Opdragelse
Fra : Henrik N

Dato : 06-03-08 21:58

Hej

Vi har en dejlig norsk buhund - sød og venlig, men vi har et problem.

Når vi lukker hunden ud i have begynder hun at gø med det samme. Hun står
ofte stille og bare gør - uden der er noget at gø af.

Når hun så gør kalder vi hende ind med det samme - så naboerne ikke bliver
trætte af hende. Under træning med indkaldelse har vi brugt godbidder.

Så når hun kommer ind får hun en godbid. Ind i mellem virker det som om, at
hun står og gør - netop fordi hun vil have den godbid - når hun bliver kaldt
ind.

Hvordan får man ændret den adfærd med at gø i haven?

Tak

Henrik

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 06-03-08 23:07

"Henrik N" <henrik@ingen.mails.her.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kaldt ind.
>
> Hvordan får man ændret den adfærd med at gø i haven?

hej Henrik

måske kan du få gode ideer til træningen i denne artikel:

http://vimedhund.tv2.dk/psykologi/article.php/id-6407452.html

mvh
Anelise

Fra : jopa

Dato : 06-03-08 23:25

> [...]
> at hun står og gør - netop fordi hun vil have den godbid - når hun bliver

Kan sagtens være tilfældet.
Jeg kan høre en hund stå og gø hele natten men har ikke fundet ud af hvor
den bor, for jeg gider ikke stå op og gå efter lyden.

Hver gang hunden gøer, skal man gå ud til den og sige et kort og bestemt,
men roligt: Ti stille!
Man skal samtidig gå stille og roligt hen til den uden at løbe eller hæve
stemmen, og når den reagerer, skal den omgående roses.
Næste gang hunden gøer, gentages kommandoen: Ti stille! Og næste gang igen.
Altid med efterfølgende ros.
Efterhånden forstår hunden, hvad meningen er, og kan automatisk holde op med
at gø, hver gang der siges: Ti stille! - også i et ganske almindeligt
tonefald.

Ovenstående kunne i prøve.

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 07-03-08 10:02

jopa, skrev:
> [...]
> Efterhånden forstår hunden, hvad meningen er, og kan automatisk holde
> op med at gø, hver gang der siges: Ti stille! - også i et ganske

Enig.
Men hvis man som jeg gerne vil have at hunden har adgang til haven når man
ikke selv er der skal den også lærer at haven ikke er et sted man står og
gør i en uendelighed. Der skal værer plads til et på vuf ind imellem,
kan jo virke præventivt mod indbrudstyve
Så de lange gøkoncerter holder vi indendørs her og ikke i haven.

/Jens (som tit lader sine hunde gø igennem indendørs)

Fra : jopa

Dato : 07-03-08 10:43

"Pwh" <pwh@email.dk> skrev
> Men hvis man som jeg gerne vil have at hunden har adgang til haven når man
> ikke selv er der skal den også lærer at haven ikke er et sted man står og
> gør i en uendelighed.

Tror der er nogen racer der absolut skal stå og gø.
Så skal de måske ikke være ude når de er alene hjemme.

Min egen gøer kun når der kommer nogen og det må den så gerne

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 07-03-08 14:16

jopa, skrev:
> "Pwh" <pwh@email.dk> skrev
>
> Tror der er nogen racer der absolut skal stå og gø.
> Så skal de måske ikke være ude når de er alene hjemme.

Feks. gravhunde

> Min egen gøer kun når der kommer nogen og det må den så gerne

Sådan er det også for mine.
Tyson opdragede jeg til at gø når han hørte lyde på min grund,
Angel har det mere med at gø når han gør det.
Mistede faktisk engang en 125ccm scooter fordi jeg ikke gad
lytte til Tysons advarede gøen en nat, siden har jeg lyttet til ham

/Jens

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 07-03-08 11:01

"Henrik N" <henrik@ingen.mails.her.dk> writes:

> Så når hun kommer ind får hun en godbid. Ind i mellem virker det som
> om, at hun står og gør - netop fordi hun vil have den godbid - når hun
> bliver kaldt ind.

Det lyder rigtigt.

Hvor vi boede før kunne Siri ikke sige et enkelt pip i haven før der
var bøvl med naboerne, så i det øjeblik hun åbnede munden blev hun
taget ind. Resultatet er, at nu kommer hun og beder om at komme ind så
snart hun har gøet af nogen.

