MS Windows
briani 27239
Værktøjs cd'er
Fra : Adam Sjøgren

Dato : 29-02-08 23:53

Hej.

Jeg skal hjælpe med at udskifte en lille harddisk med en ny og større -
i en Windows XP-maskine.

Jeg kender ikke til Windows, så den procedure jeg har tænkt mig er at
koble den nye harddisk til, boot'e på en passende Linux-cd, dd'e den
gamle harddisk over på den nye, ændre partitions- og filsystemstørrelsen
på den nye harddisk og derefter sætte den nye på den gamles plads.

Hvilke cd'er kan I anbefale til formålet - SystemRescueCD? Andre? - der
findes noget der kan gøre et NTFS-filsystem større, ikke?

Mvh.

Adam

(Krydspostet i dk.edb.system.unix og dk.edb.system.ms-windows med
followup-to sat til d.e.s.unix).

--
"Achtung, babies!" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Andreas Lorensen

Dato : 29-02-08 23:58

fre, 29 02 2008 kl. 23:52 +0100, skrev Adam Sjøgren:
> Hvilke cd'er kan I anbefale til formålet - SystemRescueCD? Andre? - der
> findes noget der kan gøre et NTFS-filsystem større, ikke?

ubuntu live cd'en hhvis du godt vil have lidt grafiskeværktøjer også.

/andreas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-03-08 00:10

On Fri, 29 Feb 2008 23:52:53 +0100
asjo@koldfront.dk (Adam Sjøgren) wrote:

> Hvilke cd'er kan I anbefale til formålet - SystemRescueCD? Andre? -
> der findes noget der kan gøre et NTFS-filsystem større, ikke?

Prøv at se på 1.0rc2 af systemrescuecd:
http://www.sysresccd.org/Beta-x86
Updated sys-fs/ntfs3g to 1.2216 (ntfs full read-write support)
Måske det betyder, at den kan udvide en NTFS partition

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 01-03-08 00:12

Adam Sjøgren skrev den 29-02-2008 23:52:

> [...]
> gamle harddisk over på den nye, ændre partitions- og filsystemstørrelsen
> på den nye harddisk og derefter sætte den nye på den gamles plads.

Jeg har tidligere forsøgt samme stunt, det gik i spunk.

Acronis TrueImage har en prøveudgave der er perfekt til dit formål.
Hvis der er plads nok på den nye og ejeren har pengene så overvej at
købe det og så få den til at lave løbende sikkerhedskopier på samme
harddisk. Det erstartter ikke offsite backups, men bare det at man kan
reetablere fra fordums tid er ofte guld værd.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 01-03-08 10:25

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Acronis TrueImage har en prøveudgave der er perfekt til dit formål.

Den vil jeg også anbefale. Nemmere kan det ikke blive

Jesper Poulsen

Fra : Ole C

Dato : 01-03-08 10:38

Adam "Sjøgren" skrev blandt andet:

> Jeg skal hjælpe med at udskifte en lille harddisk med en ny og større
> - i en Windows XP-maskine.

(klip)

> Hvilke cd'er kan I anbefale til formålet - SystemRescueCD? Andre? -
> der findes noget der kan gøre et NTFS-filsystem større, ikke?

Harddiskproducenten har sandsynligvis et program til download, der er
beregnet til formålet.

--
vh
Ole C

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-03-08 19:22

On Sat, 01 Mar 2008 00:11:58 +0100, Thorbjørn wrote:

> Jeg har tidligere forsøgt samme stunt, det gik i spunk.

Hvad skete der da?

> Acronis TrueImage har en prøveudgave der er perfekt til dit formål.

Er det en Linux-cd?

> [...]
> harddisk. Det erstartter ikke offsite backups, men bare det at man
> kan reetablere fra fordums tid er ofte guld værd.

Jeg er sådan set ikke interesseret i at lokke nogen til at bruge eller
købe (mere) Windows-software, men tak for tippet

Mvh.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 01-03-08 19:22

On Sat, 1 Mar 2008 10:37:47 +0100, Ole wrote:

> Adam "Sjøgren" skrev blandt andet:

(Der er ingen grund til at sætte mit efterhavn i citationstegn, det er
skam mit rigtige navn).

