Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Har I prøvet Keepit.com? (til backup af fi~
Fra : Jan

Dato : 02-03-08 16:25

Jeg påtænker at gøre brug af en af de "online lagertjenester" der findes på
nettet, til løbende backup af alle mine vigtige filer (min digitale
fotosamling m.v.).

Er der nogen af Jer der har prøvet det danske Keepit.com? Jeg har tidligere
læst en tråd hvor der blev "øffet" lidt over funktionalitet og performance,
men måske det er blevet bedre sidenda? Jeg ved der findes flere alternativer
til Keepit.com (bl.a. Idrive.com), men Keepit er dansk, med dansk
brugergrænseflade, hvilket tiltaler mig, sammen med den rimelige pris (kr.
29,- pr. mdr).

Erfaringer/respons ønskes!

P.f. tak / mvh Jan

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-03-08 16:51

"Jan" <j@mailinvalid.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (bl.a. Idrive.com), men Keepit er dansk, med dansk
> brugergrænseflade, hvilket tiltaler mig, sammen med den rimelige

Jeg kender godt nok ikke Keepit, men jeg bruger TDC's Webdisk på 1
GB. Den er gratis og ganske glimrende. Man kan så udvide den til 10
GB, som koster 39,- kr. pr. md. Der bliver taget automatisk backup.
Det er jo nok begrænset hvor mange digitale billeder der kan være på
1 GB, men hvis man komprimerer dem, kan der da være en del.

Jeg har indstillet den til at tage backup en gang om ugen.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Jan

Dato : 02-03-08 17:02

"Tove Krieger" skrev:
> Jeg kender godt nok ikke Keepit, men jeg bruger TDC's Webdisk på 1 GB. Den
> er gratis og ganske glimrende. Man kan så udvide den til 10 GB, som koster
> 39,- kr. pr. md.

P.t. har jeg 15GB jeg skal ha' lavet backup af, så TDC blir det ikke. Men
tak for tippet :)

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 02-03-08 18:07

Jan wrote:

> P.t. har jeg 15GB jeg skal ha' lavet backup af, så TDC blir det ikke. Men
> tak for tippet :)

Så er det vel både nemmere og billigere at brænde en 3-4 DVD'er.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jan

Dato : 02-03-08 18:54

"Niels Riis Ebbesen" skrev:
> Så er det vel både nemmere og billigere at brænde en 3-4 DVD'er.

Njarh ... det har jeg såmen allerede. Men hvad hvis hytten brænder? Så er
den fysiske backup ikke meget bevendt. Jeg har godt nok nogle backups/skiver
liggende hjemme ved mine forældre, men det nemmeste vil være hvis der køres
automatisk backup.

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 02-03-08 20:09

"Jan" <j@mailinvalid.dk> skrev :

>Jeg har godt nok nogle backups/skiver
>liggende hjemme ved mine forældre, men det nemmeste vil være hvis der køres
>automatisk backup.

Og du tør stole på at en sådan service ikke lige pludselig går
ned?

Forhåbentlig har de noget backup.

Eller at de bare lige pludselig lukker og er ligeglade med
kunderne?
--
Kerim

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-03-08 20:22

"Kerim Ellentoft" <kerim@mail.tele.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> ned?
>
> Forhåbentlig har de noget backup.
>
> Eller at de bare lige pludselig lukker og er ligeglade med

Hvis man vil være sortseer kan man vel også være det :)
Chancerne for du får du brug for backuppen og det pågældende firma lukker -
det er vel noget nær ikke eksisterende.

En anden mulighed er at falde over en DAT40 og køre det ud på tape istedet.

--
/Dennis
HP DL 360 Server sælges

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-03-08 21:10

Dennis Pedersen wrote:

> [...]
> det er vel noget nær ikke eksisterende.
>
> En anden mulighed er at falde over en DAT40 og køre det ud på tape istedet.