Mvh Trine

Fra : Søren LH

Dato : 07-03-08 19:03

> [...]
> var bøvl med naboerne, så i det øjeblik hun åbnede munden blev hun
> taget ind. Resultatet er, at nu kommer hun og beder om at komme ind så

Hvis Vizla har gøet ad nogen, og jeg dukker op i døren, kommer hun hen for
at få sin skideballe, ½ hund høj, hovedet lavt og ørerne bagud .

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 07-03-08 19:14

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Hvis Vizla har gøet ad nogen, og jeg dukker op i døren, kommer hun hen for
> at få sin skideballe, ½ hund høj, hovedet lavt og ørerne bagud .

Stakkels hund.
Hun trænger vist til en dyreadfærdsbehandler psykolog eller måske en
fjernhealer.
Du skal være god ved sådan et lille pus

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 07-03-08 20:01

jopa, skrev:
> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Stakkels hund.
> Hun trænger vist til en dyreadfærdsbehandler psykolog eller måske en
> fjernhealer.
> Du skal være god ved sådan et lille pus

Også lige til EB efter min mening.
Jeg havde da selv kvalt hunden med godbidder så den
ikke kunne gø, hvor svært kan det værer

/Jens

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 07-03-08 12:18

Henrik N skrev den 06-03-2008:
> [...]

> ind.

> Hvordan får man ændret den adfærd med at gø i haven?

Hunde er forskellige(!), men jeg arbejder med en teori om at lade min
hund gø af, til han bliver træt af det.
Det nytter ikke meget at vi gøer i kor, hvis du forstår.
Kai

Fra : Winther

Dato : 07-03-08 13:41

Kai

Har et par naboer, som bruger samme princip. Hvor mange år regner du med der
går før de bliver træt af det?

--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : Pwh

Dato : 07-03-08 14:24

Winther, skrev:
> Kai
>
> Har et par naboer, som bruger samme princip. Hvor mange år regner du
> med der går før de bliver træt af det?

Helt enig, belastende i et villakvarter med hunde der står og lystgøer.
Mener faktisk at det ikke er lovligt.

Ps.
Synes du er begyndt at quote på en besynderlig måde Winther,
du både topposter og gemmer det du qouter meget langt ned
i svaret, det har jeg aldrig set før

/Jens

Fra : jopa

Dato : 07-03-08 14:40

"Pwh" <pwh@email.dk> skrev
> Mener faktisk at det ikke er lovligt.

det er det ikke ifølge Hundelovens § 4:

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 07-03-08 15:32

jopa, skrev:
> "Pwh" <pwh@email.dk> skrev
>
> det er det ikke ifølge Hundelovens § 4:

Nemlig
http://www.cairn.dk/info/hundeloven.htm#Larm%20og%20nabostøj

/Jens (hvis hunde altid opfører sig lovlydigt, host host)

Fra : Winther

Dato : 07-03-08 15:15

> [...]
Synes du er begyndt at quote på en besynderlig måde Winther,
du både topposter og gemmer det du qouter meget langt ned

Siden jeg har lavet signatur vil skidtet ikke quote, så jeg skal kopiere
over...derfor...

Fra : Pwh

Dato : 07-03-08 15:27

Winther, skrev:
> [...]
> i svaret, det har jeg aldrig set før
>
> /Jens >
>
> Siden jeg har lavet signatur vil skidtet ikke quote, så jeg skal

Har du prøvet med Quotefix
http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Ellers ville jeg da selv droppe signaturen til fordel for
at kunne quote korrekt.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-03-08 15:40

> Har du prøvet med Quotefix
> http://home.in.tum.de/~jain/software/oe-quotefix/

Jens har ret Winther. Jeg har brugt Quotefix i over et år nu, og kan
simpelthen ikke undvære den. Man kan faktisk ikke gøre noget forkert
hvis man bruger den.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Winther

Dato : 07-03-08 15:46

Men hvad der så lige gør at den ikke kan quote nu når den plejer, nogen der
har et bud? Signaturen bliver nemlig

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-03-08 15:59

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse
> Men hvad der så lige gør at den ikke kan quote nu når den plejer,
> nogen der har et bud? Signaturen bliver nemlig

Jeg har en idé om, at du har for mange nye linier når du laver
signaturen. Jeg mener at det skal være: -- > mellemrum > ny
linie, hvor du så skriver vh Winther > ny linie hvor du skriver
resten (tror jeg nok), ellers ved Jens det sikkert.
Jeg har også lige et link der kan hjælpe med opsætningen af Quote
Fix når du har downloaded den. Jeg synes du skal prøve, og så komme
tilbage hvis det ikke vil makke ret.

http://tgm.dyndns.dk/oe/tegnsaet_og_sigsepfix/

Fra : Winther

Dato : 07-03-08 16:01

--

Så er det installeret, så er det lige om det er anderledes end før min
signatur, men det ser ud som det virker...

