Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Tidskrævende at fotoprinte?
Fra : Martin Larsen

Dato : 29-02-08 08:54

Hej gruppe

Jeg overvejer at investere i en ny fotoprinter af rigtig god kvalitet da
vi lige har fået en vidunderlig, lille baby, og jeg vil gerne gøre noget
ud af baby/børneportrætter

Epson R2400 eller HP B9180 er i tankerne.

Men så er det jeg tænker på: er det meget tidskrævende hvis man vil have
de sublime print ud af sådanne printere? Altså, skal man fedte med
profiler og kalibreringer hver gang man vil printe et billede, og skal
man printe hvert billede flere gange indtil det sidder lige i øjet?

For så meget tid har jeg lige akkurat ikke med en ny baby! Og så kunne
jeg jo lige så godt overveje en god printer i en hel anden prisklasse,
som fx Canon pixma ip4300.

Og forresten, hvad koster det sådan cirkus at skrive et foto ud i bedste
kvalitet, inkl. papir:

- for 10 x 15 ?
- for A4 ?
- for A3?

Det er bare for at få en ide om prisklassen...

Hilsen og tusind tak på forhånd!

Martin

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-02-08 09:20

Martin Larsen skrev:
> [...]
> - for A4 ?
> - for A3?
>
> Det er bare for at få en ide om prisklassen...

Kan kun udtale mig om hvad jeg kender: En R2400 (havde en HP 8750 (?)
der blev returneret da den ikke kunne lave s/h sort/hvid)
Papir +A3 (Epsons bedste semigloss): ca 20 kr, blæk anslås til 10 kr =
30 kr for et print.
Din skærm skal kalibreres og benytter du Photoshop eller Ligtroom samt
org. papir/blæk (uorg., med profil/der passer til kan måske bruges,
måske ikke) kan udprintningen ske med ret stro forudsigelighed, men det
kan vi komme tilbage til -

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Martin Larsen

Dato : 03-03-08 19:07

Ole Larsen wrote:

> Kan kun udtale mig om hvad jeg kender: En R2400 (havde en HP 8750 (?)
> der blev returneret da den ikke kunne lave s/h sort/hvid)

Er nu ret tændt på R2400. Men der er efterhånden 2 1/2 år gammel, så jeg
tænker på om der mon ikke er en afløser på trapperne. Har du evt.
kendskab til dette?

Hilsen
Martin

Fra : Bo Bjerre

Dato : 29-02-08 09:25

Martin Larsen wrote:

> [...]
> profiler og kalibreringer hver gang man vil printe et billede, og skal
> man printe hvert billede flere gange indtil det sidder lige i øjet?

En ting, der er vigtigt (hvis det skal være let) er at bruge samme
farvestoffer og samme papir HVER gang. Og at du har en profil af den
kombination. Herefter er det farvestyring gennem dine programmer og
erfaring, der hjælper. Og nej: man skal ikke printe flere gange, for at
ramme. -så bliver det osse for dyrt.

Hans Kruse skrev en artikel den 11 januar på
http://hans-kruse.blogspot.com/ som er god at læse

Bo //

Fra : emj

Dato : 29-02-08 12:00

Martin Larsen skrev:

>Og så kunne
>jeg jo lige så godt overveje en god printer i en hel anden prisklasse,
>som fx Canon pixma ip4300.

kan anbefales.
Jeg bruger
sRGB Color Space Profile.icm og lader Printeren om resten.
og synes jeg får utroli flot gengivelse på fotopapir, hvor jeg
selvfølgelig KUN bruger Canons fotopapir og selvfølgelig bruger
original canonblæk.

Hilsen emj

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-03-08 11:35

emj wrote:

> kan anbefales.

Klarer den også s/h og sepia med et godt resultat?

Hilsen
Martin

Fra : emj

Dato : 01-03-08 12:39

Martin Larsen skrev:

>Klarer den også s/h og sepia med et godt resultat?

Sepia har jeg aldrig prøvet, men s/h og gråtone klarer den perfekt.
Den er udstyret med 2 forskellige sorte patroner.
Problemet med mange farveprintere er netop at sort ikke udskrives som
sort, men det problem har IP4300 ikke.

Hilsen emj

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-03-08 22:18

emj wrote:

> [...]
> Den er udstyret med 2 forskellige sorte patroner.
> Problemet med mange farveprintere er netop at sort ikke udskrives som

Lyder som en fornuftig printer!

Umiddelbart kan jeg dog ikke finde IP4300 på edbpriser.dk, men derimod
IP4500. Er dette en nyere udgave af den samme?

Hilsen
Martin

Fra : emj

Dato : 01-03-08 22:37

Martin Larsen skrev:

>Umiddelbart kan jeg dog ikke finde IP4300 på edbpriser.dk, men derimod
>IP4500. Er dette en nyere udgave af den samme?

Ja, den ligner til forveksling og prisen er også den samme. Den eneste
forskel jeg lig kan se er, at den også umiddelbart kan bruges til
Vista.

Hilsen emj

Fra : Jan Vestergard

Dato : 29-02-08 17:15

Martin Larsen wrote:
> Men så er det jeg tænker på: er det meget tidskrævende hvis man vil
> have de sublime print ud af sådanne printere?

Lidt i starten - men når først man får styr på det, så er det ikke så
slemt.

