MS Windows
briani 27239
Optimering af ydelsen af RAM i Vista Ultim~
Fra : -= ? =-

Dato : 02-03-08 13:30

Jeg har en DELL XPS 720 med Core2Quad Q6600 2.4 Ghz CPU, Geforce 8800GTX, WD
diske 10.000rpm og 8GB RAM, som kører Windows Vista Ultimate 64bit.

I Vista Ultimate - under "Kontrolpanel\Oplysninger om og værktøjer til
ydeevne" kan man teste ydelsen på ens PC.

Jeg har 5.9 i alle felter, dog med undtagelse af "Hukommelse (RAM)". Her får
jeg kun 5.2

Mine RAM er 4 x 2GB Corsair XMS2 Xtreme 800Mhz. (computeren var "født" med 2
x 1GB HYMP512S64CP8-Y5 AB-C 667 Mhz)

Hvorfor får jeg ikke større/højere ydelse med mine RAM? Kan jeg optimere
mine RAM på nogen måde?

BG

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-03-08 14:05

On Sun, 2 Mar 2008 13:29:34 +0100, "-= ? =-"
<etellerandet@migselv.com> wrote:

>Jeg har en DELL XPS 720 med Core2Quad Q6600 2.4 Ghz CPU, Geforce 8800GTX, WD
>diske 10.000rpm og 8GB RAM, som kører Windows Vista Ultimate 64bit.

Dejlig maskine....

Sådan en komme jeg godt bruge - Specielt lige i dette øjeblik hvor jeg
sidder på arbejdet med 512 MB RAM. Det er definitivt for lidt til XP
Pro...

Men alligevel: 8 GB RAM - Anvender du virkelig al denne dejlige RAM ??

Hvad bruger du maskinen til ?

<mlr>

Fra : -= ? =-

Dato : 02-03-08 14:28

"Michael Rasmussen" <mlr@invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> Pro...
>
> Men alligevel: 8 GB RAM - Anvender du virkelig al denne dejlige RAM ??

Jeg er skam også glad for den.
RAM er jo langt nede i pris nu, så derfor købte jeg ekstra nu jeg havde
64bit styresystem.

Jeg bruger ikke "Pagefile" mere, da jeg jo har RAM nok. (der var en her i
forummet der tidligere opfordrede til, at man slog pagefile fra når man
havde RAM nok)
Jeg kører en del videoredigering og billedbehandling med Adobe PhotoShop 10.
Jeg er til skydespil og bilspil, og har ingen problemer med al grafik sat
til "High/Ekstreme" og i opløsningen 1920 x 1200. (24" Eizo-skærm)

BG

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 02-03-08 14:49

On Sun, 2 Mar 2008 14:28:26 +0100, "-= ? =-"
<etellerandet@migselv.com> wrote:

>Jeg er skam også glad for den.
>RAM er jo langt nede i pris nu, så derfor købte jeg ekstra nu jeg havde
>64bit styresystem.

Har du oplevet problemer med 64-bit systemet: Ældre programmer der
ikke vil køre, manglende drivere til ældre hardware, etc ?

( Ikke fordi det er noget større problem, for med al den dejlige RAM
kan du jo have flere [mange !!] 32-bit windows kørende i virtuelle
maskiner uden at det vil degradere ydelsen mærkbart.. )

>Jeg bruger ikke "Pagefile" mere, da jeg jo har RAM nok. (der var en her i
>forummet der tidligere opfordrede til, at man slog pagefile fra når man
>havde RAM nok)

Det er vist et 'akademisk' spørgsmål. Personligt tror jeg ikke det har
den helt store betydning: Så længe der er rigelig fri RAM vil
operativsystemet jo ikke swappe i større udstrækning.

<mlr>

Fra : -= ? =-

Dato : 02-03-08 15:12

> [...]

> den helt store betydning: Så længe der er rigelig fri RAM vil
> operativsystemet jo ikke swappe i større udstrækning.

