Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Layers i Photoshop 7
Fra : Per, Herringe

Dato : 25-02-08 23:53

Hej
Er det muligt at arbejde med Layers når man arbejder med RAW- og TIFFfiler.
Jeg er ved at opdage RAWfilernes lyksaligheder, men savner bl.a.
Highpass-sharpening fra arbejdet med Jpeg-filerne.

--
MVH Per, Herringe

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-02-08 09:39

On 2008-02-25 23:52:43 +0100, "Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> said:

> [...]
> Jeg er ved at opdage RAWfilernes lyksaligheder, men savner bl.a.
> Highpass-sharpening fra arbejdet med Jpeg-filerne.

Du kan arbejde i med layers i alle filer du kan åbne i photoshop. Men
jeg vil nabefale at eksportere dine RAW billeder som PSD fra raw
konverteren.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : SpookiePower

Dato : 26-02-08 16:03

Thomas Schreiber wrote:

> Du kan arbejde i med layers i alle filer du kan åbne i photoshop. Men
> jeg vil nabefale at eksportere dine RAW billeder som PSD fra raw
> konverteren.

Jeg syntes da ikke at have oplevet at man kan arbejde i layers
med raw-filer ? Hvis man konvertere dem til feks Tiff, så kan man
arbejde i layers ved brug af Photoshop. Men måske har jeg overset
noget ?

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-02-08 17:48

On 2008-02-26 16:03:11 +0100, SpookiePower <boxjunk2600@gmail.com> said:

> Jeg syntes da ikke at have oplevet at man kan arbejde i layers
> med raw-filer ?

Du kan ikke "åbne" en rawfil. Du kan eksporere raw data til et andet format.
> Hvis man konvertere dem til feks Tiff, så kan man
> arbejde i layers ved brug af Photoshop. Men måske har jeg overset
> noget ?

Ja det tror jeg du har. Læs evt. mere her:
http://thsch.com/blog/2008/02/05/jpg-raw-eller-dng/

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : SpookiePower

Dato : 26-02-08 18:28

Thomas Schreiber wrote:

> Du kan ikke "åbne" en rawfil. Du kan eksporere raw data til et andet
> format.

> Ja det tror jeg du har. Læs evt. mere her:
> http://thsch.com/blog/2008/02/05/jpg-raw-eller-dng/

Igen har jeg måske overset noget, men jeg syntes ikke jeg i
din tekst kan se, at man kan arbejde med layers i en raw file.
Jeg har heletiden været af den overbevisning at en rawfile skulle
konverteres til et andet format, får man kunne få lov til at
arbejde med layers. Jeg ved at man kan justere en raw file, men
layers funktionen, har jeg ikke set.

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 26-02-08 19:09

On 2008-02-26 18:27:39 +0100, SpookiePower <boxjunk2600@gmail.com> said:

> Igen har jeg måske overset noget, men jeg syntes ikke jeg i
> din tekst kan se, at man kan arbejde med layers i en raw file.

Det står der heller ikke direkte. Men i og med, at RAW formatet er
ikke-destruktiv, kan du ikke editere i pixels, ligesom du heller ikke
kan arbejde i lag.

> Jeg har heletiden været af den overbevisning at en rawfile skulle
> konverteres til et andet format, får man kunne få lov til at
> arbejde med layers.

Det er korrekt, og som jeg skrev, så er PSD formatet et oplagt valg.

> Jeg ved at man kan justere en raw file, men
> layers funktionen, har jeg ikke set.

Den findes ikke.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Hans Kruse

Dato : 26-02-08 20:42

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in message

> [...]
> med raw-filer ? Hvis man konvertere dem til feks Tiff, så kan man
> arbejde i layers ved brug af Photoshop. Men måske har jeg overset

Det giver ikke mening at tale om at arbejde med layers i et bestemt
filformat. Alle filformater, der kan åbnes i Photoshop bliver til et
workspace i Photoshop og det er der man arbejder med layers. Når man så vil
gemme resultatet igen, så beslutter man sig til et filformat, f.eks. PSD,
som kan indeholde layers så de kan benyttes igen senere. JPG kan f.eks. ikke
indeholde layers. Når vi taler om RAW så er der nogle Photoshop versioner,
som kan åbne RAW filer via Adobe Camera RAW (aka. ACR) og når disse er
åbnede så er de ikke RAW filer længere.
Mvh,
Hans

Fra : Per, Herringe

Dato : 26-02-08 23:31

I meddelelse: 47c3d033$0$90275$14726298@news.sunsite.dk
skrev Thomas Schreiber bl.a. (kan være lidt forkortet) :

> Du kan arbejde i med layers i alle filer du kan åbne i photoshop. Men
> jeg vil nabefale at eksportere dine RAW billeder som PSD fra raw
> konverteren.

Jeg hopper lige lidt tilbage og uddyber

Der er rigtig meget jeg ikke ved og sikkert meget jeg burde gøre anderledes,
men lad mig kort beskrive hvad jeg gør:

Da jeg fik mit Nikon D200 fik jeg instaleret forskellige Nikon-programmer -
husker ikke lige rækkefølgen, men før det kunne min Photoshop ikke åbne
RAWfilerne. Det kan den så nu, når jeg klikker på en RAW fil i filebrowseren
kommer der et vindue hvor jeg kan justere whitebalance og eksponering. Så
åbner jeg filen og justerer forskellige ting, levels og unsharp mask f.eks.
Jeg har prøvet at lade kameraet gemme i både RAW og Jpeg. og får det klart
bedste resultat med RAWfilerne, i hvert fald når jeg tager et udsnit og
printer på min Selphy er forskellen til at se (som at hive
beskyttelsesfilmen af skærmen ). Bagefter gemmer jeg så i TIFF, der som
jeg har forstået der er uden komprimering (tab?)
Jeg har også prøvet at gemme i PSD, men her kan jeg heller ikke arbejde med
Layers - menuen er simpelthen grå. (Også når jeg genåbner de gemte TIFF og
PSD)
Jeg har også prøvet at lade Nikon Picture Projekt eksportere RAWfilen til
TIFF (så får jeg ikke umiddelbart mulighed for at justere eksponering og
Whitebal.), men når jeg åbner den gemte TIFF får jeg heller "lov" at arbejde
i Layers.

