MS Windows
briani 27239
Overspildning fra VHS
Fra : TechitBPC [6920]

Dato : 01-03-08 14:48

Jeg har nogle gamle VHS bånd jeg gerne vil have spillet ind på computeren.
så de kan sees på mediecenter. jeg har tv kort med indgang og det hele.. men
hvilket program ville være bedst at anvende til dette formål?

//Brian

Fra : Peter Larsen

Dato : 01-03-08 16:52

TechitBPC [6920] wrote:

> [...]
> computeren. så de kan sees på mediecenter. jeg har tv kort med
> indgang og det hele.. men hvilket program ville være bedst at anvende

Hvad der er bedst vil jeg ikke udtale mig om, det ved jeg ikke nok om det
til at gøre, men Magix og Pinnacle har nok noget, du har råd til.

> //Brian

Med venlig hilsen

Peter Larsen

Fra : Ivan V. Klattrup

Dato : 01-03-08 17:09

TechitBPC [6920] skrev:

>Jeg har nogle gamle VHS bånd jeg gerne vil have spillet ind på computeren

prøv news:dk.edb.videoredigering ,der har de helt styr på den slags

--
Ivan V. Klattrup
http://klattrup.dk

Fra : TechitBPC [6920]

Dato : 01-03-08 22:40

> prøv news:dk.edb.videoredigering ,der har de helt styr på den slags

Tak, det prøver jeg..

//Brian

Fra : _

Dato : 01-03-08 17:15

Læg båndene på et bord, og hæld 0,8 l vand over.

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 01-03-08 21:17

On Sat, 1 Mar 2008 17:14:57 +0100, "_" <_akadut@akadut.xx> wrote:

>Læg båndene på et bord, og hæld 0,8 l vand over.

PLONK!

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 01-03-08 18:44

TechitBPC [6920] wrote :
> Jeg har nogle gamle VHS bånd jeg gerne vil have spillet ind på computeren. så
> de kan sees på mediecenter. jeg har tv kort med indgang og det hele.. men
> hvilket program ville være bedst at anvende til dette formål?

F.eks. VirtualVCR eller Chris-TV:
http://virtualvcr.sourceforge.net/
http://www.chris-tv.com/

VirtualVCR er gratis, men kan godt være lidt drilsk at sætte op.
Chris-TV er mere brugervenligt, men koster lidt.
De kan begge bruges med ganske almindelige billige tv-kort. Man bør
optage i AVI-format med DV- eller HuffYUV-codec - det fylder fra
10-30Gb for en time.

Efterfølgende redigering og komprimering kan du søge information om i
f.eks.:

--

/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : TechitBPC [6920]

Dato : 01-03-08 22:42

> [...]
> time.
>
> Efterfølgende redigering og komprimering kan du søge information om i

Prøver lige den gratis først.. jeg er helt klar over at jeg skal have et
godt codec og at filerne fylder en del.. efterfølgende behandling af filerne
er ingen problem..

//Brian

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 02-03-08 16:34

On Sat, 1 Mar 2008 22:42:29 +0100, "TechitBPC [6920]"
<techit.bpc@REMOVEgmail.com> wrote:
>.. efterfølgende behandling af filerne er ingen problem..
???
Hvis du vil have et optimalt resultat ud af en gammel VHS, så er der
mange processer du skal beherske, bl.a.
Du får brug for at korrigere lys, kontrast, gamma og evt farver.
Du skal kunne reducere baggrundsstøj og samtidig bevare/forbedre
konturskarpheden.
Billedet skal sikkert også beskæres for støjstriber i kanterne.
Hvis det er en amatøroptagelse, der er rystet, vil du sikkert gerne
kunne fjerne/reducere rystelserne.
Lyden på et VHS bånd er ofte dårlig.
Du skal så vidt muligt fjerne baggrundsstøj, klik, brum m.v., samt
korrigere niveau, frekvensområde og tonebalance.

Det kræver tid og tålmodighed og ikke mindst erfaring, men så vil du
også få et resultat, der fremtræder væsentlig bedre end originalen.