Det er der vist ikke andre end firmaer der anvender idag, og de anvender
den helt store type.

Mange mindre firmaer anvender USB harddiske, som de så gemmer i en bank,
billigere og meget nemmere og hurtigere når data skal access.

Men til os dødelige er raid/Windows Home Server, og evt. extern plads
rigeligt.

Jeg har selv en Windows Home Server, hvor jeg har fortalt hvilke foldere
der skal spejles så data altid er på 2 ud af de 4 diske der er i
systemmet, det fungerer upåklageligt.
Samtidigt har jeg de vigtigste filer spejlet til min externe server.

/Søren

Fra : Bo Andersen

Dato : 02-03-08 21:32

> [...]
>
>Mange mindre firmaer anvender USB harddiske, som de så gemmer i en bank,
>billigere og meget nemmere og hurtigere når data skal access.

Ja, men det er ikke nær så sjovt som bånddrev.
har selv et LTO og et DLT drev. (Der er næsten noget C64 over det

> [...]
>det fungerer upåklageligt.
>Samtidigt har jeg de vigtigste filer spejlet til min externe server.

Vær opmærksom på at RAID ikke har noget med backup at gøre.
Det er 'kun' diskreduandans, så dit system har en højere 'oppe-tid'
Hvis lynet/brand/ekspolsion/terror/tyveri eller Dolph slår ned er dit RAID
ikke meget bevendt som backup.
Du er jo så dog sikret på den eksterne (fysiske ?) server.

Fra : Søren Reinke

Dato : 02-03-08 21:59

Bo Andersen wrote:

> Ja, men det er ikke nær så sjovt som bånddrev.
> har selv et LTO og et DLT drev. (Der er næsten noget C64 over det

Lige netop, old school.

> [...]
> ikke meget bevendt som backup.
> Du er jo så dog sikret på den eksterne (fysiske ?) server.

Jeg ved udmærket hvad en RAID er for en størrelse.

Den disk redundans er skam også vigtigt vist den ene disk dør.
Det drejer sig om data sikkerhed.

p.s. Hvis dolph kommer og smadrer mine diske, ville jeg være stolt :)

/Søren

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-03-08 21:58

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
Dennis Pedersen wrote:

>Det er der vist ikke andre end firmaer der anvender idag, og de anvender
>den helt store type.

Præcis derfor en DAT40 er til at komme til for menneskepenge :)

>Mange mindre firmaer anvender USB harddiske, som de så gemmer i en bank,
>billigere og meget nemmere og hurtigere når data skal access.

Som skrevet anden steds er harddiske noget gris.
Folk glemmer typisk at skifte dem så det er den samme disk der er sat til
altid.
En disk har heller ikke samme holdbarhed som et bånd.

Jeg ville aldrig nogensinde turde bassere min backup på disk.
Her i huset ryger det på tape, en anden fysisk maskine og offsite via ahsay
(ja jeg er lidt parnoid :))

--
/Dennis
HP DL 360 Server sælges

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-03-08 20:45

Kerim Ellentoft <kerim@mail.tele.invalid> writes:

> Og du tør stole på at en sådan service ikke lige pludselig går
> ned?

De fraskriver sig ethvert ansvar, hvis det går ned.

> Forhåbentlig har de noget backup.

De tager backup ca. en gang i ugen. Og synes selv det er helt
fantastisk: "Ja, det er rigtigt! Selv hvis det utrolige skulle ske, at
et af vores moderne, overvågede servercenter skulle gå ned, så har vi
en ekstra kopi af data et andet sted - vi tager kort sagt backup af
backuppen."

Mvh Trine

Fra : EnjoyNews

Dato : 03-03-08 00:16

> Så er det vel både nemmere og billigere at brænde en 3-4 DVD'er.
>
> --

Jo hvis DVD'erne holder

DVD skiver er absolut ikke holdbare i længden. Eller rettere i meget kort
tid faktisk...