Men det kan hurtigt blive dyrt, hvis du skal lave mange billeder -
økonomisk er der ingen fordel ved at printe selv - der er fotohandleren
og især supermarkederne betydelig billigere - og de fleste får lavet
billederne samme steder, så der er ikke meget forskel på kvaliteten.

Men "Print selv" har den fordel, at du får billederne med det samme.....

Jan

Fra : Martin Sørensen

Dato : 01-03-08 01:56

> [...]
> fotohandleren og især supermarkederne betydelig billigere - og de
> fleste får lavet billederne samme steder, så der er ikke meget

Nogle af butikkerne har også en ICC farveprofil man kan bruge - så burde man
vel også kunne få et forudsigeligt resultat hver gang eller hvad?
http://www.billedbutikken.dk/ har det ihvertfald, men jeg har aldrig brugt
det, så jeg kan ikke udtale mig om kvaliteten.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : emj

Dato : 01-03-08 09:47

Martin Sørensen skrev:

>Nogle af butikkerne har også en ICC farveprofil man kan bruge -

Jeg troede man var nødt til at brube *.ICM profiler til windows.
Hilsen emj

Fra : Martin Larsen

Dato : 01-03-08 11:43

Jan Vestergard wrote:

> Men det kan hurtigt blive dyrt, hvis du skal lave mange billeder -
> økonomisk er der ingen fordel ved at printe selv - der er fotohandleren
> og især supermarkederne betydelig billigere

Gælder dette ikke kun for 10 x 15 print? Her i tråden anslås et A3 foto
på Epson R2400 at koste ca. 30 kr for papir+blæk, vil det ikke være
langt dyrere hos fotohandleren?

> Men "Print selv" har den fordel, at du får billederne med det samme.....

Ja, netop. Plus at den hurtige feedback vel giver mulighed for præcis de
fotografisk udtryk man søger. Jeg tænker på at hvis man skal vente flere
dage på hvert billede, så tager det unægteligt et stykke tid før man får
tunet billedet så det sidder lige i øjet. Jeg tænker her ikke på
dagligdagsbilleder, men mere "fine art" fotos hvor man er virkeligt
indstillet på at kæle for billedet.

Hilsen
Martin

Fra : ;o\)-max-

Dato : 02-03-08 06:09

"Martin Larsen"

> [...]
> Jeg tænker her ikke på dagligdagsbilleder, men mere "fine art" fotos hvor man er
> virkeligt indstillet på at kæle for billedet.

Det er slet ikke så enkelt - og din titel på tråden er velvalgt.
Det er nemmelig snothamrende tidskrævende og kostbart
at lege fototrykker. Det starter ofte helt fint, med wow der
er sku et billede, nårh ja ungen er lidt grisse farvet og der er
lidt striber og lidt plamager hist og pist, vi laver liiiige et nyt
print med andre indstillinger.. Adskillige dage senere har man
et billede af ungen i alle regnbuens farver, så tjekker man
nyhedsgruppen og blir KRAFTIGT rådet til at sætte sig
ind i tingene og bla. investere nogle flere tusinde i en kalibrator,
googeligoogeli, aargh skærmen er jo for gammel og utjekket,
tilbage til gruppen, hvilken skærm - ooohh oooh den skal være
30" og ikke koste under en bondegård, mindre kan gøre det,
men det er så på eget ansvar og absolut ikke noget der giver,
RESPEKT, trulle rulle klik klik tomt dankort, så er farmand
her endelig klar til at lave proff kvali print af lille Børge - njaa
det ligner sku stadig noget lomme kamera knips, tilbage til
gruppen, hva nu - no problemo vi er her for at hjælpe. Nu skal
du bare lære at tage bedre billeder, og så anbefales det klart
at have photoshop CS3 som de fleste af os jo bruger, det er
ikke så svært når man først har sat sig ind i det, en 3-4 bøger
og 20-30 timers video, og så ellers øve sig i at se.. Det kører
jo fint, specielt nu hvor lillemor er flyttet ind med mælkemanden,
og ungen er bosat i Århus med 3 fine unger, man ikke liiige kan
huske navnene på, men eeen af dagene skal man faneme over
og besøge dem og tage nogle kanon fede billeder, som man
så kan printe ud og sende til dem.. Uhm måske man skulle vente
til foråret og se om ikke der kommer en bedre model, kamera,
og så den nye Epson der er så meget snak om til efteråret, fanme
maaand det blir bare hujende feeeeedt.. Det er som et par brokhoveder
er inde på i søstergruppen "billedsnak" et sprøgsmål om forventning
og enthusiasme og sefølig fælleskabet, uden fælleskabet er man
lost og ricikerer let at logge på Pixum og bestille sine billeder, der
så dumper ind a døren 2-3 dage senere og faktisk ikke er så ringe
endda, selv de sort hvide står bedre end det man kunne trylle ud af
multigrade i gamle dage, og damn mand bankrådgiveren ringer og
skriver i een uendelighed om ikke det snart var smart at investere,
i noget der giver lidt bedre afkast.. Men på spørgsmålet om det
er tidskrævende at fotoprinte, nixen bixen, livet er liiiige præcis,
lang nok til at man kan nå det, så velkommen i gruppen Martin,
det skal nok blive hygsomt.. -max-