MS Windows
briani 27239
ups installations cd til xp og vista væk
Fra : claus

Dato : 22-02-08 11:11

Hej Gruppe

jeg er i den kedelige situation at under en flytning har jeg mistet alle
mine cd til installation af vista og XP
3 stk XP og en stk vista
alle pc kører heldigvis uden problemer lige nu men det bliver de jo nok ikke
ved med

jeg kunne selvfølgelig prøve om jeg kunne skaffe dem igen fra windows eller
andre steder
men jeg tænkte på om det ikke er muligt at lave en komplet backup fra vista
som kan installeres igen hvis pc går helt i ged
og selvfølgelig det samme fra xp

nogen der ved om det er muligt og evt en god forklaring til hvordan

på forhånd tak for hjælpen

claus

Fra : Frandsen

Dato : 22-02-08 11:33

"claus" <blablabla@klatterup.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> og selvfølgelig det samme fra xp
>
> nogen der ved om det er muligt og evt en god forklaring til hvordan

Jeg ved, at der findes software, der kan lave en "backup" eller et image, af
din disk/OS, som man kan smide en på en ny eller formateret disk igen. Hvad
softwaren hedder og efterfølgende hvordan, kan jeg ikke længere huske og
svare på.

Fra : Ole C

Dato : 22-02-08 11:58

claus skrev blandt andet:

> [...]
> nok ikke ved med
>
> jeg kunne selvfølgelig prøve om jeg kunne skaffe dem igen fra windows

Det vil under alle omstændigheder være en god idé.

> men jeg tænkte på om det ikke er muligt at lave en komplet backup fra
> vista som kan installeres igen hvis pc går helt i ged
> og selvfølgelig det samme fra xp

Kig nærmere på Acronis True Image. Den forrig version er omtalt her:
http://www.komputer.dk/polopoly.jsp?d=523&a=7419

--
vh
Ole C

Fra : claus

Dato : 22-02-08 12:33

> Det vil under alle omstændigheder være en god idé.

> Kig nærmere på Acronis True Image. Den forrig version er omtalt her:
> http://www.komputer.dk/polopoly.jsp?d=523&a=7419

takker for svaret

det vil jeg da gøre

håber det er en løsning hvor man kan smide en cd i maskinen og installere
det hele uden at have styresystem installeret

claus

Fra : Ole C

Dato : 22-02-08 16:36

claus skrev blandt andet:

> håber det er en løsning hvor man kan smide en cd i maskinen og
> installere det hele uden at have styresystem installeret

Der vil ikke være plads nok på en CD til dit image.
Det er muligt at de nye versioner af True Image kan lave en bootbar DVD
med image'et på, men ellers boot'er du maskinen på en CD du har lavet i
forvejen ved hjælp af True Image - og henter så dit image fra en anden
partion eller disk - eller endnu bedre en ekstern USB-disk.

--
vh
Ole C

Fra : claus

Dato : 23-02-08 09:10

> [...]
> forvejen ved hjælp af True Image - og henter så dit image fra en anden
> partion eller disk - eller endnu bedre en ekstern USB-disk.

hej igen
jeg har lige gjort som du skrev
hentet programmet og betalt for det
købt en ekstern disk
og det var egentlig ret nemt at lave cd og komplet backup af alle pc er
nu kan jeg jo sove roligt igen -:)

takker mange gange

claus

Fra : Ole C

Dato : 23-02-08 11:25

claus skrev blandt andet:

> [...]
> hentet programmet og betalt for det
> købt en ekstern disk
> og det var egentlig ret nemt at lave cd og komplet backup af alle pc

Selv tak!
Til ydeligere oplysning kan jeg fortælle, at du i visse tilfælde helt
kan undgå at bruge boot-CD'en.
Hvis du for eksempel synes styresystemet ikke kører helt godt, men dog
stadig fungerer, kan du starte True Image fra Windows og bede den hente
dit image fra den tilsluttede USB-disk. Derefter reboot'er den maskinen
og lægger det gemte image ind. Ret smart, synes jeg.

--
vh
Ole C

Fra : claus

Dato : 24-02-08 11:05

> [...]
> dit image fra den tilsluttede USB-disk. Derefter reboot'er den maskinen og
> lægger det gemte image ind. Ret smart, synes jeg.

Hej igen

okay lyder nemt det må jeg da prøve
hvor lang tid tager det at lægge image ind
det tog ret lang tid at lave image

hilsen

claus

Fra : Ole C

Dato : 24-02-08 12:00

claus skrev blandt andet:

> hvor lang tid tager det at lægge image ind
> det tog ret lang tid at lave image

Det sidste undrer mig lidt.
Men hvis du har alt liggende på dit c-drev - styresystem, samtlige
programmer, spil, data etc. - så fylder det selvfølgelig godt op og
tager tilsvarende lang tid at lave et image.
Selv har jeg styresystem og "almindelige" programmer liggende på
c-drevet, mens spil og data ligger på andre drev.
C-drevet fylder derfor "kun" knapt 5 Gb (af ialt 10 Gb) - og det tager
True Image 5-6 minutter at lave et image af det, som med
standardkompression fylder knapt 2 Gb.
Det tager ialt 15-20 minutter at lægge et image ind igen på min maskine
(- som ikke er verdens hurtigste!).

--
vh
Ole C

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 24-02-08 19:28

"claus" <blablabla@klatterup.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hentet programmet og betalt for det
> købt en ekstern disk
> og det var egentlig ret nemt at lave cd og komplet backup af alle pc er

Du skal bare huske at validate dit image, bare for en sikkerheds skyld (
ikke bare fra windows af, men boot fra cd'en og gør det derfra). Husk også
at dit drev ikke må være komprimeret, det var mit, det kunne Acronis slet
ikke finde ud af, men ellers et rigtigt godt program.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
Fjern nomorespam ved svar på E-mail.