Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvorfor forskel i skarphed?
Fra : Ukendt

Dato : 13-02-08 12:34

Jeg har arvet et CANON MVX 200 som optager film og foto på små kasetter,
Mini DV casette, og/eller på et SDcard på 1 GB.

Ifølge en engelsk Instruction Manual optages Film med opløsning(?) på
320x24 og 12,5 frames/sec, og foto med 1280x960 pixels som bedste
mulighed. Jeg kan med det medfølgende software flytte det over på PC'en
og her bruger jeg så PICASA2.

Når jeg betragter det på computeren er det ikke særligt
tilfredsstillende. Uskarpt og kan ikke tåle at forstørres ret meget.

Jeg har endnu ikke kunnet få læst kasettefilmen ind på PC'en, mangler
vist et kabel af en slags,

Men jeg kan fint overføre dem til vort TV ved det medfølgende kabel,
STV-250N Stereo Video Cable, og her kommer fremragende billeder.

Jeg havde engang et gammeldags stort skrummel Video camera, og de
billeder var ikke nær så gode som de jeg optager på de små kasetter, er
det forskellen i cameraerne eller tape's der gør det???

Hvorfor er der den forskel????

I manualen står der: Video Recording System:

2-rotary heads, helical scanning DV system (consumer digital VCR SD
system) digital component recording.

Er det fordi det sidste er bedre end det der bruges til Card Memory??

Jeg tror at cameraet er fra ca. 2004 og vist var meget dyrt dengang,
skulle jeg kunne forvente bedre film og fotos på Memory card også????

Med venlig hilsen Mr. Mox

Fra : E.M.

Dato : 13-02-08 17:28

> [...]
> var ikke nær så gode som de jeg optager på de små kasetter, er det
> forskellen i cameraerne eller tape's der gør det???

Det skyldes at det gamle skrummel optog på VHS (analog) og den "nye" optager
på Mini-DV (digital)

> I manualen står der: Video Recording System:
>
> 2-rotary heads, helical scanning DV system (consumer digital VCR SD
> system) digital component recording.
>
> Er det fordi det sidste er bedre end det der bruges til Card Memory??

Uden at vide det med sikkerhed, kunne jeg forestille mig at optagelserne på
memory-card er voldsomt komprimeret for at spare plads, DV-optagelserne er
ukomprimerede.

> Jeg tror at cameraet er fra ca. 2004 og vist var meget dyrt dengang,
> skulle jeg kunne forvente bedre film og fotos på Memory card også????

Jeg tror ikke du skal forvente alt for meget

Mvh. E.M.

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-08 20:34

Mange tak for dit svar.

E.M. skrev:

> Det skyldes at det gamle skrummel optog på VHS (analog) og den "nye" optager
> på Mini-DV (digital)
Ja det skulle jeg jo nok kunne have sagt mig selv.

> Uden at vide det med sikkerhed, kunne jeg forestille mig at optagelserne på
> memory-card er voldsomt komprimeret for at spare plads, DV-optagelserne er
> ukomprimerede.
Ja så vidt jeg forstår er 320x240 pixels vist en meget ringe kvalitet.
Men hvis DV-optagelserne er ukomprimerede, kan man så sige hvad de er i
til sammenliging?? Der står 1.3 MegaPixels Totalpixels uden på cameraet.

tak igen og venlig hilsen Mr. Mox

Fra : E.M.

Dato : 13-02-08 21:53

> Ja så vidt jeg forstår er 320x240 pixels vist en meget ringe kvalitet.
> Men hvis DV-optagelserne er ukomprimerede, kan man så sige hvad de er i
> til sammenliging?? Der står 1.3 MegaPixels Totalpixels uden på cameraet.

Jeg ved ikke hvad opløsningen er på DV, på DVD er den 720x580, jeg ved bare
at 4 min.(mener jeg det er) ukomprimeret DV-optagelse fylder ca. 1 GB, så
hvis du vil redigere på computeren er det nok en god ide at anskaffe en STOR
harddisk.

Mvh. E.M.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 13-02-08 23:15

Mr. Mox <moxyliusatnrdcdotdk> wrote:

> Når jeg betragter det på computeren er det ikke særligt
> tilfredsstillende. Uskarpt og kan ikke tåle at forstørres ret meget.

Videokameraer fra den tid var ikke egnet til at tage billeder med. (Ved
ikke om de er blevet bedre i nye 2008 modeller

> Jeg har endnu ikke kunnet få læst kasettefilmen ind på PC'en, mangler
> vist et kabel af en slags,

Løsningen hedder "Firewire". Du skal dels have et firewire kabel og et
firewire pci kort til din PC. Det koster ikke det helt store.

> Men jeg kan fint overføre dem til vort TV ved det medfølgende kabel,
> STV-250N Stereo Video Cable, og her kommer fremragende billeder.

Ja, selv ældre digitale camcorders gave gode billeder i forhold til den
endnu ældre analoge teknologi. Og når man først har fået sat PC'en op
med firewireforbindelse og en passende redigeringsprogram kan man lave
gode gennemredigerede videoer i tabsfri kvalitet.

--
Mvh Martin

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-08 17:20

Martin Bredthauer skrev:

> [...]
> med firewireforbindelse og en passende redigeringsprogram kan man lave
> gode gennemredigerede videoer i tabsfri kvalitet.

Tak for dit svar, jeg fortsætter i "Videoredigering"

Mr. Mox