sad ved pinden - oplevede var, at han kom nærmest
"brølende og flyvende" ud af kahytten, løb agterud i cockpittet og sprang i
vandet ud over hækken - uden vest på, mens båden og jeg fortsatte for fulde
sejl ... Han tog alt sit tøj af og jeg fik vendt og samlet ham - tøjløs - op
igen ... Og han iførte sig sit reservedress ...
Morale: Hvis man har en Porta Potti, skal man åbne den nederste lem
langsomt, før man åbner låget på overdelen!
Iøvrigt: Vi var godt tilfredse med den: Noget "kemi" i underdelen og noget
andet i skyllevandet i overdelen sørger for, at fjerne de ubehagelige dufte
fra potten. Den holdt tæt, selv i ganske kraftige krængninger. Men sørg for,
at den bliver, hvor den skal være - og tøm den i tide!
Hvad tømning angår, har mange havne et særligt tømmested for
"Porta-Pottier" - og skulle alt andet glippe, kan man vel tømme det ud i et
toilet? Jeg havde ingen problemer med at tømme den - udover jeg følte mig
lidt fjollet, når jeg kom gående med "potten" i hånden forbi alle
havneliggerne ... Der er en hældetud, der gør det ganske enkelt at tømme den
og det er også nemt at spule den ren efter tømning. Men det afhænger vel af
ens "sarthedstærskel", hvordan man tackler/oplever den situation ...
Vi havde kapacitet til to-tre-fire dage for tre-fire personer ... Drengene
brugte den kun til "stort" ...
--
mvh
Flemming Torp
Gimle/DEN-61