Skærme
Fijala 3554
Viewsonic P95F USB eller Samsung 900NF
Fra : Flemming Joensson

Dato : 16-07-01 12:15

Dette indlæg har tidligere været postet i grafikkort gruppen af mig, da jeg
i første omgang ikke kunne finde en monitor gruppe. Nu fandt jeg så ud af at
man skulle lede efter skaerm og ikke monitor for at finde jer.
Nå - here goes nothing:

Jeg skal have købt mig en ny skærm (og grafikkort) - det skal være en 19"
tommer skærm og
max pris jeg vil give er ca. 5000.
Det begrænser jo ikke udvalget særlig meget.
Jeg har selv været ved at kigge på diverse reviews og fået begrænset
udvalget til at følgende 2 kunne være af interesse for mig:
Viewsonic p95f usb
Samsung 900NF

Jeg har læst mig til at P95F USB har et monstergodt billede i spil
og også er ret godt til kontorprogrammer. De to ting er også primært
hvad jeg skal bruge min skærm til, men den koster så også ca. 5200

900NF skulle være kanon til fotos, men mindre god (i
forhold til P95F) til spil og officeprogrammer. Til gengæld er den
ca. en tudse billigere.

Da jeg også skal ud og købe nyt grafikkort - og har planer om et Geforce2
eller 3 så bliver den samlede pris jo rimelig høj, og så ville jeg høre om
der var nogen af jer der kan sige mig om det kan betale sig at spare de
ca. 1000 kr på skærmen?
De kan begge køre >100Hz i 1280x1024 og Viewsonic kan køre 92Hz i 1600x1200.
Så mit andet spørgsmål er om 1600x1200 på en 19" skærm er anvendeligt. Jeg
ved at 1280x1024 på en 17" er for småt for mig - i hvert fald i
kontorprogrammer - men hvad siger i - er 1600x1200 på en 19" kun
anvendeligt i spil, eller kan man også bruge det til almindeligt brug?

Jeg ved godt at al snak om monitorer er subjektiv, så bare kom med jeres
mening - det er trods alt 6-9 tusinde afhængigt af skærmmodel og
grafikkort jeg ender med at vælge, så vil jeg jo også gerne være
nogenlunde sikker på at jeg ikke køber noget jeg fortryder igen.

mvh
Flemming

Fra : Hans Pedersen

Dato : 16-07-01 13:49

On Mon, 16 Jul 2001 13:14:41 +0200, "Flemming Joensson"
<joensson@cs.auc.dk> wrote:

>men hvad siger i - er 1600x1200 på en 19" kun
>anvendeligt i spil, eller kan man også bruge det til almindeligt brug?

I Windows kører jeg 1600x1200 i 85 Hz på min Compaq P900, og man bør i
hvert fald ikke køre med en højere opløsning med sådan en 19". Det er
småt, men jeg kan godt "følge med".

I SuSE Linux med KDE kører jeg 1280x1024, og det er meget passende, da
jeg ikke har brug for så stort et skærmareal, pga. muligheden for at
køre med flere desktops.

Hans Pedersen, Esbjerg
http://h2ns.dk
ICQ# 9178476