MS Windows
briani 27239
Strømspareskinne - konstant strøm på usb-p~
Fra : Helge

Dato : 23-02-08 16:13

Hej, jeg forsøgte mig for et halvt års tid siden med en
usb-strømspareskinne, men måtte opgive, da der på min computer er konstant
strøm på usb-portene, også når den er slukket.

Jeg læste dog på et tidspunkt et indlæg her i gruppen, om at man kunne slå
strømmen fra i enhedshåndtering eller bios.

Det ville jeg så lige forsøge i dag...

I bios'en kan jeg absolut intet finde, der har med strømstyring af
usb-portene at gøre.

I enhedshåndtering kan jeg godt sætte et flueben i "Tillad, at computeren
slukker enheden for at spare strøm", men når jeg har genstartet computeren
er fluebenet forsvundet igen...??

Er der nogen, der har fundet en løsning...??

Helge

Fra : _

Dato : 23-02-08 16:35

"Helge" <nyheds_GULBIL_grupper@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hej, jeg forsøgte mig for et halvt års tid siden med en
> usb-strømspareskinne, men måtte opgive, da der på min computer er konstant
> strøm på usb-portene, også når den er slukket.

Hvis du slukker for din pc, er USB-stikket slukket. Er der strøm på
USB-stikket, er pc'en ikke slukket.

Fra : Peter

Dato : 23-02-08 20:53

Hej.

> Hvis du slukker for din pc, er USB-stikket slukket. Er der strøm på
> USB-stikket, er pc'en ikke slukket.

Sikke en gang vrøvl....
- men det har du sikkert alerede opdaget......

--
Peter

Fra : _

Dato : 24-02-08 14:46

"Peter" <p@1.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.

> Sikke en gang vrøvl....
> - men det har du sikkert alerede opdaget......
>
> --
> Peter

Nej. Men måske har du opfundet evighedsmaskinen.

Fra : Peter

Dato : 24-02-08 20:23

Hej.....

> Nej. Men måske har du opfundet evighedsmaskinen.

*LOL*
- sæt dig venligst lidt ind i stoffet......

--
Peter

Fra : Calle.

Dato : 02-03-08 11:00

"_" <_akadut@akadut.xx> skrev i meddelelsen

> "Peter" <p@1.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Men måske har du opfundet evighedsmaskinen.

Tror ikke du er helt inde i det, du gerne vil gøre dig klog på her
--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Mogens

Dato : 24-02-08 15:47

"Peter" <p@1.dk> skrev i meddelelsen news:5Q_vj.51$1j7.45@news.get2net.dk...
> Hej.

> Sikke en gang vrøvl....
> - men det har du sikkert alerede opdaget......

Det skal du ikke regne med han gør.....

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 24-02-08 20:20

Peter wrote :

> Sikke en gang vrøvl....

Nej da - problemet med nutidens hardware er jo, at pc'en ikke slukker
når man "lukker" sit operativsystem ned. Derfor slukker jeg - akkurat
som med tossekassen - altid på stikkontakten.

--

/klaus

Hold din (udbyders) mailserver fri for spam;
krypter din email-adresse til højre for "@".

Fra : Lars E. P.

Dato : 25-02-08 07:38

Sun, 24 Feb 2008 20:19:37 +0100, skrev Klaus Jørgensen <kj@no.spam> :

>Nej da - problemet med nutidens hardware er jo, at pc'en ikke slukker
>når man "lukker" sit operativsystem ned. Derfor slukker jeg - akkurat
>som med tossekassen - altid på stikkontakten.

Bare lidt nysgerrig - hvor tit må du udskifte f.eks. grafikkort og
lign. fordi det er gået i stykker?

Hilsen Lars

Fra : Ham selv

Dato : 25-02-08 11:16

"Lars E. P." <nyheder@SLETplakaten.dk> skrev i meddelelsen

> Bare lidt nysgerrig - hvor tit må du udskifte f.eks. grafikkort og
> lign. fordi det er gået i stykker?
>

> Hilsen Lars

bare nysgerrig, men hvad mener du med dette retoriske spørgsmål?

Fra : ego

Dato : 25-02-08 08:46

"Lars E. P." <nyheder@SLETplakaten.dk> skrev i en meddelelse

> Bare lidt nysgerrig - hvor tit må du udskifte f.eks. grafikkort og
> lign. fordi det er gået i stykker?