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-03-08 16:18

> [...]

Hej igen Winther.

Det er ikke helt rigtigt endnu, for det du skriver bliver også
"nedtonet". Det skal jo stå før din signatur. Hvis du lægger mærke
til det, så bliver min signatur f.eks. automatisk fjernet når du
svarer. Det er noget man skal sætte flueben ved i opsætningen. Prøv
at gå opsætningen igennem punkt for punkt. Du skal også bruge en ny
linie mindre mellem de to tankestreger og "Vh Winther", og igen én
ny linie mindre mellem dit navn og det du skriver nedenunder, ellers
fylder det rimeligt meget. Det eneste sted der ikke skal være
flueben er der hvor der står "CMode".

Fra : Winther

Dato : 07-03-08 16:31

Tove Krieger wrote:
> [...]
> ny linie mindre mellem dit navn og det du skriver nedenunder, ellers
> fylder det rimeligt meget. Det eneste sted der ikke skal være

Det forstår jeg ikke, hvad mener du med nedtonet, det jeg skriver, sår da
før min signatur eller hur?

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-03-08 16:44

> [...]
> skriver, sår da før min signatur eller hur?
>
> Vh. Winther
>
> Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne

Nej, jeg ved godt nok heller ikke hvad du har gjort galt, men her
stod din meddelelse under de 2 bindestreger, og teksten var nedtonet
(stod med gråt) lige som din signatur. De 2 bindestreger er med til
at gøre, at din signatur automatisk bliver indsat, og alt hvad du
skriver skal skrives oven over den. Jeg kan se at de 2 bindestreger
mangler i det svar du lige har skrevet. Du skal bare øve dig lidt,
så kommer det helt af sig selv.

Fra : Winther

Dato : 07-03-08 17:07

Tove Krieger wrote:
> [...]
> skriver skal skrives oven over den. Jeg kan se at de 2 bindestreger
> mangler i det svar du lige har skrevet. Du skal bare øve dig lidt,

Nåe, troede egentlig jeg selv havde lavet de to streger , det har intet
med quotefix at gøre,- men jeg ser ikke noget der er nedtonet? jeg prøver
lige at ændre indstillingerne. Der er noget med sikkerhedsindstillinger når
man har XP sp2, har i andre ændret det?

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-03-08 17:23

> [...]
> nedtonet? jeg prøver lige at ændre indstillingerne. Der er noget
> med sikkerhedsindstillinger når man har XP sp2, har i andre

Jo, det er skam dig selv der har lavet de to streger. Du kan
bare ikke se dem der hvor du har skrevet din signatur i
"indstillinger". Hvis du læser det der står allernederst i det
opsætnings-link jeg sendte, så har jeg selv ændret det der står man
kan ændre, så man får de forskellige niveauer i farvet tekst, også
tillade smileys. Det gør det hele ligesom mere overskueligt.

Fra : Winther

Dato : 07-03-08 17:35

Tove Krieger wrote:
> [...]
> står man kan ændre, så man får de forskellige niveauer i
> farvet tekst, også tillade smileys. Det gør det hele ligesom

Mon ikke den er ved at være der nu, - dog mangler Jenses kommentar om test,
men om det er en mangel eller et gode, tja

Fra : Pwh

Dato : 07-03-08 20:09

Winther, skrev:

> Mon ikke den er ved at være der nu, - dog mangler Jenses kommentar om
> test, men om det er en mangel eller et gode, tja

Perfekt

/Jens

Fra : Winther

Dato : 07-03-08 17:36

Tove Krieger wrote:
> [...]
> står man kan ændre, så man får de forskellige niveauer i
> farvet tekst, også tillade smileys. Det gør det hele ligesom

Nå, nu er den ikke meget for at sende..

Fra : Pwh

Dato : 07-03-08 20:07

Winther, skrev:
> jeg prøver lige at ændre indstillingerne. Der er noget med
> sikkerhedsindstillinger når man har XP sp2, har i andre ændret det?