Fra : -= JF =-

Dato : 03-03-08 00:46

EnjoyNews skrev:

> Jo hvis DVD'erne holder
>
> DVD skiver er absolut ikke holdbare i længden. Eller rettere i meget kort
> tid faktisk...

Jeg synes det største problem var at huske at foretage backup'en og
holde rede på hvad der var gemt, og hvad der ikke var

Det eneste jeg tager backup af privat er vores fotos, og der har jeg i
et par år brugt Googles Picasa, og har købt lagerplads for 25$ om året.
Kan ikke lige huske hvor meget plads man får, men det overstiger
rigeligt mit behov et pænt stykke ud i fremtiden.

--
Mvh. John

Fra : Per Hansen

Dato : 03-03-08 01:18

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote in

> Så er det vel både nemmere og billigere at brænde en 3-4 DVD'er.

Der er også ekstern harddisk og USB sticks.
Du kan idag godt få USB'ere på op til 32GB

--
Per Hansen

Fra : Frank Leegaard

Dato : 03-03-08 02:56

Jan wrote:

> P.t. har jeg 15GB jeg skal ha' lavet backup af, så TDC blir det ikke.
> Men tak for tippet :)

Der fåes nu 16 GB USB sticks til rimelige penge. Hvad med sådan een?

15 GB over internettet er ikke det allerbedste. Hvis den slags ting tager
til, overhaler det snart P2P traffikken i dens ødelæggelse af den
tilgængelige båndbredde.

/F

Fra : Per Hansen

Dato : 03-03-08 10:52

"Frank Leegaard" <frankFJERN@superbruger.dk> wrote in

> Der fåes nu 16 GB USB sticks til rimelige penge. Hvad med sådan een?

Ork, de fåes helt op i 32GB.
SHG har sådan en fra Corsair til 1300kr.

--
Per Hansen

Fra : Bo Kristensen

Dato : 14-03-08 16:56

Jeg har købt et år på Keepit Unlimited den 21.02.2008
Det er endnu ikke lykkedes at konstatere om det virker - min til dato eneste
gendannede backup var tom! - på trods af at programmet viser at den fylder
9,14 GB.
Med mindre du er frisk på en beta oplevelse vil jeg ikke anbefale Keepit.
- det er synd for konceptet er ok for mig at se og jeg gider ikke give mig i
kast med oversøiske operatører.

mvh Bo

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 02-03-08 18:06

> [...]
> Jeg påtænker at gøre brug af en af de "online lagertjenester" der findes
> på nettet, til løbende backup af alle mine vigtige filer (min digitale

Jeg kan varmt anbefale ahsay - den sælger vi til alle kunderne på arbejdet
og det spiller bare.
Det fungerer rigtig godt. Har prøvet at hente deres klient ned og den ser
mildest talt ikke specielt overbevisende om.
Ahsay er brandet som mange mærkelige navne worldwide - så det nemmeste er
vist at tage en reference list på deres site.

/Dennis

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 02-03-08 20:42

"Jan" <j@mailinvalid.dk> writes:

> [...]
> til Keepit.com (bl.a. Idrive.com), men Keepit er dansk, med dansk
> brugergrænseflade, hvilket tiltaler mig, sammen med den rimelige pris (kr.

Har du læst deres betingelser?

Hvis du gemmer noget som helst, som du ikke har ret til at
offentliggøre, så kan de lukke din konto uden varsel. Det kunne f.eks.
være de testbilleder der altid ligger i Windows eller en lydfil hentet
fra Bibliotekernes Netmusik. Eller billeder en anden har sendt til
dig, for at du skal se på dem.

Du risikerer også lukning, hvis de vurderer at du foretager handliger,
der udgør en uforholdsmæssig stor byrde på deres servere. Og det er
deres vurdering.

De påtager sig i øvrigt intet ansvar for uvedkommendes overvågning
eller opsamling af eller adgang til dine oplysninger. Så hvis andre
får adgang til dine filer på deres servere, så er det bare synd og
ikke deres problem.

