MS Windows
briani 27239
Ændre boot-options for Vista fra XP
Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-03-08 17:57

Microsoft har jo som bekendt udskiftet boot.ini i Vista. Jeg har nu det
problem, at jeg ikke kan boote i Vista, sandsynligvis på grund af
forkert partitionsangivelse i bootmanageren.

Og bootmanageren redigeres med bcdedit inde fra Vista, hrmpf!

Kan jeg på nogen måde redigere angivelserne i bootmanageren inde fra XP?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 05-03-08 19:27

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Og bootmanageren redigeres med bcdedit inde fra Vista, hrmpf!
>
> Kan jeg på nogen måde redigere angivelserne i bootmanageren inde fra XP?

Jeps det kan du da.
Hent og installér VistabootPro:
http://www.vistabootpro.org/

Med det kan du geninstallére din bootopsætning gennem Windows XP.
Det virker ganske fint, brugte det for et par dage siden da jeg installerede
Windows XP på min laptop og ville beholde min Vista installation.

Mvh
Benjamin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-03-08 20:21

Den 05-03-08 19.27 skrev Laziter [9440] følgende:

> Jeps det kan du da.
> Hent og installér VistabootPro:

Det ser desværre ikke ud til at være brugbart i denne situation. Jeg kan
kun vælge drev ud fra drevbogstaver og ikke ud fra partitionens
placering på harddisken.

Mit problem er vist, at både XP og Vista har drev C, når jeg er inde i
styresystemerne. Når jeg ser Vista-drevet fra XP har det dog drev G,
hvilket også er, hvad der står i bootmanageren.

Men booter jeg i Vista med den opsætning, får jeg vist fejlsikret
tilstand med besked på, at hardwaren er blevet ændret. Forsøger jeg at
starte i normal tilstand eller fejlsikret tilstand genstarter computeren
bare.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lær at vælge sikre adgangskoder som er nemme at huske.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 05-03-08 21:01

> [...]
> med besked på, at hardwaren er blevet ændret. Forsøger jeg at starte i
> normal tilstand eller fejlsikret tilstand genstarter computeren bare.

Nu skal jeg ikke kunne sige hvordan din opsætning ser ud.
Men hvis du er sikker på at du har installeret dem på hvert sit drev, så
prøv flg.:

- Start VistaBootPro
- Klik på 'System Bootloader'
- Sæt mærke i 'Windows Vista Bootloader.....'
- Sæt mærke i 'Specific Drive'
- Vælg dit Vista drev
- Tryk så 'Install Bootloader'

Så bliver der installéret den korrekte bootloader til Vista og den burde så
starte op.
Men du skal lige lege lidt mere inden du prøver at starte Vista op..

Gå til 'Manage OS Entries'
- Sæt hak i 'Add New OS Entry'
- Skriv navnet på det OS du vil indsætte (valgfrit navn)
- Vælg 'Windows Legacy'
- Vælg hvilket drev det ligger på
- Klik på 'Apply Updates'

Så skulle du meget gerne kunne vælge mellem de 2 Windows versioner når du
starter din computer op.

Dette gælder dog kun hvis du er 100% sikker på at du har installeret hver
Windows på hvert sit drev.
Hvis ikke, så har jeg desværre ikke nok erfaring med VistaBootPro til at
hjælpe dig.

Mvh
Benjamin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-03-08 22:07

Den 05-03-08 21.00 skrev Laziter [9440] følgende:

> [...]
> prøv flg.:
>
> Så bliver der installéret den korrekte bootloader til Vista og den burde så

Bootloaderen er allerede installeret, og jeg kan sagtens vælge mellem
Vista og XP. Men hvis jeg vælger Vista præsenteres jeg for Fejlsikret
tilstand, og uanset hvad jeg vælger der, rebootes der. Jeg tror,
problemet er, at bootloaderen leder efter Vista på drev G, men eftersom
Vista ikke ligger der, så kommer jeg ikke længere.

> Hvis ikke, så har jeg desværre ikke nok erfaring med VistaBootPro til at
> hjælpe dig.

Jeg takker for forsøget.

Det ender vel med, at jeg må prøve det, som der foreslås i fejlsikret
tilstand: at jeg reparerer Vista ved at boote på cd'en. Det er bare lidt
besværligt, fordi Vista ikke kan ikke finde ud af det, når computeren
indeholder både IDE- og SATA-diske. Computeren er pakket godt væk, så
det er ikke så nemt at åbne den og pille IDE-disken fra.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Lyt til og optag fra netradioer med Screamer Radio.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 05-03-08 22:22

> Jeg takker for forsøget.

Det var så lidt

> [...]
> indeholder både IDE- og SATA-diske. Computeren er pakket godt væk, så det
> er ikke så nemt at åbne den og pille IDE-disken fra.

Kan du ikke bare slå det nødvendige fra i BIOS, eller skal du fysisk pille
drevene fra (skulle jeg på mit Abit AN7, dælme træls).

Mvh
Benjamin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-03-08 22:37

Den 05-03-08 22.22 skrev Laziter [9440] følgende:

> Kan du ikke bare slå det nødvendige fra i BIOS, eller skal du fysisk pille
> drevene fra (skulle jeg på mit Abit AN7, dælme træls).

Det skal desværre gøres fysisk. Men jeg kan da trøste mig med, at jeg nu
ved, hvorfor jeg ikke kan boote på cd'en. Første gang, jeg skulle
installere Vista, tog det temmelig lang tid, før jeg fandt årsagen til,
at den gik i stå undervejs.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til websnedkeren.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 05-03-08 23:14

> Det skal desværre gøres fysisk.

Ja så bliver det da noget træls noget at rode med.
Sådan havde jeg det også med min gamle stationære (den med Abit AN7), nøj
hvor blev jeg træt af det..

> Men jeg kan da trøste mig med, at jeg nu ved, hvorfor jeg ikke kan boote
> på cd'en. Første gang, jeg skulle installere Vista, tog det temmelig lang
> tid, før jeg fandt årsagen til, at den gik i stå undervejs.

Måske er jeg for træt nu, men den kan jeg ikke lige gennemskue..
Hvad var årsagen?

Mvh
Benjamin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-03-08 23:32

Den 05-03-08 23.13 skrev Laziter [9440] følgende:

> Måske er jeg for træt nu, men den kan jeg ikke lige gennemskue..
> Hvad var årsagen?

At Vista ikke kan finde ud af det, når man har både IDE- og SATA-diske i
på én gang.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Desktop Sidebar smelter internettet sammen med din computer.

Fra : Laziter [9440]

Dato : 05-03-08 23:47

> At Vista ikke kan finde ud af det, når man har både IDE- og SATA-diske i
> på én gang.

Jeg ved ikke hvordan det er med stationære PC'ere, men min laptop har IDE
DVD drev og SATA diske.
Der er ingen problemer der.
Måske er det mere en BIOS ting?

Mvh
Benjamin

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 06-03-08 00:07

Den 05-03-08 23.46 skrev Laziter [9440] følgende:

> Jeg ved ikke hvordan det er med stationære PC'ere, men min laptop har IDE
> DVD drev og SATA diske.

Det er også kun med to forskellige harddiske. Og det er kun under
installationen. Når først Vista er installeret, kan man sagtens have
både IDE- og SATA-diske tilsluttet samtidig.

> Måske er det mere en BIOS ting?

Det tror jeg ikke, men jeg kan ikke afvise det.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvorfor bliver spammerne ved med at spamme dig, og hvordan du