Hvorfor skulle det gå ud over grafikkort og lign. at afbryde nettet,
når PC'en først er lukket ned ?

mvh
kaj

Fra : Lars E. P.

Dato : 26-02-08 11:17

Mon, 25 Feb 2008 08:45:47 +0100, skrev "ego" <kahan@post.tele.dk> :

>Hvorfor skulle det gå ud over grafikkort og lign. at afbryde nettet,
>når PC'en først er lukket ned ?
>
>mvh
>kaj

Det er bare en fornemmelse jeg har. Jeg slukker kun på væggen når jeg
skal være væk i længere tid og har aldrig haft enheder der er brændt
af, mens min søster, der altid slukker på væggen, har udskiftet
grafikkortet 2 gange (på 2 forskellige maskiner) og strømforsyningen 1
gang.
Men måske er det bare mig der har været heldig, selvom jeg har haft
computer siden dengang de hed Commdore 64 og ZX Spectrum (mere end 20
år)

Jeg kunne se på en effekt-måler jeg engang havde tilsluttet
computeren, at nogle gange kom effekten op på 4-500 watt lige i det
øjeblik man tændte computeren, og jeg kunne godt forestille mig, at
det kan få sådan nogle enheder til at brænde af. Men som sagt - det er
kun en mistanke.

Hilsen Lars

Fra : Peter

Dato : 25-02-08 17:40

Hej.

> Nej da - problemet med nutidens hardware er jo, at pc'en ikke slukker når
> man "lukker" sit operativsystem ned. Derfor slukker jeg - akkurat som med
> tossekassen - altid på stikkontakten.

Ok, jeg tænkte godtnok på at det var det i mente, men jeg håbede samtidig at
jeg tog fejl, for så skal i vist til at omdøbe gruppen til
dk.freak.flueknepper........

Det er nok klart for enhver at mange folk bruger udtrykket "at slukke", når
det de i virkeligheden gør, er at sætte deres apperart i standby......

Det kunne nu også være spændende at høre hvad i kloge folk her i NG så kunne
finde på at bruge en strømspareskinne til, når i alligevel slukker på
kontakten på vægen......
- eller om i evt. kunne tænke jer at svare ud fra det som spørgeren reelt
starter tråden med, i stedet for at ændre diskutionen til "slukket" eller
"standby".....

Folk skulle tage og forholde sig til det der spørges om i stedet for at
komme og sige:
"det hedder altså ikke super-vhs, det hedder super-video"
"det hedder ikke et CAM-modul, det hedder et CAM, eller et CA-modul"
- eller sidst men ikke mindst:
"Hvis du slukker for din pc, er USB-stikket slukket. Er der strøm på
USB-stikket, er pc'en ikke slukket."

Bare et par enkelte citater fra fluekneppere i forskellige NG?er, fra folk
der ikke ønsker at hjælpe andre, men hellere vil bruge deres og vores andres
tid på ligegyldigheder, og gud hvor er det dog underholdende....!

--
Peter

Fra : Ham selv

Dato : 25-02-08 18:34

og gud hvor er det dog underholdende....!

> --
> Peter

hvorfor flueknepper du så over det..... undskyld, jeg ku ikke lade være

Fra : Klaus Jørgensen

Dato : 25-02-08 19:32

Peter wrote :

> Det er nok klart for enhver at mange folk bruger udtrykket "at slukke", når
> det de i virkeligheden gør, er at sætte deres apperart i standby......

"Luk ned" og "Standby" er ikke det samme.

> Det kunne nu også være spændende at høre hvad i kloge folk her i NG så kunne
> finde på at bruge en strømspareskinne til, når i alligevel slukker på
> kontakten på vægen......

Så pyt da...
Jeg brugte strømspareskinne indtil jeg fandt ud af hvad min pc bruger
af strøm når den er lukket ned. Nu bruges den bare som en 5-stiksdåse.

> - eller om i evt. kunne tænke jer at svare ud fra det som spørgeren reelt
> starter tråden med, i stedet for at ændre diskutionen til "slukket" eller
> "standby".....

Det var der jo allerede svaret på i anden del af tråden - jeg mente
bare ikke at der blev vrøvlet i det du først svarede på.

Fra : Calle.