Er det min udgave af Photoshop der er forældet eller mig der løber sur i
processen et eller andet sted?

--
MVH Per, Herringe

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 27-02-08 10:12

On 2008-02-26 23:31:18 +0100, "Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> said:

> [...]
> i Layers.
>
> Er det min udgave af Photoshop der er forældet eller mig der løber sur i

Læs evt. http://thsch.com/blog/2008/02/05/jpg-raw-eller-dng
Du er velkommen til at ringe til mig, så kan jeg forklare dig det over
telefonen, hvis det har interesse - 26 27 28 18

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Per, Herringe

Dato : 27-02-08 23:40

I meddelelse: 47c52977$0$90265$14726298@news.sunsite.dk
> [...]
> Du er velkommen til at ringe til mig, så kan jeg forklare dig det over
> telefonen, hvis det har interesse - 26 27 28 18

Tak for tilbudet, jeg læser lige først

--
MVH Per, Herringe

Fra : Per, Herringe

Dato : 28-02-08 10:50

> [...]
> Du er velkommen til at ringe til mig, så kan jeg forklare dig det over
> telefonen, hvis det har interesse - 26 27 28 18

Jeg har nu læst din blog og er blevet lidt klogere på begreberne. Jeg har
også prøvet at instalere DNG-converteren. De filer der kom ud af det kunne
jeg så ikke åbne og efter et netsearch kom jeg til Adopes side der sagde at
der ikke var codex til den pågældende fil endnu.
Jeg prøvede så at downloade en prøveversion af CS3 - så virker alt som det
skal, så det er nok en update der skal til. Og der er vildt mange
indstillingsmuligheder når NEF filerne importeres.
Er det så vigtigt at indstille i importeringen, eller kan jeg med ligeså
godt resultat (kvalitetsmæssigt) ændre og justere efter importeringen?

--
MVH Per, Herringe

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 28-02-08 13:59

On 2008-02-28 10:50:22 +0100, "Per, Herringe" <per.herholdt@mailbox.dk> said:

> [...]
> jeg så ikke åbne og efter et netsearch kom jeg til Adopes side der sagde at
> der ikke var codex til den pågældende fil endnu.

Codex?

> Jeg prøvede så at downloade en prøveversion af CS3 - så virker alt som det
> skal, så det er nok en update der skal til. Og der er vildt mange
> indstillingsmuligheder når NEF filerne importeres.

Det er bare ACR.

> Er det så vigtigt at indstille i importeringen, eller kan jeg med ligeså
> godt resultat (kvalitetsmæssigt) ændre og justere efter importeringen?

Indstil det grove (alle globale ændringer, farverskær, beskæringer
osv.) i ACR og det fine (alle lokale ændringer, masker, layers, sharpen
osv.) Photoshop.

Thomas Schreiber
http://thsch.com

Fra : Per, Herringe

Dato : 28-02-08 14:10

I meddelelse: 47c6b01b$0$90266$14726298@news.sunsite.dk
> [...]
>
> Indstil det grove (alle globale ændringer, farverskær, beskæringer
> osv.) i ACR og det fine (alle lokale ændringer, masker, layers,

Tak for hjælpen

--
MVH Per, Herringe

Fra : Ole Larsen

Dato : 28-02-08 14:23

Per, Herringe skrev:
> [...]
> Er det så vigtigt at indstille i importeringen, eller kan jeg med ligeså
> godt resultat (kvalitetsmæssigt) ændre og justere efter importeringen?

Hvis jeg ikke husker forkert, kan det i en ældre Photoshop være lidt
drilsk med en ny ACR:
Find og omdøb den gamle med eks oldxxxxx.yy
Installer den nyeste kompatible. Så skulle det køre: Åbne NEF i ACR,
justere hvad du vil/kan der, åbne i Photoshop/bearbejde, evt. m. layers
om dy ønsker og gemme som tiff eller psd eller dng - smag og behag og no
big deal

http://olelarsen.eu/84/index.html

Fra : Per, Herringe

Dato : 28-02-08 18:55

I meddelelse: 47c6b5bc$0$90269$14726298@news.sunsite.dk
skrev Ole Larsen bl.a. (kan være lidt forkortet) :

> [...]
> justere hvad du vil/kan der, åbne i Photoshop/bearbejde, evt. m.
> layers om dy ønsker og gemme som tiff eller psd eller dng - smag og

Hej
Tak for oplysningen. Jeg tror det ender med at jeg køber den nye udgave når
trial-perioden udløber, men ellers vil jeg vende tilbage til
eksperimenterne.
Bl.a. synes jeg den nye "Smart Sharpen" er god, den gør det tilsyneladende
lige så godt eller bedre end Highpass Sharpening, som krævrer en del flere
trin,
Af en eller anden grund arbejder den også hurtigere på min PC. Det plejer
ellers at være omvendt med nye, større programmer.

--
MVH Per, Herringe