MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
tekststørrelse i Internet Exploder
Fra : Peter Knutsen

Dato : 01-03-08 15:04

I ældre udgaver af Internet Exploder kunne man styre tekststørrelsen ved
at trykke Ctrl++ og Ctrl+-, men i den udgave jeg har (præinstalleret på
PC købt sent i 2005) da gør disse genvejstaster noget andet: De zoomer
ind, altså forstørrer alting.

Er det muligt at omkonfigurere Exploder sådan at Ctrl++ og Ctrl+- i
stedet styrer tekststørrensen? Jeg synes det er ekstremt besværligt at
skulle ind i menuen og justere, og så efterfølgende opdatere siden.

Zoom er dejligt (noget jeg savner i Mozilla FireFox, som er den browser
jeg bruger mest) til billeder og grafik som man gerne vil se nærmere på,
men jeg er så gammeldags at jeg mest bruger WWW til at læse
tekstbaserede websites.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : blue

Dato : 01-03-08 22:26

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> men jeg er så gammeldags at jeg mest bruger WWW til at læse tekstbaserede

Det er ikke helt et svar på dit spørgsmål, men har du prøvet denne add-on
til Firefox?

https://addons.mozilla.org/da/firefox/addon/2778

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 02-03-08 19:28

Den 01-03-08 15.04 skrev Peter Knutsen følgende:

> [...]
> jeg bruger mest) til billeder og grafik som man gerne vil se nærmere på,
> men jeg er så gammeldags at jeg mest bruger WWW til at læse

Jeg kan glæde/skuffe dig med, at Firefox 3 kan zoome hjemmesider. Men
som IE har man valgt at bruge de gamle tekstforstørrelsesgenveje til
zoom-funktionen, så man skal i menuen for at ændre tekststørrelse, suk!
Men vi kan jo håbe, at der kommer en udvidelse, der kan lave om på denne
dumme efterabning.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tema med alt hvad det er nødvendigt at vide om nyhedsgrupperne.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-03-08 01:51

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg kan glæde/skuffe dig med, at Firefox 3 kan zoome hjemmesider. Men som
> IE har man valgt at bruge de gamle tekstforstørrelsesgenveje til
> zoom-funktionen, så man skal i menuen for at ændre tekststørrelse, suk!

Det er da et skridt i den forkerte retning. Plejer det ikke at være MSIE,
der stjæler idéer fra FF?
Jeg holder mig vist til FF2 indtil videre. Vil ikke undvære at kunne bruge
ctrl + scrollhjulet til at forstørre- og formindske teksten.

Kunne de mon så ikke bare lave det sådan, at ctrl +/- gjaldt zoom, mens ctrl
+ scrollhjul dækkede tekststørelse?
Så vhavde vi det hele.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 03-03-08 12:18

Philip Nunnegaard wrote:
[...]
> Kunne de mon så ikke bare lave det sådan, at ctrl +/- gjaldt zoom, mens
> ctrl + scrollhjul dækkede tekststørelse?
> Så vhavde vi det hele.

Ja, det ville være en dejlig løsning.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-03-08 13:25

Den 03-03-08 01.51 skrev Philip Nunnegaard følgende:

> Jeg holder mig vist til FF2 indtil videre. Vil ikke undvære at kunne bruge
> ctrl + scrollhjulet til at forstørre- og formindske teksten.

Der skal nu nok komme en udvidelse, der kan rette op på beslutningen.

> Kunne de mon så ikke bare lave det sådan, at ctrl +/- gjaldt zoom, mens ctrl
> + scrollhjul dækkede tekststørelse?

Tja, jeg har ikke rullehjul, jeg vil have tekststørrelse på Ctrl +/-.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Gratis kabaler og bridge.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 03-03-08 18:49

> Tja, jeg har ikke rullehjul,

What? Jeg ville få ondt i skulederen af at skulle rulle ned på den gamle
måde.
Jeg bruger i øvrigt også rullehjulet til at åbne links i nyt faneblad.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-03-08 20:17

Den 03-03-08 18.49 skrev Philip Nunnegaard følgende:

> What? Jeg ville få ondt i skulederen af at skulle rulle ned på den gamle
> måde.
> Jeg bruger i øvrigt også rullehjulet til at åbne links i nyt faneblad.

Min midterste museknap fungerer som et rullehjul, i hvert fald når det
gælder rulning i vinduer. Den midterste knap kan også åbne links i nye
faneblade.

Det er en gammel Logitech tre-knaps mus, som jeg er meget glad for, og
som jeg har haft sådan cirka siden midten af 90'erne. Det er egentlig
imponerende, den stadig fungerer, det er jo ikke fordi, den står og
samler støv til daglig.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Tips og tricks til sikkerhedskopiering.

Fra : Rado

Dato : 03-03-08 22:51

On Mon, 03 Mar 2008 20:16:50 +0100, Kim Ludvigsen
<usenet@kimludvigsen.dk> wrote:

>Min midterste museknap fungerer som et rullehjul,

Jeg kan ikke mindes at have set det sidde andre steder, og jeg har
haft en del mus og trackballs. Så mon ikke I det er det samme hjul i
snakker om når det kommer til stykket?

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-03-08 23:34

Den 03-03-08 22.51 skrev Rado følgende:
> [...]
>
> Jeg kan ikke mindes at have set det sidde andre steder, og jeg har
> haft en del mus og trackballs. Så mon ikke I det er det samme hjul i

Nej, jeg har netop ikke et hjul. Jeg har en knap, der i visse
situationer kan fungere som et rullehjul, fx når jeg vil rulle indholdet
i et vindue.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Beskyt de små mod porno på internettet.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 03-03-08 23:38

Den 03-03-08 23.33 skrev Kim Ludvigsen følgende:

> Nej, jeg har netop ikke et hjul. Jeg har en knap, der i visse
> situationer kan fungere som et rullehjul, fx når jeg vil rulle indholdet
> i et vindue.

Tilføjelse: Så vidt jeg husker, kunne man slet ikke få rullehjul på
musen, da jeg købte min.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Nem backup af Mozilla, Firefox og Thunderbird med MozBackup.

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 04-03-08 07:19

> Tilføjelse: Så vidt jeg husker, kunne man slet ikke få rullehjul på musen,
> da jeg købte min.

Jeg kan godt huske, at der en overgang (tilbage i 90'erne) var 3 knapper på
musene.
Jeg var så ikke klar over, at den kunne bruges som rullehjul. Går ud fra, at
det foregår sådan, at du trykker på knappen og derefter kører musen frem
eller tilbage, alt efter hvilken vej der skal rulles. (på præcis samme måde,
som hvis jeg "midterklikker" et sted på siden)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 04-03-08 09:32

Den 04-03-08 07.18 skrev Philip Nunnegaard følgende:

> [...]
> eller tilbage, alt efter hvilken vej der skal rulles. (på præcis samme måde,
> som hvis jeg "midterklikker" et sted på siden)

Netop! Det virker så også med vandret rul.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine foretrukne bogmærker med AM-DeadLink.

Fra : Peter Knutsen

Dato : 06-03-08 12:09

Kim Ludvigsen wrote:

> Netop! Det virker så også med vandret rul.

Vandret musebaseret rul, det gad jeg godt have!

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 06-03-08 19:41

"Peter Knutsen" <peter@sagatafl.invalid> skrev i meddelelsen

> Vandret musebaseret rul, det gad jeg godt have!

Det kan man også med almindeligt scrollhjul; Tryk hjulet ned og bevæg musen
i dén retning, du ønsker at rulle.
Heldigvis er det efterhånden sjældent, at jeg har brug for vandret scroll.