> Harddiskproducenten har sandsynligvis et program til download, der er
> beregnet til formålet.

Hvilken del af formuleringen "Linux-cd" var uklar?

Mvh.

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 01-03-08 22:08

Adam Sjøgren wrote:
> [...]
>
> Hvilke cd'er kan I anbefale til formålet - SystemRescueCD? Andre? - der
> findes noget der kan gøre et NTFS-filsystem større, ikke?

kopierer disken med en g4u bootcd og ret evt. partionerne bagefter med
gparted livecd'en.

Mvh
Martin

Fra : Jacob d'Andrade

Dato : 02-03-08 14:39

"Adam "Sjøgren"" <asjo@koldfront.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvilke cd'er kan I anbefale til formålet - SystemRescueCD? Andre? - der
> findes noget der kan gøre et NTFS-filsystem større, ikke?

Prøv eventuelt med Hirens Boot cd... Det er godtnok ik en linux fætter, men
smæk den nye disk i ved siden af og boot op på den... der er et hav af
utilities på hirens... bl.a Symantec drive image... flytter hele partitioner
fra disk til disk, uden at pille ved noget, du kan ændre partitions
størrelsen i forløbet...

Jacob

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-03-08 18:43

On Fri, 29 Feb 2008 23:52:53 +0100, Adam wrote:

> [...]

> gamle harddisk over på den nye, ændre partitions- og filsystemstørrelsen
> på den nye harddisk og derefter sætte den nye på den gamles plads.

Tak for alle forslagene om diverse Windows-programmer og Linux-cd'er.

Jeg var igennem proceduren igår. Her er en beskrivelse af hvad virkede
for mig, for det tilfælde at andre skulle falde over denne tråd og have
interesse deri:

* Først satte jeg den nye harddisk til maskinen sammen med den gamle og
boot'ede den nyeste SystemRescueCD¹.

* Efter at have checket og set at den gamle disk hed /dev/sda og den
nye /dev/sdb brugte jeg dd til at kopiere indholdet fra den gamle til
den nye disk.

* For at være fuldstændig sikker, lukkede jeg computeren ned, pillede
den gamle harddisk fra og prøvede at boot'e på den nye.

* Det fungerede fint, så jeg lukkede igen ned og boot'ede atter
SystemRescueCD'en. Jeg startede gparted og bad den om at udvide
NTFS-partitionen til at fylde den resterende tomme plads på den nye
harddisk.

* Derefter lukkede jeg ned og startede Windows fra den nye disk - uden
problemer.

* For at teste om alting virkede fik Windows lov til at køre et
filsystemcheck og en defragmentering (den gamle disk havde været ret
fyldt i et godt stykke tid), for at se om den kunne overleve det.

* Det gik fint, så den gamle harddisk blev lagt i mølpose og maskinen
samlet.

Mvh.

Adam

¹ <http://www.sysresccd.org/>

(Krydspostet i dk.edb.system.unix og dk.edb.system.ms-windows).

--
"I don't think we're gonna miss Adam. The new Adam Sjøgren
site is more interesting & Adam has always asjo@koldfront.dk

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-03-08 19:18

Adam Sjøgren skrev:
> * Først satte jeg den nye harddisk til maskinen sammen med den gamle og
> boot'ede den nyeste SystemRescueCD¹.

Tillykke med at du fik det til at virke. Det er noteret til jeg selv
skal gøre det næste gang.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 16-03-08 19:33

On Sun, 16 Mar 2008 19:18:14 +0100, Thorbjørn wrote:

> Tillykke med at du fik det til at virke. Det er noteret til jeg selv
> skal gøre det næste gang.

Tak.

(Jeg forventer ikke at skulle hjælpe med den procedure igen de nærmeste
fem-ti år, heldigvis (den gamle harddisk var på 10GB, den nye 250GB)).

Mvh.

--
"Kom låna törnekronan min Adam Sjøgren
Lid för konsten eller brinn" asjo@koldfront.dk