Det er bare lige i øjet Winther

/Jens

Fra : N/A

Dato : 07-03-08 17:20

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 07-03-08 17:20

Pwh skrev:

> Der findes faktisk grupper hvor man kan øve sig i den slags,
> de hedder self noget med "test"
> Så kan Winter jo også få afprøvet det grafiske resultat
> af smilyerne, som en er bonus ved at bruge quotefix
>
> /Jens (som synes at Tove igen er OT, nu skal vi nok snart hører om katte)

Man kan jo også få smileyer, der ligner katte...

Venlig hilsen Dikte

Fra : jopa

Dato : 07-03-08 18:05

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev

> Man kan jo også få smileyer, der ligner katte...

Ja men det er da heldigvis forbudt i følge fundatsen at bruge sådanne i en
hundegruppe

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Pwh

Dato : 07-03-08 20:03

jopa, skrev:
> "Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev

> Ja men det er da heldigvis forbudt i følge fundatsen at bruge sådanne
> i en hundegruppe

Ikke når man skriver OT,
tror jeg nok

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-03-08 18:08

"Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]

Hvad mener du med "igen OT" ?

> Man kan jo også få smileyer, der ligner katte...
>
> Venlig hilsen Dikte

Det kan man da vist nok. Men det er nok kun på hjemmesiden mener
jeg. De er forresten søde.

Fra : Pwh

Dato : 07-03-08 20:05

Tove Krieger, skrev:
> "Benedikte Brisson" <kuduli@vide.invalid> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du med "igen OT" ?

Har vel ikke meget med hudeopdragelse at gører

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-03-08 20:19

> Har vel ikke meget med hudeopdragelse at gører
>
> /Jens

Er "huder" en ny race mon ?

Fra : Pwh

Dato : 07-03-08 14:20

Fister Løgsovs, skrev:

> Hunde er forskellige(!), men jeg arbejder med en teori om at lade min
> hund gø af, til han bliver træt af det.

Pas på det ikke udvikler sig til en dårlig vane som du får svært ved
at vænne ham af med siden hen.
Tror det er bedst fra start af at vise en hvalp hvad man accepterer
og hvad man ikke accepterer.

> Det nytter ikke meget at vi gøer i kor, hvis du forstår.

Hunden skal bare lærer hvad "slut" betyder.

/Jens (hvis hunde godt kender betydningen af det grimme ord)

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 07-03-08 20:15

Pwh har bragt dette til verden:

> [...]
> og hvad man ikke accepterer.

> Hunden skal bare lærer hvad "slut" betyder.

> /Jens (hvis hunde godt kender betydningen af det grimme ord)

Han gøer oftest af de 3 katte som naboen og andre godtfolk så gerne vil
dele med os andre, og af de skader som pikker i hans ben, så jeg
opildner ham gerne til at gø
Naboens høje musik får også gerne et par højlydte bjæf med, hvilket
også har 112% accept fra mig.
Den dag samme nabo overhovedet overvejer at brokke sig over larm, kan i
læse om i sladderaviserne.... (vi er langt over grænsen for at alle
skal have lov at være her...)
Kai

Fra : Pwh

Dato : 07-03-08 20:23

Fister Løgsovs, skrev:
> [...]
> Den dag samme nabo overhovedet overvejer at brokke sig over larm, kan
> i læse om i sladderaviserne.... (vi er langt over grænsen for at alle

Nu snakker vi jo også nabohad og ikke fornuftig hundeopdragelse,
vil du bruge din hund som støjgene mod din nabo så held og lykke med det.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 07-03-08 19:01

> [...]
>
> Når vi lukker hunden ud i have begynder hun at gø med det samme. Hun står
> ofte stille og bare gør - uden der er noget at gø af.

Så vidt jeg kan huske står der vist i de fleste hundebøger om norske
buhunde, at sådan gør en norsk buhund. Så det er nok svært at fjerne.

> [...]
> at hun står og gør - netop fordi hun vil have den godbid - når hun bliver

Det gør hun sikkert. Det lyder som om I har lært hende at gø for at få en
belønning. Det der skal I nok holde op med.

> Hvordan får man ændret den adfærd med at gø i haven?

Har I prøvet med en ordentlig skideballe? Kun have hende i haven, når I også
er der, så I kan sætte ind med det samme? Jeg har faktisk lært min hund ikke
at gø ad forbipasserende hunde på den måde (næsten da - enkelte hunde skal
alligevel have en opsang, hvis jeg ikke er i haven ).

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 07-03-08 20:18

Søren LH, skrev:

> Har I prøvet med en ordentlig skideballe?

Skam dig Søren, hvordan kan du skrive den slags

/Jens