Dato : 02-03-08 11:00

> "Helge" <nyheds_GULBIL_grupper@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> Hvis du slukker for din pc, er USB-stikket slukket. Er der strøm på
> USB-stikket, er pc'en ikke slukket.

Jo Pc, er slukket, men hans bundkort står med konstat 5V, for at se om der
kommer et startsignal, enten via netkort eller powerknappen.

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 23-02-08 17:46

> [...]
> er fluebenet forsvundet igen...??
>
> Er der nogen, der har fundet en løsning...??

Dette spørgsmål har været rejst før og nogle forklaringer går på, at man
skal rode rundt i BIOS-indstillingerne for at ændre på dette forhold.
I min egen maskine kan det ikke umiddelbart ændres. (Jeg kunne i hvert fald
ikke).
Men i et af flere indlæg læste jeg, at man kunne installere et ekstra
USB-kort. Forfatteren skrev, at dette kunne løse problemet, idet
der ikke vil være "strøm" på de USB-porte, som er på kortet, når computeren
er slukket.
Det prøvede jeg. Et USB-kort (til et par hundrede kroner, tror jeg nok, det
var) blev købt og installeret på en ledig plads i computeren.
Voila - nu virkede den fikse "strømspareskinne". Og i tilgift fik maskinen
et par ekstra USB-porte.
I øvrigt kan man købe den slags "skinner" uden USB-tilslutning. De er tænkt
anvendt i forbindelse med TV-apparater, hvortil der f.eks. kan være sluttet
videomaskiner (VHS, HD-recorder og så videre). Sådan én skulle man nok kunne
tro, ville være brugbar også til en computer med tilbehør.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Helge

Dato : 23-02-08 18:06

Hej Hans-Jørgen og tak for et brugbart svar...

Jeg har faktisk sat en tv-skinne til, men den har en eller anden spasme og
tænder en gang i minuttet strømmen i et par sekunder, hvorefter den går ud
igen, og det tænker jeg at skærmen i længden ikke har godt af...

Jeg har i mellemtiden læst mig til, at man kan købe en lille USB-adapter til
PS2 porten, for der skulle strømmen gå ud..., så det bliver nok løsningen
for mig...

mvh. Helge

Fra : Helge

Dato : 25-02-08 22:21

"Helge" <nyheds_GULBIL_grupper@hotmail.com> skrev bl.a. :

> Jeg har i mellemtiden læst mig til, at man kan købe en lille USB-adapter
> til PS2 porten, for der skulle strømmen gå ud..., så det bliver nok
> løsningen for mig...

Hej igen, nu har jeg så fået fat i en USB/ps2-adapter, men f..... om der
ikke også er konstant strøm på både museporten og tastaturporten...

Så den eneste løsning jeg kan se mig ud af nu, er et USB-kort..

Tak for input (nogle af dem...

Helge

Fra : Leif Neland

Dato : 26-02-08 03:54

Hans-Jørgen Sindholt skrev:

> Det prøvede jeg. Et USB-kort (til et par hundrede kroner, tror jeg nok, det
> var) blev købt og installeret på en ledig plads i computeren.
> Voila - nu virkede den fikse "strømspareskinne".

Hvor mange timer skal din maskine så være slukket, for at prisen for
dette kort + strømskinne er tjent hjem? Og husk at indregne den sparede
olie/elvarme i fyringssæsonen.

Leif

Fra : Hans-Jørgen Sindholt

Dato : 26-02-08 09:09

"Leif Neland" <leif@neland.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor mange timer skal din maskine så være slukket, for at prisen for dette
> kort + strømskinne er tjent hjem? Og husk at indregne den sparede
> olie/elvarme i fyringssæsonen.
>
> Leif

Det har du bestemt ret i.
I mit eget tilfælde var der også tale om en vis "komfort".
Naturligvis skal man se på totalomkostningerne.
At afbryde strømmen ved stikkontakten er da afgjort den billigste løsning -
i hvert her i huset.

Hans-Jørgen
www.sindholt.danmark.nu

Fra : Calle.

Dato : 02-03-08 10:58

"Helge" <nyheds_GULBIL_grupper@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> er fluebenet forsvundet igen...??
>
> Er der nogen, der har fundet en løsning...??

Ja, brug en TV skinne istedet for en USB-skinne.
Det gør jeg selv, da jeg har brug for konstant 5V på usb, og dermed heller
ikke kan buge USB-skinnen
--
Venlig hilsen
Calle.