MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Kopier filer langsomt i XP Pro
Fra : AN

Dato : 22-02-08 11:55

Hej gruppe
Jeg har fået et problem med at kopiere filer, det tager så lang tid.
Jeg har prøvet alt, jeg har renset for spam, reg.basen, diskfragmenteret som
tog 6 tmer???
Alt kører så langsomt, ikoner på skrivebordet kommer også langsomt op??
Der er masser af plads på harddisken 250 Gb med 50 % fri plads
Jeg har også testet den på pcpitstop, som siger at harddisken er extrem
langsom, overførsel er 4 mb/s og skulle normalt være ca 53 mb/s.
Det er ellers en sata 300 helt ny???og alt kørte flot da xp var blevet
installeret.
Hvad er det der har skruet hele systemet ned???
Er der nogen som kender problemet, og vil hjælpe med en løsning.
Computer data:
Dual core 2 2.4
XP Pro sp2
asus P5B-E-Plus
Asus 7600S
2 Gb Corseir Ram

Det skulle elllers bare køre
Venlig hilsen Axel

Fra : Hauge

Dato : 22-02-08 11:58

Hejsa
AN wrote:
> Jeg har fået et problem med at kopiere filer, det tager så lang tid.

Der er flere muligheder, virus eller virus-scanner.

Prøv at slå din virusscanner fra mens du prøver at kopiere en flok filer.

Mvh Hauge

Fra : Peter

Dato : 22-02-08 16:44

Hej.

Jeg kender til et lign. problem som jeg selv er rendt ind i et par gange,
det lyder precis som det samme som du har, desværre.......
- men der er vist desværre ikke en nem løsning på problemet, men der er dog
en løsning.....

Har du husket at installere SATA driverne under installations-processen ??
Det er næsten helt i starten af installationen, der hvor den i bunden af
skærmen skriver noget i retning af "Tryk F5 for at installere SCSI/RAID
eller tredjepartsdrivere".....

Der er sikkert fulgt en diskette med til bundkortet i maskinen med SATA
drivere på, ellers må du ind og finde dem på bundkort- eller chipsset
fabrikantens hjemmeside, eller på en medfølgende CD til
bundkortet/maskinen.....

Desværre ved jeg ikke om det er muligt at lægge disse drivere på efter
installationen, det er ikke lykkedes for mig de to gange jeg har haft
problemet, og glemt at indlæse driverne....(men måske hvis man er klogere
end jeg...
- så med mindre andre ved hvordan man får driverne ind efterfølgende, eller
med mindre at du er heldigere/bedre end mig til at finde en opskrift på
nettet, så er der vist ingen anden vej end at starte forfra...

Og inden du starter på en geninstallation så bør du vide at,med XP skal det
være en diskette i drev A for at det vil fungere......
- jeg havde intet a-drev, men jeg var nød til at hive et ud af en anden
maskine, bare for at bruge det i få sekunder...! grrrr......

Det havde nu været smart hvis man kunne have lagt driverne på en eller anden
anden form for medie som bios genkender......
- men nej, det er kun diskettedrevet A: der du´r.......

--
Peter

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-02-08 21:57

"Peter" <p@1.dk> skrev i meddelelsen news:T4Cvj.23$9k3.6@news.get2net.dk...
> [...]
> Det er næsten helt i starten af installationen, der hvor den i bunden af
> skærmen skriver noget i retning af "Tryk F5 for at installere SCSI/RAID

Man kan næppe få kontakt med en sata disk, hvis ikke driveren er
installeret, og den har jo kørt upåklageligt.
Prøv at gå i enhedshåndtering og se om dma ved en fejl er blevet
deaktiveret, således at den kører i pio mode.

Kurt

Fra : Peter

Dato : 22-02-08 22:10

Hej.

