MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Læse registreringsdatabase på ekstern HD
Fra : Ulrik Smed

Dato : 23-02-08 10:09

Hej

Kan man kigge i en reg-base der ligger på en anden harddisk end den man har
bootet på?

Jeg har skiftet harddisk og vil flytte nogle OE meddelelsesregler fra den
gamle disk, som nu sidder en en USB-kasse. Men jeg har ikke eksporteret
reglerne først, til ".reg" filer.

Problemet er ikke større end at jeg bare kan flytte disken tilbage igen, og
boote og eksportere, synes bare det var mere elegant hvis man lige kunne
læse nøglerne i reg-basen mens den sidder i USB-kassen.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 23-02-08 10:59

"Ulrik Smed" skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Kan man kigge i en reg-base der ligger på en anden harddisk end den man
> har bootet på?

Har tidligere brugt loadhive.exe , ikke en særlig elegant metode, og alt
andet end automatiseret. Har brugt det et par gange til at hive diverse
licensnøgler mm. ud af at væltet system.

> [...]
> og boote og eksportere, synes bare det var mere elegant hvis man lige
> kunne læse nøglerne i reg-basen mens den sidder i USB-kassen.

Sidder det i en usb dims, virker nedenstående ikke, men ellers kunne det
måske være smartere end loadhive alene i nogle tilfælde, men det er utests..

http://www.matcode.com/remdrv.htm

Fra : Rado

Dato : 24-02-08 07:37

On Sat, 23 Feb 2008 10:08:33 +0100, "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk>
wrote:

>Kan man kigge i en reg-base der ligger på en anden harddisk end den man har
>bootet på?

Man kan komme ind i registry på en anden disk via Regedit.

1. Marker HKEY_LOCAL_MACHINE, gå derefter ind under File i menuen og
vælg Load Hive, og find den anden disk (systempartitionen på den skal
være delt (shared), med fuld adgang). Registry ligger under
Windows\system32\config.

2. Vælg den hive (registry fil) dine data ligger i (f.ex. SYSTEM), her
kommer der en box frem hvor du skal indtaste key name, her kan du bare
indtaste et eller andet tilfældigt, f.ex. "xxx" så skulle du komme ind
i systemet. Indholdet i den hive du har valgt ligger så i mappen ved
navn "xxx", herfra kan du eksportere det du vil have fat i. Skal du
hente data fra flere hives kan du blot åbne flere mapper med
forskellige navne.

Jeg har selv brugt metoden at slette data i registry på en systemdisk,
som forhindrede den i at starte op. Laver man ændringer skal man gemme
dem med "Save Hive" bagefter.

Husk at lave en backup af config mappen på den anden disk inden du
begynder at rode med det, hvis noget skulle gå galt.

Kobler du den anden disk direkte på HD controlleren på maskinen vil
jeg anbefale at gøre systempartitionen inaktiv på den først, så den
ikke kan boote, ellers kan man risikere at maskinen booter på den i
stedet, og så kan der iøvrigt, hvis de to OSer har været installeret
samme disk, gå kuk i det hele så systemdata på de to diske bliver
blandet sammen. Det bedste er nok at koble den på via USB eller
firewire efter at systemet er bootet op, så skulle der ikke være nogen
problemer af den art.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Ulrik Smed

Dato : 24-02-08 10:17

Rado wrote:

> [...]
> navn "xxx", herfra kan du eksportere det du vil have fat i. Skal du
> hente data fra flere hives kan du blot åbne flere mapper med

Det lyder smart, var netop sådan noget jeg tænkte var muligt. Nu prøvede jeg
lige. Indlæs hive, "tnuser.dat" fra systemprofile mappen, og give den navnet
"abc". Så ligger den under local machine som en hive med navnet "abc". Men
når jeg klikker på den får jeg en fejl: "abc kan ikke åbnes, der er opstået
en fejl under åbning af nøglen". Den kan heller ikke slettes igen med slet,
men kun med "fjern hive" fra menuen.

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Rado

Dato : 24-02-08 12:44

On Sun, 24 Feb 2008 10:17:15 +0100, "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>en fejl under åbning af nøglen". Den kan heller ikke slettes igen med slet,

OK, den kan jeg ikke rigtig svare på. Jeg har lige prøvet her over
netværket at åbne et par .sav filer på en anden XP maskine, der er
ingen problemer med at se indholdet i mapperne. Kan dog ikke få
adgang til selve hivesene da systemet jo kører på maskinen.