Hvis de vurderer at have brug for at læse dine data, så forbeholder de
sig ret til at gøre det.

De vil aldrig nogensinde få adgang til nogle af mine filer!

Mvh Trine

Fra : Nicolai Lang

Dato : 02-03-08 21:15

On Sun, 2 Mar 2008 16:25:00 +0100, "Jan" <j@mailinvalid.dk> wrote:

>Erfaringer/respons ønskes!

Har brugt https://www.nordic-backup.com/ til backup fra 7-8 maskiner
(Linux & Windows) i 2 år nu. Bruger vist pt. 13,2 GB.

Kan kun abefales. Keepit har ikke (endnu) Linux klient, derfor har jeg
ikke overvejet dem.

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Bo Andersen

Dato : 02-03-08 21:45

> [...]
> med dansk brugergrænseflade, hvilket tiltaler mig, sammen med den rimelige

Engelsk brugerflade, men jeg synes det er ret nemt.
www.mozy.com
2GB free. (den de kalder 'Mozy home', og er den jeg account jeg har)
eller unlimited for US$4,95/md og med dagens $-kurs er det vel fair nok.
Jeg kan køre op til ca 650kBit upload på en 768kbit forbindelse så det er
vel OK.
Se evt. indlæg og respons i indlægget fra Hans Kruse d.31-01-2008 i
dk.fritid.foto.

Prøv den, det er jo gratis.
Venligst, Bo Andersen.

Fra : Jan

Dato : 02-03-08 21:48

"Bo Andersen" skrev:
> Prøv den, det er jo gratis.

Tak Bo.
Ja, det er ikke andet for at jeg må prøve de forskellige muligheder.

Fra : -= JF =-

Dato : 03-03-08 00:39

Bo Andersen skrev:

> Prøv den, det er jo gratis.

Mener også at Keepit giver 2 GB gratis lager.

--
Mvh. John

Fra : Lars

Dato : 02-03-08 22:05

> [...]
> med dansk brugergrænseflade, hvilket tiltaler mig, sammen med den rimelige

Jeg har ikke prøvet Keepit men bruger Idrive-E og det fungerer upåklageligt.
Se nedenstående artikler i PC World hvor de rer test af forskellige backup
systemer, det kommer nemlig meget an på behov hvad der passer dig:
http://www.pcworld.dk/art/8564?page=1
Se også http://www.pcworld.dk/art/9325?a=search&i=0
Lars

Fra : Dan Andersen

Dato : 03-03-08 10:13

"Jan" <j@mailinvalid.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Erfaringer/respons ønskes!
>
> P.f. tak / mvh Jan
>
> Har ingen erfrainger med de angivne forslag, men jeg har selv stor glæde
Her for du 510Gb plads for kun 39 kr. pr. mdr.
Det er dog er webhotel, så du skal selv sørge for upload, men alligevel.
Fungerer 100 % tilfredsstilende. Hvis du klikker på linket på mn hjemmeside,
får du yderligere 25 Gb oveni!

Du er meget velkommen til evt. at ringe til mig hvis du har spørgsmål.

PS! Jeg har intet med servage.net at gøre ellers.

Mvh. Dan Andersen - tlf. 40114555 - www.dbamott.dk

Fra : molped

Dato : 03-03-08 06:10

On 2 Mar., 16:25, "Jan" <j...@mailinvalid.dk> wrote:
> [...]
> til Keepit.com (bl.a. Idrive.com), men Keepit er dansk, med dansk
> brugergrænseflade, hvilket tiltaler mig, sammen med den rimelige pris (kr.

Hej!