Ja, jeg har et "gammelt" bilspil som hedder "Rally Master", og det vil ikke
køre under Vista, og det ærgrer mig, for det er rigtig godt spil til at tæve
gutterne med over nettet. )

Hardware-mæssigt har jeg ingen problemer i 64bit.

Jeg fik bare oplyst, at ydelsen ville blive "forbedret" med masser af RAM og
pagefile slået fra. Umiddelbart mærker jeg ikke den helt store forskel i
hastighed, men det er jo også svært når man ikke kan sammenligne mens man
kører. Men RAM er jo hurtigere end en harddisk, så lidt må der jo være om
det.

BG

Fra : Peter Schrøder

Dato : 02-03-08 17:46

"-= ? =-" <etellerandet@migselv.com> skrev
> [...]
> man kører. Men RAM er jo hurtigere end en harddisk, så lidt må der jo være

Jeg tror ikke at det er mængden af ram, maskinen vurderer til 5,2.
Jeg har selv næsten samme konfiguration som du, men scorer 5,9 på ram'en
selvom jeg kun har 4GB.
Det må være typen eller indstillinger i bios som er årsag til forskellen.

Peter Schrøder

Fra : -= ? =-

Dato : 04-03-08 16:55

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i meddelelsen

> [...]
> selvom jeg kun har 4GB.
> Det må være typen eller indstillinger i bios som er årsag til forskellen.

Det er det heller ikke. Det er ikke mængden men performens der måles.
Jeg har netop i et DELL-forum fundet ud af, at Corsair ikke er de
"hurtigste" RAM.
Der var en med stort set samme konfiguration som mig, men han målte 5.9
Mine RAM er Corsair og hans var OCZ - begge 2GB klodser - 800Mhz.

BG

Fra : Frandsen

Dato : 03-03-08 09:29

"-= ? =-" <etellerandet@migselv.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> 2 x 1GB HYMP512S64CP8-Y5 AB-C 667 Mhz)
>
> Hvorfor får jeg ikke større/højere ydelse med mine RAM? Kan jeg optimere

Over clocking! Jeg ved dog ikke, om din Dell tillader det.

Fra : Jens Peter Karlsen [~

Dato : 05-03-08 00:48

Har du checket for overclocking muligheder i BIOS? en clockhastighed
på 1066Mhz vil passe bedre til din CPU.
Desuden kan MB producenten have en Utility til overclocking. ASUS har
f.eks. til deres AI lifestyle serie hvoraf jeg har et.

Regards Jens Peter Karlsen.

Fra : -= ? =-

Dato : 05-03-08 20:01

"Jens Peter Karlsen [FP-MVP]" <jpkarlsen@mvps.org> skrev i meddelelsen
> [...]
> Desuden kan MB producenten have en Utility til overclocking. ASUS har
> f.eks. til deres AI lifestyle serie hvoraf jeg har et.

Hej Frandsen og Jens

Trimning af mine RAM var også min tanke, men DELL har ikke lige de
muligheder i BIOS. Det nærmeste jeg kommer trimning i BIOS er at vælge:
Auto, 1T eller 2T for rammene. Vælger jeg 1T, så "fryser" den i opstarten,
vælger jeg 2T så kører det fint, ligeledes kører det fint i Auto.
Jeg har tidligere kørt ASUS, og her havde de netop et program som kunne
trimme rammene.

Kender i evt. andre seperate programmer som kan trimme RAM?

BG

Fra : Frandsen

Dato : 06-03-08 10:59

> Hej Frandsen og Jens
>
> Trimning af mine RAM var også min tanke, men DELL har ikke lige de
> muligheder i BIOS.

Det havde jeg også en mistanke om.

> Kender i evt. andre seperate programmer som kan trimme RAM?

Nej, desværre. Jeg tror ikke, at der findes software i den forstand, der kan
tilgå hardware i den grad.