> Man kan næppe få kontakt med en sata disk, hvis ikke driveren er
> installeret,

Jo det kan man faktisk sagtens (i hvertfald med et MSI KT880 Delta-FSR
motherboard), man kan også installere Windows XP uden problemer overhovedet,
det er først når man tager maskinen i brug at man opdager at der er et eller
andet galt med noget hastighed......

> og den har jo kørt upåklageligt.

XP er så vidt jeg forstår spørgsmålet, ny-installeret på en helt ny (?)
harddisk.....
- så kørt og kørt, det kan kun Axel N. beskrive hvad han mener med......

Men fair nok, det var bare en mulighed som jeg kender til, og der er da
sikkert mange andre muligheder til hvad årsagen kan være til problemet......

--
Peter

Fra : Rado

Dato : 23-02-08 00:28

On Fri, 22 Feb 2008 21:57:21 +0100, "Kurt B. Andersen"
<kurtanospam@privat.dk> wrote:

>Prøv at gå i enhedshåndtering og se om dma ved en fejl er blevet
>deaktiveret, således at den kører i pio mode.

Den kan også ryge i PIO mode hvis datakablet er defekt eller der på
anden måde er IO problemer. Dårlige kabler er dog nok mest et problem
ved PATA diske/IDE kabler, har ikke oplevet det med SATA diske endnu.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Hans

Dato : 23-02-08 03:30

Rado wrote:

> Den kan også ryge i PIO mode hvis datakablet er defekt eller der på
> anden måde er IO problemer. Dårlige kabler er dog nok mest et problem
> ved PATA diske/IDE kabler, har ikke oplevet det med SATA diske endnu.

Mine erfaringer er det modtsatte. Jeg har oplevet langt flere kabelfejl med
SATA, da nogle bundkortfabrikanters kabler er alt for dårlige, hvor
stikkenes kontakttryk er for lavt, og plasticen er for blød.

Det er typisk kabler fra Asus og MSI, hvor Abit og Gigabytes kabler til
gengæld bare fungerer, og så er de forsynet med en lås, hvilket burde være
standard for alle.

Hans

Fra : Rado

Dato : 23-02-08 08:26

On Sat, 23 Feb 2008 03:30:00 +0100, "Hans" <nospam@kvik.org.invalid>
wrote:

>Mine erfaringer er det modtsatte. Jeg har oplevet langt flere kabelfejl med
>SATA, da nogle bundkortfabrikanters kabler er alt for dårlige, hvor
>stikkenes kontakttryk er for lavt, og plasticen er for blød.

OK - har heller ikke så mange erfaringer med SATA kabler endnu, men en
hel del dårlige med PATA/IDE i den her sammenhæng. Nok til dels fordi
jeg har mange diske i maskinerne og så er det svært at undgå at bøje
og vride i kablerne når man roder med hardwaren, fordi det kniber med
pladsen.

Generelt skulle man tro at SATA kabler var mere stabile, bl.a. fordi
der er færre ledere og kablerne er tykkere (ikke så let at lave knæk
på dem som med et IDE fladkabel). De kan også være op til 2 meter
lange, hvor IDE kablerne ofte begynder at få problemer når de kommer
over 60 cm.

>Det er typisk kabler fra Asus og MSI, hvor Abit og Gigabytes kabler til
>gengæld bare fungerer, og så er de forsynet med en lås, hvilket burde være
>standard for alle.

Mine er nogle flade røde fra Intel, de er også med lås og virker meget
solide.

Fra : Jørgen E.

Dato : 27-02-08 00:15

"Peter" <p@1.dk> skrev i en meddelelse news:T4Cvj.23$9k3.6@news.get2net.dk...
> Det havde nu været smart hvis man kunne have lagt driverne på en eller anden anden form
> for medie som bios genkender......
> - men nej, det er kun diskettedrevet A: der du´r.......

Passer nu ikke. På nyere bundkort kan du snildt gøre det via USB, men det
kræver du forbereder dit USB-drev til det.