Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Data recovery på SD flash kort
Fra : NFE

Dato : 18-02-08 19:33

Hej NG.....

Jeg sidder med et Canon IXUS 75 Canera som ejerens 11 årige datter er kommet
til at slette billederne på. Jeg har prøvet at køre
http://www.pcinspector.de/Sites/smart_recovery/info.htm?language=1 men den
finder ingenting, når jeg søger på jpg filer - Jeg er lidt på herrens mark -
er her nogen som kender et andet program som måske kan klare jobbet...

Mvh. NFE

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-02-08 19:45

NFE wrote:
> http://www.pcinspector.de/Sites/smart_recovery/info.htm?language=1
> men den finder ingenting,

Det er eller rimelig godt til det.

Der findes flere tilsvarende - prøv at søge på "File Recovery" og lign
på Google - så finder du en del gratis muligheder.

Hvis der har været skrevet til kortet EFTER sletningen - så er filerne
overskrevet fysisk, og kan IKKE reddes.

En sletning sletter den ikke fysisk -, men fjerner dem bare fra
indholdsfortegnelsen - og pladsen frigives, så den kan overskrives næste
gang, der skrives til kortet - så evt. recovery skal ske FØR der skrives
noget som helst på kortet.

Jan

Fra : Martin [TMM]

Dato : 18-02-08 19:45

Hej
NFE wrote:
> er her nogen som kender et andet program som måske kan
> klare jobbet...

Prøv dette: http://www.active-undelete.com/
Det udrettede mirakler for mig, da jeg ved et uheld kom til at formattere en
forkert partition på en disk der kom fra en mailserver jeg var ved at putte
noget nyt isenkram i. Det var desværre partitionen med alle mail-data på.
Det koster ganske vist lidt ussel mammon, men det var i hvert fald det værd
for mig. Ved ikke hvor vigtige dine data er, men det var da et bud.
Du kan hente en gratis version, der kan scanne dit medie for brugbare data.
Skal du hive dine data ud, koster det så lidt.

Mvh
Martin, der intet har med pågældende firma at gøre.

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 18-02-08 21:18

NFE skrev:
> [...]
> er her nogen som kender et andet program som måske kan klare jobbet...

Det lyder lidt usandsynligt hvis programmet ikke kan finde noget
overhovedet - medmindre det er et splinternyt kort. På et kort som har
været anvendt tidligere vil man næsten altid kunne finde gamle
jpg-filer, uanset om de er blevet slettet eller kortet har været
formatteret.

Kan der være tvivl om at programmet rent faktisk har skannet
flash-kortet ? Det skulle gerne tage lidt tid, sikkert 10-20 sekunder
for et 1 GB kort for eksempel.

Der kan være problemer med SDHC-kort i visse kortlæsere. Bruger du en
ekstern kortlæser eller et internt SD-slot i en bærbar ? Er der en lampe
der blinker som tegn på at programmet har fat i kortet ? Plejer du at
kunne læse kortet i den pågældene læser ?

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : NFE

Dato : 18-02-08 21:55

> [...]
> været anvendt tidligere vil man næsten altid kunne finde gamle jpg-filer,
> uanset om de er blevet slettet eller kortet har været formatteret.

Kortet er næsten nyt, der har kun været gemt 30 - 40 billeder på kortet -
pigen har leget med cameraet og på en eller anden måde fået alle billederne
slettet....

> Kan der være tvivl om at programmet rent faktisk har skannet flash-kortet
> ? Det skulle gerne tage lidt tid, sikkert 10-20 sekunder for et 1 GB kort
> for eksempel.

Det tog nok ca 1½ time i "Intensive mode"

> [...]
> der blinker som tegn på at programmet har fat i kortet ? Plejer du at
> kunne læse kortet i den pågældene læser ?

PC Inspector kunne ikke se kortet når det sad i cameraet - jeg lånte mig
frem til en kortlæser og det virker til at fungere som det skal, kortet ses
i Windows som en extra drev og den røde lampe blinker på kortlæseren.

Har tænkt lidt på at et digital camera måske sletter billederne på en anden
måde end windows gør - bare en tanke....

Mvh. NFE

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-02-08 23:31

"NFE" <ASK@ASK.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Har tænkt lidt på at et digital camera måske sletter billederne på en
> anden måde end windows gør - bare en tanke....

