MS Windows
briani 27239
Optage lyd fra 2 lydkort på samme tid. Er ~
Fra : Mads

Dato : 05-03-08 19:58

Hej

Er der en måde hvorpå man kan optage lyd fra 2 lydkort på samme tid?

Det drejer sig om en PC med onboard AC97 lydkort og en USB mikrofon.
Netop fordi mikrofonen er en USB mikrofon, bliver den af Windows XP
set som endnu et lydkort som jo så naturligvis kun fungerer som "input
source" og under alle andre omstændigheder fungerer dette setup
helt tilfredsstillende-

Nu er jeg så bare kommet i en situation hvor det ville være praktisk
at kunne optage både fra mikrofonen og noget streamet lyd fra
Internettet på samme tid, istedet for at optage de to ting hver for
sig og derpå mixe dem sammen.

Er der en måde hvopå man kan få Windows XP til at tillade 2
lyd inputs på samme tid ?

mvh Mads

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-08 07:01

Mads skrev bl.a.:

> Er der en måde hvorpå man kan optage lyd fra 2 lydkort på samme tid?

Ja, men både host OG alle drivere skal understøtte Multi Client Mode.

> Er der en måde hvopå man kan få Windows XP til at tillade 2
> lyd inputs på samme tid ?

Med dit setup, nej. AC97 er normalt ikke mcm.

Din eneste mulighed er, at du istedet optager dit stereo mix. Se under
indspilning>egenskaber. Det burde kunne lade sig gøre afhængigt af din host.

Claus

Fra : KS

Dato : 07-03-08 08:03

"Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen

Claus - hvorfor svarer du ikke på mine forespørgsler i
dk.kultur.musik.produktion vedr. kuvert til kort med gameport ?

Mvh KS

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-08 13:39

> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev

> Claus - hvorfor svarer du ikke på mine forespørgsler i
> dk.kultur.musik.produktion vedr. kuvert til kort med gameport ?

Måske fordi jeg ikke længere læser tråden?

Claus

Fra : KS

Dato : 07-03-08 15:17

> Måske fordi jeg ikke længere læser tråden?
>
> Claus
Har du fået min kuvert til det kort med gameport ?

Mvh KS

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-08 20:12

> "Claus Tersgov" <nospamnews@tersgov.dk> skrev i meddelelsen

> Har du fået min kuvert til det kort med gameport ?

Nej, der er ikke kommet en dyt?

Claus

Fra : KS

Dato : 08-03-08 08:43

> Nej, der er ikke kommet en dyt?
>
> Claus
At du vil gøre dig selv til en "svindler" for så lidt !

Du er en nar !

Mvh KS

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-03-08 02:49

> At du vil gøre dig selv til en "svindler" for så lidt !
> Du er en nar !

Sig mig engang, hvad fanden er dit problem???!

Klaptorsk, hvis du har et problem, hvor pokker skriver du så ikke til min
mail i stedet for at hælde at dit gylle ud i en uvedkommende nyhedsgruppe.

Jeg aner ikke, hvad du har gang i, men der er ikke nogen, som skal kalde mig
en svindler, så du kan rende og hoppe, idiot!

Claus

Fra : Claus Tersgov

Dato : 10-03-08 03:12

En idiot skrev:

> At du vil gøre dig selv til en "svindler" for så lidt !
> Du er en nar !

Da jeg ikke vil finde mig i at blive kaldt en svindler blot for at være
hjælpsom, skal jeg oplyse, hvad det handler om.

KS spurge om råd angående en gameport i en anden nyhedsgruppe, og jeg skrev,
at han kunne få et gratis lydkort af mig, blot ved at sende mig en frakeret
svarkuvert. Adressen postede jeg i nyhedsgruppen.

Herefter hørte jeg **INTET**, jeg har ikke modtaget een eneste mail fra KS,
og der er **INTET** kommet med posten. Herefter har han tilsyneladende
skrevet et indlæg i en tråd, jeg ikke følger længere, hvilket jeg så
fortæller ham i en anden tråd.

Herefter spørger han i denne tråd, om jeg har fået hans kuvert, og jeg kan
kun svare i overenstemmelse med sandheden, nemlig at der ikke er kommet
nogen kuvert.

Man kan undre sig over, at KS ikke på noget tidspunkt har ulejliget sig med
at sende en mail i stedet for at bruge nyhedsgrupperne til privat
kommunikation?

Jeg har handlet i markedsgrupperne i 10-15 år inkl. fidonet og har *ALDRIG*
modtaget een eneste klage eller på nogen måde haft andre problemer, så sådan
en lille luset psykopat skal fandeme mig ikke kalde mig en svindler!