Optag om muligt i AVI (Huffyuv codec) med VirtualVCR. Det er et godt
program, men det skal indstilles omhyggeligt og korrekt for at fungere
optimalt. Det kan eliminere lydsync fejl.
Hvis du er nødt til at optage i MPEG, så vælg højeste opløsning. Med
MPEG vil du have ret stor risiko for lydsync fejl efter redigering.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 02-03-08 22:02

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.invalid> skrev i meddelelsen
> [...]
> Hvis du er nødt til at optage i MPEG, så vælg højeste opløsning. Med
> MPEG vil du have ret stor risiko for lydsync fejl efter redigering.

Hvorledes bliver resultatet, hvis man køber en hd optager med indbygget vhs
afspilller. De reklamerer jo med, hvor nemt det er at lave kopi direkte fra
vhs til dvd?

Kurt

Fra : Rado

Dato : 03-03-08 15:30

On Sun, 2 Mar 2008 22:01:37 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

>Hvorledes bliver resultatet, hvis man køber en hd optager med indbygget vhs
>afspilller. De reklamerer jo med, hvor nemt det er at lave kopi direkte fra
>vhs til dvd?

Jeg har ikke prøvet en kombi optager, men har konverteret nogle VHS
bånd via VHS og S-VHS maskiner og en Pioneer HD optager. Kan godt
lægge et lille sample ISO op til download.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 03-03-08 22:58

> [...]
>afspilller. De reklamerer jo med, hvor nemt det er at lave kopi direkte fra
Det er en meget nem og ganske udmærket løsning at overspille fra VHS
til en DVD optager.
VHS og DVD behøver ikke at være bygget sammen og DVD optageren behøver
ikke at have harddisk.
Optagelsen bliver i MPEG format ligesom hvis du optog i MPEG på din
PC.
Det giver ikke samme kvalitet og muligheder, som hvis du optager i AVI
format på en PC. Til gengæld vil en god mærkevare DVD generelt give et
bedre resultat end et PC TV kort med hardware MPEG koder.

Du kan bagefter flytte optagelsen over på din PC og redigere den der,
med de problemer der nu engang er med at redigere i en MPEG fil. Husk
i så fald at optage i høj kvalitet.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 04-03-08 22:56

> [...]
>
> Du kan bagefter flytte optagelsen over på din PC og redigere den der,
> med de problemer der nu engang er med at redigere i en MPEG fil. Husk

OK, tak for forklaringen. Det kunne være, at jeg ville vælge denne løsning,
når jeg på et tidspunkt tager mig sammen til at få familieoptagelser fra de
sidste 20 år flyttet til dvd.

Kurt

Fra : Claus Tersgov

Dato : 07-03-08 07:10

Kurt B. Andersen skrev bl.a.:

> Hvorledes bliver resultatet, hvis man køber en hd optager med
> indbygget vhs afspilller. De reklamerer jo med, hvor nemt det er at
> lave kopi direkte fra vhs til dvd?

Akkurat som det du ser på skærmen , når du afspiller, dog med en smule mere
støj. Det du optager er IKKE anderledes end det, man kan se på sit tv.

Men den smule signaltab, der er i RGB signalet og lyden, er IKKE værd at
omtale, det er kun een eller to dB.

Som vanligt bliver der skrevet en masse vås, som ikke har nogen relation til
tråden eller spørgsmålet..

Claus

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 01-03-08 19:25

On Sat, 1 Mar 2008 14:47:39 +0100, "TechitBPC [6920]"
> [...]
>så de kan sees på mediecenter. jeg har tv kort med indgang og det hele.. men
>hvilket program ville være bedst at anvende til dette formål?
Du mener nok overspilning eller indlæsning.
Svaret afhænger af dit TV kort.
Kan det indlæse AVI filer, eller kan det kun indlæse MPEG?
Du har de bedste muligheder med AVI, indlæst med en højkvalitets
codec, som Huffyuv.
Et TV kort med MPEG hardware coder giver dårligere resultat, men er
nemmere at bruge.

Erik Helmer Nielsen

Fra : TechitBPC [6920]

Dato : 01-03-08 22:44

"Erik Helmer Nielsen" <ehelmer@boerne.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> codec, som Huffyuv.
> Et TV kort med MPEG hardware coder giver dårligere resultat, men er

Jeg ved ikke om mit kort har MPEG eller AVI.. men jeg må prøve mig frem..

//Brian