PC Inspectopr Smart Recovery virker ALTID - har brugt den flere gange til
flere forskellige typer kort - med stort held.
Der må være noget andet galt - du skriver at den røde lampe på kortlæseren
blinker - er du sikker på at den skal blinke rødt når den læser et kort ?
Det kunne jo også være at den skal blinke grønt når den læser kort - og at
det røde blink er en fejlmeddelelse.
Det lyder også ret underligt at du ikke kan læse kortet på pc via kameraet -
Ixus 75 er jo ikke nogen gammel model og mit 2 år gamle Ixus 30 fungere fint
som kortlæser - lisson datterens Ixus 50.
På min nye Powershot A720 har jeg fået en ekstra mulighed under
formattering: low level formatting. Det er en noget grimmere formattering,
forstået på den måde at den går meget dybere end den almingdelige
formattering. Det ku nok besværliggøre restaureringen af dine billeder - til
gengæld kan den redde et alvorligt FU kort. Men jeg ved ikke om Ixus 75 har
den mulighed.
Hvis det er problemer kan måske hjælpe at kigge på Convar's side igen - de
har et gratis program mere der er beregnet til at genskabe data:
http://www.pcinspector.de/Sites/file_recovery/info.htm?language=1. Det er i
stand til at genskabe slettede partitioner - altså også formatterede
partitioner.

Btw: hvis dit SD-kort er over 2 Gb er det et SDHC-kort - og kan måske slet
ikke læses i din lånte kortlæser - HC (High Capacity) standarden er relativt
ny.
Men du skal altså kunne fordbinde direkte til kameraet via USB....det lyder
underligt at du ikke kan. Du skal forresten have sluttet kameraet til og
have forbindelse til kortet i Stifinderen FØR du starter PC Inspector -
eller kan programmet ikke se drevet i kameraet. Min bærbare her med
indbygget kortlæser laver det nummer - sætter jeg et kort i efter jeg har
startet PC Inspector kan programmet ikke se kortet før jeg har genstartet
programmet.
Så hvis du kan se kortet i kameraet via Stifinderen SKAL PC Inspector også
kunne se kortet i kameraet.

Og ja - der er forskel på hvordan et kamera og Windows læser et kort. Men
det plejer at være den anden vej rundt; det kan være en direkte vej til
problemer hvis du sletter billeder på kortet eller formatterer det via
Windows. Måske er det ved at være et overstået kapitel, men tidligere gav
det gerne problemer hvis du pillede for meget med kortet via Windows - den
gode latin var: al sletning og formattering foregår i kameraet. Så er du
nemlig sikker på at kortets fil-struktur passer til kameraets ideer om
hvordan sådan noget skal være. Forskellige kamereaer har/har haft lidt
alternativer ideer om hvad standard fil-struktur er
Men at kameraet skulle slette billederne så de ikke kan genskabes - det har
jeg endnu ikke oplevet.
Men du kunne jo sidder med et defekt kort - har kortet noget indhold, når du
ser det i Stifinderen ? Der skal være et bibliotek der hedder DCIM - hvis
det ikke er der har enten kortet en defekt eller også fik i måsker afbrudt
formatteringen inden den var afsluttet.
Hvis ikke der er et problem med kortet så skal kameraet forresten kunne se
kortet - kan det det ? Så prøv at sætte kameraet til pc'en igen og se efter
i Stifinderen om ikke kortet dukker op - og start så PC Inspector igen - så
skal kortet altså være der !

--
Jesper Hedegaard

Suzuki Svage når vejret spiller
Suzuki Jimny når det spilder

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 18-02-08 23:36

NFE skrev:

> [...]
> slettet....

> Det tog nok ca 1½ time i "Intensive mode"

OK, det lyder som noget af det rigtige

> [...]
>
> Har tænkt lidt på at et digital camera måske sletter billederne på en anden
> måde end windows gør - bare en tanke....

OK, det kunne være interessant at tage et testbillede på et andet kort
bare for at checke om metoden virker. Men det lyder som om alt er i
orden med den eksterne kortlæser - der er bare ingen billeder der kan
reddes...

Det eneste mulighed er nok efterhånden at prøve med et andet program,
som foreslået af Jan og Martin. Jeg har gode erfaringer med RescuePro
(følger med Sandisk flash-kort), men det er også det eneste jeg har
kendskab til...

--
Venlig hilsen
Kurt Kjær Jensen

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 18-02-08 23:50

Husk lige på at ETHVERT forsøg på at skrive til kortet - enten ved at tage
et testbillede eller kopiere noget til det via Stifinderen - næsten helt
sikkert vil overskrive dele af de billeder, du gerne vil redde !

Fra : NFE

Dato : 20-02-08 18:21

> Husk lige på at ETHVERT forsøg på at skrive til kortet - enten ved at tage
> et testbillede eller kopiere noget til det via Stifinderen - næsten helt
> sikkert vil overskrive dele af de billeder, du gerne vil redde !

Det er mig godt nok en gåde hvad der er sket - Jeg har prøvet at tage et par
nye billeder og så slette dem igen. Dem kan PC Inspector smart recovery fint
gendanne igen - men de 40 billeder der var på kortet er pist væk. Noget
tyder på at de er væk forever.... øv øv

Mvh. NFE