Det er muligt, at han har sendt en kuvert, men jeg har ikke modtaget den. Vi
har mange problemer med posten her på vejen, som kan dokumenteres med
utallige klager til postdanmark, og jeg har af samme grund måtte opsige mit
avisabonnement, fordi jeg ikke fik hver 3-4 avis!

Men anstændige mennesker henvender sig sgu i mail og hører hvad der sker,
inden man offentligt kalder folk svindlere. Navnlig når man tager i
betragtning, at jeg INTET kan svindle med!!

Idioten tror måske, jeg jeg sidder og samler på ubrugelige kuverter??

Så KS, rend og hop, du skal ikke ulejlige dig med at skrive, du har sgu
dummet dig for grundigt til at jeg vil hjælpe dig nu!

Idiot!!

Claus

Fra : KS

Dato : 10-03-08 17:45

Ja, lad "den" stoppe her !

Mvh KS

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-08 07:23

Mads skrev bl.a.:

> Er der en måde hvopå man kan få Windows XP til at tillade 2
> lyd inputs på samme tid ?

Din USB mic burde kunne bruges samtidigt med andet udstyr, det kan mine USB
mic og det burde være samme protocol de bruger. Mine er ganske vist ret dyre
og har indbygget driver. Men det burde være samme princip.

Men du *skal* bruge et optageprogram, som er i stand til at route lyden uden
om windows standard lydmapper direkte fra driveren. Ellers er du bundet til
de aktive enheder i windows.

Muligvis kan audacity, men jeg ved det ikke. Svjv så mapper det også lyden
via windowsmapperen, men jeg er ikke sikker, da jeg ikke bruger det.

Cakewalk Music Creator, Steinberg Wavelab Light og lignende programmer kan.

Claus

Fra : Mads

Dato : 07-03-08 18:08

On Fri, 7 Mar 2008 07:22:46 +0100, "Claus Tersgov"
<nospamnews@tersgov.dk> wrote:

>Din USB mic burde kunne bruges samtidigt med andet udstyr, det kan mine USB
>mic og det burde være samme protocol de bruger. Mine er ganske vist ret dyre
>og har indbygget driver. Men det burde være samme princip.

Det er en SE Electronics USB1000A, så det er jo ikke ligefrem legetøj
og den har også indbyggede drivere.

>Men du *skal* bruge et optageprogram, som er i stand til at route lyden uden
>om windows standard lydmapper direkte fra driveren. Ellers er du bundet til
>de aktive enheder i windows.

Det er så problemet, for hvor mic'en normalt bliver brugt sammen med
Cool Edit Pro hvor dette fungerer fint, så skulle den nu, bare for
sjov, bruges til at lave noget online karaoke på
http://www.singsnap.com/
men jeg kan ikke få Windows til at mixe musik og sang. Eneste måde jeg
kan få lidt musik på optagelsen er ved at skrue op for højttalerne og
lade mic'en optage dette sammen med sangen. Det lyder ikke for kønt.

mvh Mads

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-08 20:16

Mads skrev bl.a.:

> Det er en SE Electronics USB1000A, så det er jo ikke ligefrem legetøj
> og den har også indbyggede drivere.

Jeg har den større sE, så den kan køre paraellelt med andet udstyr.

> [...]
> kan få lidt musik på optagelsen er ved at skrue op for højttalerne og
> lade mic'en optage dette sammen med sangen. Det lyder ikke for kønt.

Windows mixeren har INTET med din mic at gøre. Det er en helt seperat
driver. Du kan ikke lave den slags, uden værten er lavet til det. Og slet
ikke, hvis du kører gennem IE, som udelukkende kan bruge windowsmapperen.

Brug rigtig software til formålet.

Claus

Fra : Mads

Dato : 07-03-08 20:30

On Fri, 7 Mar 2008 20:15:59 +0100, "Claus Tersgov"
> [...]
>ikke, hvis du kører gennem IE, som udelukkende kan bruge windowsmapperen.

OK, jeg opgir nok ideen. Det var nu også kun for sjov at jeg ville
prøve.

Eneste alternativ er jo nok at finde den gamle amp og F1 mic frem
igen. Den kører jo via Line-in på lydkortet, så der kan
windowsmapperen måske klare at mixe de to signaler.

>Brug rigtig software til formålet.

Ja, det gør jeg jo også normalt, men på en website har man jo ikke
noget valg.

mvh Mads