Jeg har brugt www.carbonite.com i et års tid nu uden problemer.
Jeg betaler 50$ (Ca.250 kr.) /år.
Til denne pris får jeg ubegrænset diskplads (Størrelsen af min backup
er foreløbigt ca. 45GB) og et klientprogram, der passer sig selv.
Programmet integrerer sig med Windows Explorer, og her kan man bl.a.
markere hvilke filer/foldere, der skal sikkerhedskopieres.
Ligeledes kan man i Explorer se en lille farvemarkering ved hver fil/
folder, der viser, om der er taget backup eller ej, ligesom det er
muligt at genfinde ældre versioner af en fil.
Backup foregår i baggrunden, når PC og internetforbindelse er ledig.

For at undgå at satse på én hest, tager jeg dog stadig backup på DVD-
skiver.

Fra : molped

Dato : 04-03-08 01:50

> [...]
> til Keepit.com (bl.a. Idrive.com), men Keepit er dansk, med dansk
> brugergrænseflade, hvilket tiltaler mig, sammen med den rimelige pris (kr.

Hej!

Jeg har ikke prøvet Keepit, men jeg tror, du får mere for pengene med
www.carbonite.com, som jeg selv har brugt i et års tid.
Du giver 50$ (245 kr.) /år for ubegrænset lagerplads. For tiden har
jeg omkring 45GB backup liggende der.
Du installerer et lille klientprogram, som tager backup af de ønskede
filer/foldere, når PC og internetforbindelse er ledige.
Programmet integrerer sig med Windows Explorer, så du vha.
farvemarkeringer hele tiden kan se, om en fil eller folder er
sikkerhedskopieret.
Jeg supplerer dog stadig med backup til DVD-skiver.

Fra : Jens

Dato : 06-03-08 09:56

> [...]
> til Keepit.com (bl.a. Idrive.com), men Keepit er dansk, med dansk
> brugergrænseflade, hvilket tiltaler mig, sammen med den rimelige pris (kr.

For lige at besvare det oprindelige spørsmål i stedet for at lege
paranoid sikkerhedsekspert, så vil jeg på det kraftigste fraråde
keepit.com. Jeg købte deres løsning til private med ubegrænset plads
d. 19 februar og installerede omgående programmet. Siden da er det
ikke lykkedes at lave en eneste backup. Jeg har prøvet at bede om at
få lavet en lille backup efter jeg fandt ud af at systemet ikke kunne
klare min 11000 filer på ialt 7 GB.

Der har været endeløse undskyldninger og forklaringer på deres blog om
at et cluster var overbelastet og et nyt sat i drift. Jeg tillod mig
at spørge til reelle datoer for hvornår min backup ville fungere i
stedet for en masse varm luft. Resultat: min kommentar blev slettet.
Den indeholdt intet som jeg ikke ville sige til en hvilken som helst
person direkte til deres ansigt. Det er efter min mening udtryk for
dårlig moral at lødige kommentarer på deres blog slettes uden videre.

Jeg skulle efter sigende (jvf. en mail indeholdende et billede med
tekst i?!? fra keepit support) være flyttet til det nye fantasktiske
cluster 2 i starten af uge. Min maskine har været tændt uafbrudt siden
jeg installerede programmet, og lige lidt hjælper det.

Endnu mere interessant er det at jeg har forsøgt at restore nogle af
de partielle backups der er lavet. Hver gang jeg forsøger at restore
noget som helst, så fryser GUI'en, og der sker intet før jeg slår
processen ihjel. Derefter går der så nogle timer før servicen kan
forbinde til keepit fordi "min øgle nok er i brug på en anden
computer"...

Jeg har nu besluttet mig for at droppe keepit helt. Jeg er desværre
ude over de 14 dages returret, men jeg vil hellere afskrive pengene
end fortsætte med at slås med keepit. Hele ideen var jo at det skulle
være en no-hassles løsning.

I øvrigt tak til andre kommentatorer ang carbonite og mozy. Jeg vil
teste begge løsninger, forhåbentligt virker mindst en af dem. De kan i
hvert fald ikke være dårligere end keepit.