Jeg havde ingen problemer med at få adgang til hivesene i Win2000, med
disken sat op som slave. Måske XP er anderledes på det punkt, det skal
jeg ikke kunne sige, jeg har ikke lige prøvet præcis det her under
den. Men jeg vil tro at hvis du heller ikke kan åbne .sav filerne så
ligger problemet et andet sted.

Har du prøvet at kopiere config mappen et andet sted hen (på en anden
disk f.ex.) og så forsøgt at åbne filerne derfra?

Fra : Ulrik Smed

Dato : 24-02-08 15:06

Rado wrote:

> [...]
>
> Har du prøvet at kopiere config mappen et andet sted hen (på en anden
> disk f.ex.) og så forsøgt at åbne filerne derfra?

Det virker faktisk med "default.sav". Den kan jeg tage ind fra USB-disken og
kigge i. Men der kommer godt nok stadig en fejl når jeg sletter den med
'slet'. Skal igen bruge 'fjern hive' fra menuen. Så det har nok ikke noget
at gøre med hvor jeg henter filerne fra. USB-disken er jo ikke i brug af
systemet på nogen måde, der er adgang til alt, uden at noget bliver meldt 'i
brug'. Men nej, jeg har ikke prøvet at kopiere config mappen.

Der er iøvrigt forskel på stierne i forhold til hvad Microsoft skriver her:
De siger der skal være en "profiles\username" mappe, som skal indeholde
"ntuser.dat". Jeg har ingen "profiles" mappe i min windows-mappe. Men en
"system32\config\systemprofile" hvor jeg finder "ntuser.dat" (og
"ntuser.dat.log"). Jeg har måske fat i en forkert fil?

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Rado

Dato : 25-02-08 06:50

On Sun, 24 Feb 2008 15:06:22 +0100, "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk>
wrote:

>Det virker faktisk med "default.sav". Den kan jeg tage ind fra USB-disken og
>kigge i. Men der kommer godt nok stadig en fejl når jeg sletter den med
>'slet'. Skal igen bruge 'fjern hive' fra menuen.

Jeg har aldrig brugt "slet", det er ikke været nævnt i de
instruktioner jeg har. "Fjern" (går ud fra det er det der hedder
"Unload" i UK versionen) skulle være nok, så vidt jeg ved.

> [...]
>systemet på nogen måde, der er adgang til alt, uden at noget bliver meldt 'i
>brug'. Men nej, jeg har ikke prøvet at kopiere config mappen.

Prøv det. Jeg kopierede config mappen fra et XP image over på mit E:
drev, her åbner de forskellige hives fint i Regedit.

> [...]
>"system32\config\systemprofile" hvor jeg finder "ntuser.dat" (og
>"ntuser.dat.log"). Jeg har måske fat i en forkert fil?

Det kan være det er blevet lavet om gennem en opdatering og de så ikke
har fået rettet oplysningerne på siden.

Jeg har iøvrigt slet ikke ntuser.dat på systemet, men jeg er også den
eneste bruger på maskinen her så jeg gætter på at den først bliver
oprettet når der er flere brugere.

Fra : Ulrik Smed

Dato : 25-02-08 22:26

Rado wrote:

> [...]
>
> Jeg har iøvrigt slet ikke ntuser.dat på systemet, men jeg er også den
> eneste bruger på maskinen her så jeg gætter på at den først bliver

Aha! Det fik mig til at kigge på mit C-drev efter ntuser.dat. Og der er den
ikke i systemprofile mappen. Til gengæld fandt jeg en i "documents and
settings\<brugernavn>" (efter at have sat søgeren til at søge efter
systemfiler også). Og tilsvarende sted på USB-disken er den også, og det er
den rigtige. Den er meget større, og kan læses ind og nøglerne kan vises. Så
nu fik jeg fat i mine postregler. Takker for input!

--
Ulrik Smed
Aarhus, Denmark

Fra : Rado

Dato : 26-02-08 08:13

On Mon, 25 Feb 2008 22:25:59 +0100, "Ulrik Smed" <ulsm@post1.tele.dk>
wrote:

> [...]
>den rigtige. Den er meget større, og kan læses ind og nøglerne kan vises. Så
>nu fik jeg fat i mine postregler. Takker for input!

No problem

Jeg har også ntuser.dat på systemet kan jeg se, efter at have slået
søgning på skjulte filer til. Jeg gik bare ud fra den viste alle filer
pr default.